Enige tijd geleden vond iemand het nodig een ruitje van mijn 306je in te tikken om vervolgens o.a. de radio op niet al te subtiele wijze uit de auto te halen. Zie onderstaand resultaat:
![[Afbeelding: 2rer7fo-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2011/07/2rer7fo-1.jpg)
Het ingetikte ruitje is direct gerepareerd en de auto is daarna naar een autoschadeherstelbedrijf gebracht om de schade in te schatten voor de verzekering. Die stuurde een expert langs met als resultaat dat de auto total loss is verklaard (?). Volgens de garagist is het nodig de kabelboom in zijn geheel te vervangen. Zo'n kabelboom schijnt niet goedkoop te zijn, laat staan de uren die het kosten om die in te bouwen. Om een lang verhaal kort te maken, we krijgen het verschil tussen de dagwaarde en restwaarde uitgekeerd met behoud van wrak.
Het laat zich raden dat ik dit graag gerepareerd wil hebben en hiervoor zou ik graag een beroep op jullie willen doen. Zoals op bovenstaande foto te zien is hangt er een trosje kabeltjes waar ooit de radio zat en mij niet niet duidelijk waar deze allemaal naartoe horen te gaan.
Op de foto is nog net te zien dat er een zwarte kabelhoes uitkomt achter de radio waar (als ik goed geteld heb) negen kabeltjes uit komen (exclusief de rood-zwarte speakerbekabeling met blauwe stekkertjes die ook op de foto te zien is). Als ik het goed heb horen een aantal hiervan naar een iso stekker te gaan voor de radio, minimaal een constante 12v (meestal rood), een geschakelde 12v (meestal geel) en een massa kabel.
Aangezien het klokje sindsdien niet meer werkt (verlichting lijkt vaag op te lichten maar er verschijnt niets op het display) neem ik aan dat een van deze kabeltjes zijn weg hoort te vinden naar het klokje.
Met een multimeter zijn die radiokabels waarschijnlijk wel te achterhalen maar dan hou ik nog wat kabeltjes over. Er staan nummers op de kabels maar ik heb nog geen schema kunnen vinden van deze aansluiting. Kan iemand me helpen aan een duidelijk schema of een manier om manier om te achterhalen hoe e.e.a. aangesloten moet worden? Alle hulp is meer dan welkom!
![[Afbeelding: 2rer7fo-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2011/07/2rer7fo-1.jpg)
Het ingetikte ruitje is direct gerepareerd en de auto is daarna naar een autoschadeherstelbedrijf gebracht om de schade in te schatten voor de verzekering. Die stuurde een expert langs met als resultaat dat de auto total loss is verklaard (?). Volgens de garagist is het nodig de kabelboom in zijn geheel te vervangen. Zo'n kabelboom schijnt niet goedkoop te zijn, laat staan de uren die het kosten om die in te bouwen. Om een lang verhaal kort te maken, we krijgen het verschil tussen de dagwaarde en restwaarde uitgekeerd met behoud van wrak.
Het laat zich raden dat ik dit graag gerepareerd wil hebben en hiervoor zou ik graag een beroep op jullie willen doen. Zoals op bovenstaande foto te zien is hangt er een trosje kabeltjes waar ooit de radio zat en mij niet niet duidelijk waar deze allemaal naartoe horen te gaan.
Op de foto is nog net te zien dat er een zwarte kabelhoes uitkomt achter de radio waar (als ik goed geteld heb) negen kabeltjes uit komen (exclusief de rood-zwarte speakerbekabeling met blauwe stekkertjes die ook op de foto te zien is). Als ik het goed heb horen een aantal hiervan naar een iso stekker te gaan voor de radio, minimaal een constante 12v (meestal rood), een geschakelde 12v (meestal geel) en een massa kabel.
Aangezien het klokje sindsdien niet meer werkt (verlichting lijkt vaag op te lichten maar er verschijnt niets op het display) neem ik aan dat een van deze kabeltjes zijn weg hoort te vinden naar het klokje.
Met een multimeter zijn die radiokabels waarschijnlijk wel te achterhalen maar dan hou ik nog wat kabeltjes over. Er staan nummers op de kabels maar ik heb nog geen schema kunnen vinden van deze aansluiting. Kan iemand me helpen aan een duidelijk schema of een manier om manier om te achterhalen hoe e.e.a. aangesloten moet worden? Alle hulp is meer dan welkom!