Even een vraagje over het omwisselen van een setje velgen waarbij een setje spoorverbreders nodig is. Ik heb zelf nog geen gebruik hoeven maken van spoorverbreders en mij zijn een paar dingen niet helemaal duidelijk. Situatie is als volgt:
Momenteel zitten onderstaande velgen onder de auto:
Volgens de inscriptie BWA velgen ET18 met banden 195/50 R15.
Die plaats mogen maken voor onderstaand setje, OZ Volcano 7J met ET27, tevens 15 inch. De banden zou ik graag blijven gebruiken (zouden gewoon moeten passen lijkt me).
Hier onder een VWtje.
In laatstgenoemde ET waarde zit het probleem, als ik me goed heb ingelezen staan de velgen dan 9mm verder naar binnen dan de huidige velgen. Optisch hoeft het van mij niet maar om toch zo dicht mogelijk bij de originele ET waarde te blijven (ET18 als ik me goed heb ingelezen) heb ik een setje spoorverbreders van 10mm gekocht zodat ik uitkom op ET17, die ene millimeter verschil moet wel kunnen lijkt me. Het zijn trouwens spoorverbreders met centreerring.
Toen ik de lokale bandenboer belde voor een afspraak te maken gaf hij aan dat spoorverbreders niet mogen ivm apk. Ik was in de veronderstelling dat spoorverbreders enkel toegestaan zijn als ze zijn bedoeld om tot de originele en aanbevolen ET waarde te komen (ik had een antwoord hierop van een RDW medewerker gevonden maar ben het linkje kwijt). Hij ontkende dit echter stellig en wilde de velgen wel omwisselen maar dan moest ik wel rekening houden met apk afkeur als ik hem zo liet keuren. Heeft de beste man hier gelijk?
En ziet iemand nog een reden waarom bovenstaand setje met de huidige banden niet zou passen op mijn 306 (aanlopen bij remmerij of aan de wielkasten e.d.)?
Ook heb ik nog geen langere wielbouten, mocht iemand nog een setje over hebben dan hou ik me aanbevolen.
Momenteel zitten onderstaande velgen onder de auto:
Volgens de inscriptie BWA velgen ET18 met banden 195/50 R15.
Die plaats mogen maken voor onderstaand setje, OZ Volcano 7J met ET27, tevens 15 inch. De banden zou ik graag blijven gebruiken (zouden gewoon moeten passen lijkt me).
Hier onder een VWtje.
In laatstgenoemde ET waarde zit het probleem, als ik me goed heb ingelezen staan de velgen dan 9mm verder naar binnen dan de huidige velgen. Optisch hoeft het van mij niet maar om toch zo dicht mogelijk bij de originele ET waarde te blijven (ET18 als ik me goed heb ingelezen) heb ik een setje spoorverbreders van 10mm gekocht zodat ik uitkom op ET17, die ene millimeter verschil moet wel kunnen lijkt me. Het zijn trouwens spoorverbreders met centreerring.
Toen ik de lokale bandenboer belde voor een afspraak te maken gaf hij aan dat spoorverbreders niet mogen ivm apk. Ik was in de veronderstelling dat spoorverbreders enkel toegestaan zijn als ze zijn bedoeld om tot de originele en aanbevolen ET waarde te komen (ik had een antwoord hierop van een RDW medewerker gevonden maar ben het linkje kwijt). Hij ontkende dit echter stellig en wilde de velgen wel omwisselen maar dan moest ik wel rekening houden met apk afkeur als ik hem zo liet keuren. Heeft de beste man hier gelijk?
En ziet iemand nog een reden waarom bovenstaand setje met de huidige banden niet zou passen op mijn 306 (aanlopen bij remmerij of aan de wielkasten e.d.)?
Ook heb ik nog geen langere wielbouten, mocht iemand nog een setje over hebben dan hou ik me aanbevolen.