Hi all,
Ik heb vorige week 2 ''schroot'' koppen verkregen van Sander (TU3-kop multipoint) en Dennis (XU-kop).
Ik heb zelf een TU3 peugeot 1.4. met exact de kop welke ik dus van Sander kreeg.
Ik heb de XU kop ook meegenomen om verschillen in mijn handen te hebben.
Bedoeling is mij enigzins voor te bereiden op operatie cilinderkop, want puggie verbruikt olie (niet schokkend, maar houdt me dus wel bezig).
Vorige lekkage was kleppendeksel, is vervangen en scheelde meteen een slok op een borrel.
Ik heb het dan over :
Kleppen stellen.
Koppakking wisselen.
Klepseals
Klepgeleiders.
Nokkenas, wil ik eigenlijk alleen de keerring vervangen,maar waarschijnlijk wordt het toch ook lagers meenemen.
En dan afhankelijk van eventuele reacties, kop revisie uitbesteden/zelf doen/een combinatie van deze 2.
Kleppen stellen,
gaat wel lukken
Koppakking
Klopt het dat ik dan de ''dikkere'' moet nemen? Ik ga even uit van vlakken van de kop.
Klepseals
Heb ik dus nog zo'n speciaal stuk veerklep gereedschap voor nodig of wat ik ook zie lijmtangen met een zelfgefabriceerd hulsptukje om de veer op de juiste manier in te kunnen drukken. Kleppen demonteren om seals te vervangen gaat ook nog wel lukken.
Tja en dan heb je de klep in je handen en krijg je dus het slijpwerk.
Ik kan dit nog niet goed inschatten - wel een hoop filmjes bekeken op Youtube over inslijpen van klep en de zitting - Gevoelsmatig lijkt me machine werk beter, maar heb met een monteur op de hobbyclub zitten kletsen en die had het toch over handwerk. Met zo'n zuignapje ahw vuurtje maken.
Iemand ervaringen hiermee, kan me voorstellen dat het slijpen afhangt van wat je aantreft.
Klepgeleiders
Heb ik niet veel over kunnen vinden. Hoe moet je deze onderdelen controleren?
Demonteren gaat lukken, maar nieuwe terugmonteren is wellicht andere koek. Wellicht uitbesteden?
Doen de bedrijven evt. aan zo'n gedeeltelijke revisie.
Conditie kleppen
Fotoos post ik later, maar gaat me dan even om, wat jullie uit de fotoos kunnen afleiden.
Shoot at it zou ik zeggen, zie jullie reactie graag.
PS:
D.riem moet blijkbaar weer nieuwe op ( is pas 1700 km oud), waterpomp/thermostaat zijn ook 1700 km gelee vervangen.
Ik heb vorige week 2 ''schroot'' koppen verkregen van Sander (TU3-kop multipoint) en Dennis (XU-kop).
Ik heb zelf een TU3 peugeot 1.4. met exact de kop welke ik dus van Sander kreeg.
Ik heb de XU kop ook meegenomen om verschillen in mijn handen te hebben.
Bedoeling is mij enigzins voor te bereiden op operatie cilinderkop, want puggie verbruikt olie (niet schokkend, maar houdt me dus wel bezig).
Vorige lekkage was kleppendeksel, is vervangen en scheelde meteen een slok op een borrel.
Ik heb het dan over :
Kleppen stellen.
Koppakking wisselen.
Klepseals
Klepgeleiders.
Nokkenas, wil ik eigenlijk alleen de keerring vervangen,maar waarschijnlijk wordt het toch ook lagers meenemen.
En dan afhankelijk van eventuele reacties, kop revisie uitbesteden/zelf doen/een combinatie van deze 2.
Kleppen stellen,
gaat wel lukken
Koppakking
Klopt het dat ik dan de ''dikkere'' moet nemen? Ik ga even uit van vlakken van de kop.
Klepseals
Heb ik dus nog zo'n speciaal stuk veerklep gereedschap voor nodig of wat ik ook zie lijmtangen met een zelfgefabriceerd hulsptukje om de veer op de juiste manier in te kunnen drukken. Kleppen demonteren om seals te vervangen gaat ook nog wel lukken.
Tja en dan heb je de klep in je handen en krijg je dus het slijpwerk.
Ik kan dit nog niet goed inschatten - wel een hoop filmjes bekeken op Youtube over inslijpen van klep en de zitting - Gevoelsmatig lijkt me machine werk beter, maar heb met een monteur op de hobbyclub zitten kletsen en die had het toch over handwerk. Met zo'n zuignapje ahw vuurtje maken.
Iemand ervaringen hiermee, kan me voorstellen dat het slijpen afhangt van wat je aantreft.
Klepgeleiders
Heb ik niet veel over kunnen vinden. Hoe moet je deze onderdelen controleren?
Demonteren gaat lukken, maar nieuwe terugmonteren is wellicht andere koek. Wellicht uitbesteden?
Doen de bedrijven evt. aan zo'n gedeeltelijke revisie.
Conditie kleppen
Fotoos post ik later, maar gaat me dan even om, wat jullie uit de fotoos kunnen afleiden.
Shoot at it zou ik zeggen, zie jullie reactie graag.
PS:
D.riem moet blijkbaar weer nieuwe op ( is pas 1700 km oud), waterpomp/thermostaat zijn ook 1700 km gelee vervangen.