Ik ben voor mijn 306 2.0 16V uit 1999 op zoek naar een open filter om een iets sportiever geluid te krijgen. Ik weet dat het geen vermogenwinst zal opleveren, maar het is ook puur voor het geluid. Nou kwam ik dit op internet tegen; carbon airbox Mijn vraag is of iemand ervaring met zoiets heeft?
Zeer eenvoudig te monteren, Voor elk motor type is het weer anders.
Zo ie zo is z'n air box beter dan een open lucht filter een open luchtfilter trekt zo dra het motorblok warm is meer en deels warme lucht aan dan alleen koud, Dan zijn er altijd wel oplossingen om slangen en een hele kermis attractie er van te maken maar helpen doet het vrij weinig. Ik zou zeker gaan voor z'n air box en gewoon gebruik maken van de mondkap die aan de grille vast zit, Van z'n air box heb je zeker plezier van kijk wel even voor de wat betere merken zoals Green (Groene filter) of K&N (Rode filter) en Pipercross... Succes er mee!
Maar de filter die ik noemde is niet goed? Ik heb even op stroevemotorsport gekeken maar daar betaal je voor een airbox van Pipercross €329,-. Dat vind ik nogal een bedrag in vergelijking met de filter die ik noemde. Nu weet ik dat die van Pipercross wel beter zal zijn maar om alleen voor een iets ander geluid gelijk €329,- uit te geven...
Het verschil zit in het filteroppervlak, en de dichtheid daarvan. Verder moet je bij de 2.0 16v goed rekening houden met de bocht vanaf het gasklephuis. Het probleem is vaak dat je bij een 306 het filterelement wel kwijt raakt, maar dan vervolgens een 180 graden bocht moet maken om op de voorzijde van de auto uit te komen. Ook is de diameter van de airboxen vaak een probleem. Nou weet ik niet welke 2.0 16v of je hebt, maar vaak hebben de S-16 en de GTi-6 motoren hier problemen mee. Het spruitstuk van de XSi 16v is wel weer anders, waardoor je "iets" meer bewegingsvrijheid hebt.
+1
Je kunt ook eventueel kijken voor een inleg filter dan behoud je alles orgineel en zelfde effecten als openluchtfilter, De lucht doet er alleen iets langer over veel meer niet, Ook krijg je het geluid. Een inlegfilter van K&n en Green zijn ongeveer €80,- a €100,- Die kan je halen in bijna alle automaterialen zaken en je kunt ze ook om het half a jaartje schoon maken met een filter cleaner kit, zijn ongeveer €20,- en doe je erg lang mee. Ik zie dat je zelf in Gelderland niet erg ver weg bij mij, Ik heb eventueel nog een open lucht filter over van green als je interesse heb stuur me dan maar een pb dan kan ik er foto's van maken en sturen. Hij heeft op mijn 1.6 gezeten en kunnen eventueel kijken of hij er op past? Past hij niet en heb je er interesse in zijn er altijd nog overloop adapters/buizen van.
Ik heb een 2.0 16V XS. Dus met een inlegfilter van Green krijg ik hetzelfde geluid als met een openluchtfilter? Dan denk ik toch dat ik voor zoiets ga; Green paneelfilter
Ik woon in de buurt van Deventer dus dat is nog zo 80km rijden om in Leersum te komen.
O haha dat is dus geen optie :P
Z'n inleg filter heeft idd z'n zelfde functie zelfde aan zuig kracht en het op pakken van gas alleen het is jammer van de bochten van origineel, De lucht doet er wat langer over... Zelf dacht ik dat 306 een Conisch filter had (Rond) Van plaats z'n stof lap.
Oke dan heb ik niks gezegd, Zie je dat het bij elke motor type weer anders is maar de diameters zijn wel het zelfde van z'n green als origineel dus past er zo in ;)
Dus je hebt de goeie te pakken.
Ik heb nog eens meer geinformeerd maar hoor toch wel verschillende meningen. Er zijn mensen die, net als Alistair, zeggen dat je met een inlegfilter van Green hetzelfde geluid krijgt als met een open filter-kit van Green. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat het geluid eigenlijk niets veranderd door er een inlegfilter van Green in te leggen....
Inlegfilter zit gewoon in je orginele tracee; stil dus. Open filter zegt het al; er zit niks omheen. Voor het geluid moet je die dus hebben. Voor de prestaties hoef je het in geen geval te doen; je merkt in sommige gevallen iets verschil in het midden gebied; di is echter ook het gehoorgevoel van het lucht aanzuigen.
Dit geldt voor beide type filters. Het enige waar ik van overtuigd ben is een airbox; groter filteroppervlak, in een koud/warmtewerend jasje. Je kunt de aanzuigslang prachtig achter je spoilers kwijt, en dan heb je de beste koude lucht intake die er is. Dat leverd misschien 5 a 6 paardjes op, bij een goede airbox. De prijsverschillen zijn ook erg groot. dit heeft puur met de uitvoering en kwaliteit van het materiaal te maken. Bij een goedkoop systeem wordt de koude lucht niet genoeg geisoleerd, en heeft het filter element een hoge doorlatendheid. Er wordt dan veel fijnstof alsnog de motor ingezogen!. Het fileroppervlek is vaak ook wat kleiner, waardoor dit eerder vervuild raakt. Weg extra voordeel en paardjes. Een goede oplossing is bijvoorbeeld een airbox van BMC. Het plaatsen is in de praktijk lastig bij een Peugeot vanwege de praktische ligging van het spruitstuk en luchtfilterbehuizingen. Over het algemeen heeft Peugeot het orgineel wel voor elkaar met de intakes;). Echter allles kan altijd beter ;) Ik hoop dat ik e.e.a. wat helder heb omschreven. Suc6 met het bepalen van je keuze. Greetz, Muschkie
Muschkie bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Aangezien ik het puur voor het geluid wil valt een inlegfilter dus zowieso af. Ik denk dat het dan toch zoiets gaat worden; green Mijn idee is dan om een flexibele buis vanaf het mondstuk ,waar het originele luchtfilter ook op zit, richting het luchtfilter te leggen voor extra koude lucht. Maar uiteindelijk vind ik het toch een hoop geld voor een beetje extra geluid, en dan te bedenken dat je ook vaak hoord dat de prestaties er ook op achteruit kunnen gaan door warme lucht. Ik hoor graag suggesties of ervaringen van anderen.
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
peugeot 306 1.4i universele carbon airbox kit, is dit wat? | hatch97 | 5 | 2,220 |
13th November 2015 om 18:11 Laatste bericht: Joep |
|
Airbox enn temperatuur | Borre | 5 | 1,247 |
4th December 2012 om 22:19 Laatste bericht: Borre |
|
airbox/ powerfilter voor onze peugeot...?? | 055Apeldoorn055 | 2 | 1,784 |
21st October 2007 om 21:18 Laatste bericht: 055Apeldoorn055 |