Twee weken geleden, op een vrijdagmiddag, kwam mijn vrouw terug van een tochtje met de 306 cabrio. Even het rechter raam omhoog doen. Helaas, een ferme "pang" bracht het raam abrupt tot stilstand. Het ging niet meer omhoog of omlaag. Omdat het regende en ikzelf niet thuis was ging ze langs de Peugeot dealer die het wel kon fixen voor €475,-. Gelukkig belde ze me op om mij hierover in te lichten. Natuurlijk beval ik haar direct om het terrein vol gas te verlaten en een regenhoes te kopen zodat de voorspelde regenachtige nacht geen vat kon hebben op het interieur.
Kon natuurlijk niets anders dan een gebroken staalkabel zijn. Na wat speurwerk op dit forum waren er twee opties:
optie 1: Windkracht 306 in Zeeland. Kosten €185 + 500km benzinekosten!
optie 2: kabelsetje via e-bay => ca.€30,= (incl. verzenden)
Optie 1 kon ik altijd nog doen als optie 2 niet zou lukken. Ik heb echter een ander kabelsetje gevonden en besteld op e-bay waar behalve de staalkabel ook de plastic spoel wordt geleverd. De oude spoel kan verloop van jaren ook aardig versleten zijn. Het beste is dus om de kabel en de spoel te vervangen.
Afgelopen weekend, de zaterdag, was een mooie dag (25 graden) om dit klusje te klaren. Het is even behoorlijk wat prutsen in de deur om het raam, de motor (popnagels!) en de geleiders te verwijderen. Vervolgens de nieuwe kabel plaatsen. (potverdorie, hoe loopt die kabel nu eigenlijk..) en alles weer terug bouwen. Uiteindelijk loopt het raampje weer als een zonnetje en is het nu alleen weer wachten op mooi-open-raam-weer.
Bronnen:
- Dit forum
-
- Windkracht306 raammechanisme
- Kabel + spoel setje (Rechts voor) op ebay
Ik hoop dat deze info ook anderen helpt. In ieder geval heb ik nu zo'n €400 mee bespaard door niet de dealer te spekken.
Kon natuurlijk niets anders dan een gebroken staalkabel zijn. Na wat speurwerk op dit forum waren er twee opties:
optie 1: Windkracht 306 in Zeeland. Kosten €185 + 500km benzinekosten!
optie 2: kabelsetje via e-bay => ca.€30,= (incl. verzenden)
Optie 1 kon ik altijd nog doen als optie 2 niet zou lukken. Ik heb echter een ander kabelsetje gevonden en besteld op e-bay waar behalve de staalkabel ook de plastic spoel wordt geleverd. De oude spoel kan verloop van jaren ook aardig versleten zijn. Het beste is dus om de kabel en de spoel te vervangen.
Afgelopen weekend, de zaterdag, was een mooie dag (25 graden) om dit klusje te klaren. Het is even behoorlijk wat prutsen in de deur om het raam, de motor (popnagels!) en de geleiders te verwijderen. Vervolgens de nieuwe kabel plaatsen. (potverdorie, hoe loopt die kabel nu eigenlijk..) en alles weer terug bouwen. Uiteindelijk loopt het raampje weer als een zonnetje en is het nu alleen weer wachten op mooi-open-raam-weer.
Bronnen:
- Dit forum
-
- Windkracht306 raammechanisme
- Kabel + spoel setje (Rechts voor) op ebay
Ik hoop dat deze info ook anderen helpt. In ieder geval heb ik nu zo'n €400 mee bespaard door niet de dealer te spekken.