Beste 306-ers.
Het verbruik van mijn 1.9 D selection uit 1997 met 391.000 km op de teller is 1:16 a 1:17.
Hoe kan ik de motor eenvoudig zuiniger laten rijden?
Tips en trucs zijn welkom.
Met vriendelijke groet,
Ger
https://www.306-forum.nl/topic-speciaal-...-4219.html
Rustig gaan rijden, 60 in zijn 5 en max 110 op de snelweg? :)
Ligt eraan hoe je nu rijdt en hoe de auto is onderhouden.
Gezien de kilometerstand vindt ik dat ie nog best zuinig is, Je zit boven gemiddeld verbruik :)
Kom op nou, ding kan best 1:25 gaan
rustig rijden, het is geen GTI,
goed onderhoud doet wonderen en klokkie rond.
Je kunt de inspuithoeveelheid bijregelen. Doe dit in kleine stapjes om de reactie van de motor te kunnen beoordelen.
ik rij nu 1:18,5 door goed het onderhouds schema te volgen, niet harder dan 2500 toeren met een koude motor en vpower te tanken. let ook op je banden spanning en wat jeroen al zei, je moet er vrede mee hebben dat je auto nou eenmaal 110 prettiger vind dan 130 :)
gezien je km stand vind ik je verbruiik trouwens prima eigenlijk alle xnd eigenaren die ik tot nu toe heb gesproken rijden tussen de 1:14,5 en de 1:19.
No way dat je dat ooit haalt met de aloude indirect ingespoten XUD.
Zeer betrouwbaar en niet onderhoudsgevoelig, maar een zuinigheidswonder was het niet en zal het nooit worden wegens de techniek.
Ik rij al sinds de zomer van '98 uitsluitend PSA diesels, voornamelijk omdat je zo weinig kans op motorisch gelazer hebt.
Jaarkilometrage tusseen 25- en 30000, ik heb ervaring.
Het verbruik van m'n P205 was het laagst, zo rond de 1 op 18 a 19, daarna kwam de P309 en Citroen BX en pas daarna de 306'en.
Niet toevallig is deze volgorde analoog aan het toenemende gewicht...
Een verbruik van 1 op 16 a 1 op 17 is voor een 306D met zowat 4 ton op de klok erg netjes en alleen te verbeteren door niet in de stad te gaan rijden en op de buitenwegen max. 100
Daar schiet je echt helemaal niks mee op.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat het laagste verbruik wordt bereikt met een constante snelheid en dat je snel moet accelereren om die snelheid te bereiken.
Ga je de motor knijpen dan duurt het (nog ) langer op een toch al niet overgemotoriseerde auto en doe je elk voordeeltje van dat knijpen teniet.
Nieuwe verstuivers doen meer en laten de motor ook beter en geruisarmer lopen.
Keezx, daarom heb ik hem verwezen naar het diesel-topic.
En zonder gelul heb ik met mijn 1.8XRD 1:25 gereden.
gemiddeld 110/120 soepel doorschakelen en goed onderhoud.
meeting over 3 maanden verbruik.
en in dat topic kun je ook mijn jaargebruik lezen, 5000 p/m = 60.000 p/j
ik wil er geen ruzie om maken, het is mogelijk.
1:20 moet haalbaar zijn
Het verbruik van mijn 1.9 D selection uit 1997 met 391.000 km op de teller is 1:16 a 1:17.
Hoe kan ik de motor eenvoudig zuiniger laten rijden?
Tips en trucs zijn welkom.
Met vriendelijke groet,
Ger
https://www.306-forum.nl/topic-speciaal-...-4219.html
Rustig gaan rijden, 60 in zijn 5 en max 110 op de snelweg? :)
Ligt eraan hoe je nu rijdt en hoe de auto is onderhouden.
Gezien de kilometerstand vindt ik dat ie nog best zuinig is, Je zit boven gemiddeld verbruik :)
Kom op nou, ding kan best 1:25 gaan
rustig rijden, het is geen GTI,
goed onderhoud doet wonderen en klokkie rond.
Je kunt de inspuithoeveelheid bijregelen. Doe dit in kleine stapjes om de reactie van de motor te kunnen beoordelen.
ik rij nu 1:18,5 door goed het onderhouds schema te volgen, niet harder dan 2500 toeren met een koude motor en vpower te tanken. let ook op je banden spanning en wat jeroen al zei, je moet er vrede mee hebben dat je auto nou eenmaal 110 prettiger vind dan 130 :)
gezien je km stand vind ik je verbruiik trouwens prima eigenlijk alle xnd eigenaren die ik tot nu toe heb gesproken rijden tussen de 1:14,5 en de 1:19.
Bengel schreef:Kom op nou, ding kan best 1:25 gaan
rustig rijden, het is geen GTI,
goed onderhoud doet wonderen en klokkie rond.
No way dat je dat ooit haalt met de aloude indirect ingespoten XUD.
Zeer betrouwbaar en niet onderhoudsgevoelig, maar een zuinigheidswonder was het niet en zal het nooit worden wegens de techniek.
Ik rij al sinds de zomer van '98 uitsluitend PSA diesels, voornamelijk omdat je zo weinig kans op motorisch gelazer hebt.
Jaarkilometrage tusseen 25- en 30000, ik heb ervaring.
Het verbruik van m'n P205 was het laagst, zo rond de 1 op 18 a 19, daarna kwam de P309 en Citroen BX en pas daarna de 306'en.
Niet toevallig is deze volgorde analoog aan het toenemende gewicht...
Een verbruik van 1 op 16 a 1 op 17 is voor een 306D met zowat 4 ton op de klok erg netjes en alleen te verbeteren door niet in de stad te gaan rijden en op de buitenwegen max. 100
Bert 306 schreef:Je kunt de inspuithoeveelheid bijregelen. Doe dit in kleine stapjes om de reactie van de motor te kunnen beoordelen.
Daar schiet je echt helemaal niks mee op.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat het laagste verbruik wordt bereikt met een constante snelheid en dat je snel moet accelereren om die snelheid te bereiken.
Ga je de motor knijpen dan duurt het (nog ) langer op een toch al niet overgemotoriseerde auto en doe je elk voordeeltje van dat knijpen teniet.
Nieuwe verstuivers doen meer en laten de motor ook beter en geruisarmer lopen.
Keezx, daarom heb ik hem verwezen naar het diesel-topic.
En zonder gelul heb ik met mijn 1.8XRD 1:25 gereden.
gemiddeld 110/120 soepel doorschakelen en goed onderhoud.
meeting over 3 maanden verbruik.
en in dat topic kun je ook mijn jaargebruik lezen, 5000 p/m = 60.000 p/j
ik wil er geen ruzie om maken, het is mogelijk.
1:20 moet haalbaar zijn