En ja hoor, het is weer zo ver. Zoals al zo mooi geplaatst door iemand hier op het forum: The 306 Gti-6 is not a hobby, it's a part-time job.
Voor de mensen hier die het interessant vinden: ik post hier de complete revisie van de motor van mijn Gti + de reparaties er om heen om de auto weer 100% te krijgen.
2 weken geleden terug puffend uit Valkenswaard naar Tilburg merkte ik dat de auto raar begon te doen. Gelijk gestopt en er zat een typisch 2 cilinder geluid in (voor de gene die een stationair draaiende 2-cilinder moter wel is gehoord hebben: zo klonk de motor). Naja misschien een bobine probleem dus de laatste kilometer met 10 km/u terug gereden en gelijk door naar de Peugeot dealer waar ik werk (godzijdank) en de werkplaats binnen gereden. Begonnen met bobines wisselen wat niks op leverde dus maar is de bougies er uit lepelen. Van cilinder kamer 2 trokken we dus een weggesmolten bougie er uit (kreeg al gelijk op mijn kop dat er NGK-bougies in gestopt zijn) en al gauw was de conclusie al getrokken. Dan maar gelijk een compressie-test er achter aan en jawel hoor: 0 bar op cilinderkamer 2. Fijn: een verbrande klep...
10.000km geleden de volledige cilindekop gereviseerd...
Nou dan maar repareren he. Ik heb maar 's avonds de Pug met de auto-ambulance naar huis gebracht en de garage bij mij thuis in gereden.
Na lang duimen toch maar besloten om de motor er uit te gaan lepelen en naar het revisie bedrijf te brengen. Nou heb ik het geluk dat:
A. Het reviesie bedrijf van een kennis van me is (korting).
B. Ik het blok zelf grotendeels reviseer (geen arbeid).
C. Ik de onderdelen van de rest van de auto met 30-45% korting kan verkrijgen.
D. De rest van de reparaties zelf doen scheelt ook veel geld.
Was dit niet het geval dan had ik het ook zeker niet gedaan.
En toen begon het project:
Hier al een groot deel van de auto verwijdert.
Toen kwamen we dus op het volgende probleem toen we de distributie kap verwijderde.
Bij de vorige revisie is er op advies van Ron (Leeuwenservice) een zelfspannende spanrol gemonteerd maar blijkbaar is er toen niet op de ruimte van de rol gelet (heb toen zelf niet de reparatie uitgevoerd).
De spanrol is dus tegen een bevestigingsbout van het waterpomphuis aan gaan lopen. Nu hebben we de oplossing al snel gevonden: Inbus.
Klein en rond en dat scheelt dus net de ruimte dat de rol niet aan loopt.
Dus ga je ooit van vaste spanner naar zelf spannende rol:
-Let op de bevestigingsbout van het waterpomp huis.
-Let op de kap van de distributie wat ook hier kan de rol tegen aan lopen.
Hier onder een paar foto's van de spanrol (toch redelijk veel afgekloven):
Dus deze ronde gaat er alweer een nieuwe spanner + riem op.
Nou na een paar avonden meer werken is het dus zo ver:
De motor kon er uit met de versnellingsbak. Mijn collega's hadden me
al gewaarschuwd dat er echt heel weinig ruimte zou zijn om de motor via boven er uit te halen maar ik was toch eigenlijk niet van plan om ook nog is het subframe eronder uit te halen want deze is nog gewoon goed. Maar toen kwam de oplossing. Een paar maanden daarvoor hadden mijn pa en ik een Evenaar gekocht. Dat is een draai-systeem dat je aan de motor bevestigt samen met de motorbok en de Evenaar kun je dus zo draaien dat de motor schuin in de bok hangt en het dus geen enkele moeite is om de motor+bak er uit te halen:)
Versnellingsbak + vliegwiel etc.
Dus nu was heel de motor uit de Pug, vrije dag genomen en vandaag richting het revisiebedrijf met de motor! (spannende dag).
8 uur bij het revisie bedrijf en hoppa, de motor gelijk in de motorsteun, bak koffie erbij en aan de gang maar.
Kleppendeksels verwijderen:
Distributie-riem er af (hoeft nu niet op tijd gezet te worden) + de plastic bescherm kap.
En dan de cilinderkop-bouten los halen (10 bouten) en toen kwam de kop eraf met de verbrande uitlaatklep:
Gelijk maar is in bad:
Terwijl de cilinderkop ondertussen in bad lag maar is het blok omdraaien en de carterpan verwijderen:
Als volgende:
-De beschermkap
-Oliepomp-unit
-oliepeilstok buis
-olieniveau sensor
Na deze verwijdert te hebben kwam de krukas te voorschijn:
Nu konden de drijfstangkapjes los gehaald worden (na het merken)
en de zuigers eruit.
De 4 gezusters:
En toen: koffietijd...
Nee gewoon door, nu de krukas eruit lepelen:
Ja en dan is de motor toch al snel leeg:
Nog even een foto van heel het zooitje bij elkaar:
En nog een foto van mijn nachtmerrie:
Toen nog een moment der waarheid want de motor begon voor de verbrande klep al een tijd steeds meer olie te verbruiken, op zijn top
1 liter op 400km.
We hebben de cilinders inwendig gemeten en hieruit bleek dat op cilinder 3 en 4 het olie probleem zat:
De zuigers waren 0,1mm te klein en de cilinders 0,1mm te groot dus wat krijg je dan: een ruimte van 0,2mm wat niet bepaald goed is.
Vanuit hier zijn we op de volgende reparatie gekomen:
-4x zuigers (nieuw)
-2x kleppen
-Drijfstanglager set
-Hoofdlager set
-Carterpakkingset
-Koppakkingset
-Cilinders Boren
-Cilinderkop in orde maken.
Totaal plaatje revisie: €1250,00
Vanuit deze reparatie zal het blok 100% in orde zijn na revisie.
Het was wel even slikken maar na al de moeite om de motor er uit te halen toch maar gelijk gekozen voor de complete revisie.
Maar daar blijft het niet bij, nu we toch bezig zijn ook gelijk alles goed natuurlijk:
2x aandrijfassen €250,00
1x D-riem €70,00
1x Spanrol €50,00
1x Span+Geleiderol Multie-riem: €50,00
1x Multieriem €25,00
1x Motorsteun: €50,00
1x Koppelingsset: €175,00
1x Draagarm: €100,00
4x Bobines: €150,00
1x Middendemper: €100,00
4x Bougies: €40,00
1x Stabilisator stang: €20,00
Vloeistoffen: €50,00
Deze prijzen zijn nog niet 100% (richtlijn) zeker op de aandrijfassen na,
zodra ik de juiste prijzen heb zal ik ze er bij zetten.
Het totale kosten plaatje van de complete reparatie zal op een slordige €2500 komen...
En dan nu de oorzaak van de verbrande klep:
NGK NGK NGK NGK...
Ik heb contact op genomen met Ron en hem de situatie uitgelegt en hij vond het al heel wat dat ik toch nog 10.000km heb kunnen rijden want hij heeft af en toe Peugeot's binnen staan die na 2000km bougiewissel al een verbrande klep hebben. Blijkbaar gaan Peugeot's en NGK's niet goed samen in verband met de hittegraad van de bougie. Ik heb bij de laatste reparatie niks mee gedaan en heb dus niet geweten dat er NGK's in gezet zijn (dat kon het revisie bedrijf ook niet weten).
Dus voor een lullig verschil van ong. 10 euro per bougie had ik die probleem niet gehad. Aangeraden zijn de originele bougies die je bij de dealer kunt halen. Dus...
STOP GEEN NGK IN JE PEUGEOT MOTOR!!!!
Ron van Leeuwenservice heeft al verschillende keren geschreven naar NGK waarom de Peugeot blokken nog steeds in hun boeken staan en dat ze deze hieruit moeten halen omdat de blokken hierop kapot lopen maar hij heeft nog nooit reactie terug gehad.
De bougie die we uit cilinderkamer 2 trokken waar ook de verbrande klep zit...
Verder is het nu sparen en hopen dat alles goed gaat:)
Ik hou jullie op de hoogte!
Voor de mensen hier die het interessant vinden: ik post hier de complete revisie van de motor van mijn Gti + de reparaties er om heen om de auto weer 100% te krijgen.
2 weken geleden terug puffend uit Valkenswaard naar Tilburg merkte ik dat de auto raar begon te doen. Gelijk gestopt en er zat een typisch 2 cilinder geluid in (voor de gene die een stationair draaiende 2-cilinder moter wel is gehoord hebben: zo klonk de motor). Naja misschien een bobine probleem dus de laatste kilometer met 10 km/u terug gereden en gelijk door naar de Peugeot dealer waar ik werk (godzijdank) en de werkplaats binnen gereden. Begonnen met bobines wisselen wat niks op leverde dus maar is de bougies er uit lepelen. Van cilinder kamer 2 trokken we dus een weggesmolten bougie er uit (kreeg al gelijk op mijn kop dat er NGK-bougies in gestopt zijn) en al gauw was de conclusie al getrokken. Dan maar gelijk een compressie-test er achter aan en jawel hoor: 0 bar op cilinderkamer 2. Fijn: een verbrande klep...
10.000km geleden de volledige cilindekop gereviseerd...
Nou dan maar repareren he. Ik heb maar 's avonds de Pug met de auto-ambulance naar huis gebracht en de garage bij mij thuis in gereden.
Na lang duimen toch maar besloten om de motor er uit te gaan lepelen en naar het revisie bedrijf te brengen. Nou heb ik het geluk dat:
A. Het reviesie bedrijf van een kennis van me is (korting).
B. Ik het blok zelf grotendeels reviseer (geen arbeid).
C. Ik de onderdelen van de rest van de auto met 30-45% korting kan verkrijgen.
D. De rest van de reparaties zelf doen scheelt ook veel geld.
Was dit niet het geval dan had ik het ook zeker niet gedaan.
En toen begon het project:
Hier al een groot deel van de auto verwijdert.
Toen kwamen we dus op het volgende probleem toen we de distributie kap verwijderde.
Bij de vorige revisie is er op advies van Ron (Leeuwenservice) een zelfspannende spanrol gemonteerd maar blijkbaar is er toen niet op de ruimte van de rol gelet (heb toen zelf niet de reparatie uitgevoerd).
De spanrol is dus tegen een bevestigingsbout van het waterpomphuis aan gaan lopen. Nu hebben we de oplossing al snel gevonden: Inbus.
Klein en rond en dat scheelt dus net de ruimte dat de rol niet aan loopt.
Dus ga je ooit van vaste spanner naar zelf spannende rol:
-Let op de bevestigingsbout van het waterpomp huis.
-Let op de kap van de distributie wat ook hier kan de rol tegen aan lopen.
Hier onder een paar foto's van de spanrol (toch redelijk veel afgekloven):
Dus deze ronde gaat er alweer een nieuwe spanner + riem op.
Nou na een paar avonden meer werken is het dus zo ver:
De motor kon er uit met de versnellingsbak. Mijn collega's hadden me
al gewaarschuwd dat er echt heel weinig ruimte zou zijn om de motor via boven er uit te halen maar ik was toch eigenlijk niet van plan om ook nog is het subframe eronder uit te halen want deze is nog gewoon goed. Maar toen kwam de oplossing. Een paar maanden daarvoor hadden mijn pa en ik een Evenaar gekocht. Dat is een draai-systeem dat je aan de motor bevestigt samen met de motorbok en de Evenaar kun je dus zo draaien dat de motor schuin in de bok hangt en het dus geen enkele moeite is om de motor+bak er uit te halen:)
Versnellingsbak + vliegwiel etc.
Dus nu was heel de motor uit de Pug, vrije dag genomen en vandaag richting het revisiebedrijf met de motor! (spannende dag).
8 uur bij het revisie bedrijf en hoppa, de motor gelijk in de motorsteun, bak koffie erbij en aan de gang maar.
Kleppendeksels verwijderen:
Distributie-riem er af (hoeft nu niet op tijd gezet te worden) + de plastic bescherm kap.
En dan de cilinderkop-bouten los halen (10 bouten) en toen kwam de kop eraf met de verbrande uitlaatklep:
Gelijk maar is in bad:
Terwijl de cilinderkop ondertussen in bad lag maar is het blok omdraaien en de carterpan verwijderen:
Als volgende:
-De beschermkap
-Oliepomp-unit
-oliepeilstok buis
-olieniveau sensor
Na deze verwijdert te hebben kwam de krukas te voorschijn:
Nu konden de drijfstangkapjes los gehaald worden (na het merken)
en de zuigers eruit.
De 4 gezusters:
En toen: koffietijd...
Nee gewoon door, nu de krukas eruit lepelen:
Ja en dan is de motor toch al snel leeg:
Nog even een foto van heel het zooitje bij elkaar:
En nog een foto van mijn nachtmerrie:
Toen nog een moment der waarheid want de motor begon voor de verbrande klep al een tijd steeds meer olie te verbruiken, op zijn top
1 liter op 400km.
We hebben de cilinders inwendig gemeten en hieruit bleek dat op cilinder 3 en 4 het olie probleem zat:
De zuigers waren 0,1mm te klein en de cilinders 0,1mm te groot dus wat krijg je dan: een ruimte van 0,2mm wat niet bepaald goed is.
Vanuit hier zijn we op de volgende reparatie gekomen:
-4x zuigers (nieuw)
-2x kleppen
-Drijfstanglager set
-Hoofdlager set
-Carterpakkingset
-Koppakkingset
-Cilinders Boren
-Cilinderkop in orde maken.
Totaal plaatje revisie: €1250,00
Vanuit deze reparatie zal het blok 100% in orde zijn na revisie.
Het was wel even slikken maar na al de moeite om de motor er uit te halen toch maar gelijk gekozen voor de complete revisie.
Maar daar blijft het niet bij, nu we toch bezig zijn ook gelijk alles goed natuurlijk:
2x aandrijfassen €250,00
1x D-riem €70,00
1x Spanrol €50,00
1x Span+Geleiderol Multie-riem: €50,00
1x Multieriem €25,00
1x Motorsteun: €50,00
1x Koppelingsset: €175,00
1x Draagarm: €100,00
4x Bobines: €150,00
1x Middendemper: €100,00
4x Bougies: €40,00
1x Stabilisator stang: €20,00
Vloeistoffen: €50,00
Deze prijzen zijn nog niet 100% (richtlijn) zeker op de aandrijfassen na,
zodra ik de juiste prijzen heb zal ik ze er bij zetten.
Het totale kosten plaatje van de complete reparatie zal op een slordige €2500 komen...
En dan nu de oorzaak van de verbrande klep:
NGK NGK NGK NGK...
Ik heb contact op genomen met Ron en hem de situatie uitgelegt en hij vond het al heel wat dat ik toch nog 10.000km heb kunnen rijden want hij heeft af en toe Peugeot's binnen staan die na 2000km bougiewissel al een verbrande klep hebben. Blijkbaar gaan Peugeot's en NGK's niet goed samen in verband met de hittegraad van de bougie. Ik heb bij de laatste reparatie niks mee gedaan en heb dus niet geweten dat er NGK's in gezet zijn (dat kon het revisie bedrijf ook niet weten).
Dus voor een lullig verschil van ong. 10 euro per bougie had ik die probleem niet gehad. Aangeraden zijn de originele bougies die je bij de dealer kunt halen. Dus...
STOP GEEN NGK IN JE PEUGEOT MOTOR!!!!
Ron van Leeuwenservice heeft al verschillende keren geschreven naar NGK waarom de Peugeot blokken nog steeds in hun boeken staan en dat ze deze hieruit moeten halen omdat de blokken hierop kapot lopen maar hij heeft nog nooit reactie terug gehad.
De bougie die we uit cilinderkamer 2 trokken waar ook de verbrande klep zit...
Verder is het nu sparen en hopen dat alles goed gaat:)
Ik hou jullie op de hoogte!
-Peugeot 306 2.0 16V Gti 167pk Wiseco Exit
-Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk
-Peugeot 106 1.6 8v XSi 100pk