Muschkie schreef:Hier de How-to voor een kleine beurt;
Begin met koude motor;
- gooi een flesje motor/engine cleaner bij de olie, en ga 10/15 minuten RUSTIG rijden (geen toerentallen boven de 3500 RPM).
- Zet de auto daarna stil (en zorg ervoor dat die HORIZONTAAL staat en niet half op het trottoir of oprit oid), en verwijder de motor bodemafdekplaat (7 schroeven in totaal; 3 stuks onder langs de bumper/spoiler, 2 achterop, en 2 aan de zijkanten bij de wielkuipen. Hiervoor krik ik meestal even de linkerkant op.
- Pak een oude afwasteil en zet die onder het carter van de motor. (laat de krik voorzichtig zakken over de teil, maar verwijder hem niet. Op deze manier breng je alle olie richting de rechterzijde van de motor, en het dichtst bij de aftapplug ;)
- Draai de carterplug los met sleutel 17/19. LET OP; de boel is nog flink warm, en de olie dus OOK! Je moet ff snel zijn wanneer de plug los komt, want anders ligt die onderin de teil en kun je vissen ;). VERVANG ALTIJD DE KOPEREN PAKKINGRING!
- Laat de olie lekker uitlekken, en draai in tussentijd de oliefilter los (Doe dit evt. met een oliefiltersleutel/ketting). Let op, ook hier zit nog olie in als je hem losdraaid (ong. een halve liter). Ga er dus niet met je smoel onder liggen, anders drink je vloeibaar goud ;).
- Laat alles vervolgens lekker uitlekken (een kwartiertje ofzo). Meestal vervang ik in deze uitlektijd de bougies even, en het luchtfilter (bij een beurtje).
- Pak het nieuwe oliefilter, en smeer de rubberrand even lichtjes in met wat verse olie (dit voorkomt het extreem vastzitten van het filter). Draai het nieuwe filter erop. VAST IS VAST. Als je hem met je handen gewoon goed vastdraaid, is er niks aan de hand. Eventueel met 2 handen als je onder een rare hoek het filter moet vastdraaien (zoals bij een GTi...). Bij een TU motor is het een makkie, maar kijk goed uit voor de HETE uitlaat.
- Maak alles even schoon met een oude doek.
- Draai de carterplug er weer in, wel voorzien van een nieuwe koperen pakkingring.
- Monteer de carterafdekplaat.
- Vul de motor met vers vloeibaar goud. Persoonlijk zweer ik bij de GTi voor Castrol Magnatex 5W40 (voor een TU motor is Castrol 10W40 een prima olie!).
Kijk evt. even op de site van Castrol voor het juiste advies www.castrol.nl
LET OP als je een NIEUW oliefilter plaatst, kun je de olie het beste afvullen tot de MAX. aanduiding op je peilstok. Het nieuwe oliefilter is namelijk nog niet gevuld. Zodra jij de eerste keer de motor start, dan vult het oliefilter zich, en zal het oliepeil op een goede stand eindigen. Controleer wel tijdens het vullen, en na de eerste start het niveau.
Veel rijplezier met de oliewissel!
Leek me wel bij deze How-To te horen...
Wat doet motorolie? Olie smeert alle bewegende delen in een motor, het zorgt al het ware voor een laagje dat slijtage en frictie tegengaat. Wat op zijn beurt weer betekent een soepeler en beter lopende motor. Het zorgt er ook voor dat de motor schoon blijft van ongewenste deeltjes, beschermend ook tegen roest. Als laatste zorgt olie voor het afkoelen van een motor door warmte weg te voeren naar de caterpan. In totaal heeft olie 7 functies: 1...verminderen van wrijving 2...slijtage tegengaan van bewegende onderdelen 3...koeling van motor 4...schoonmaken van motor en oliecircuit 5...afdichten tussen cilinderwand en de zuiger 6...bescherming tegen roest 7...garanderen van goede loop van bewegende onderdelen Soorten motorolie: minerale olie: Is een conventionele olie wat men al decennium lang gebruikt, het wordt geproduceerd van ruwe aardolie, door een distillatieproces en het toevoegen van bepaalde stoffen zoals viscositeit verbeteraars, antislijtage enz. Deze olie is goedkoop en heeft gemiddelde prestaties. synthetische olie: Synthetische olie is compleet mens gemaakt in laboratoria door complexe chemische processen, zodat deze olie veel duurder is dan de minerale olie. Synthetische olie is wel veel beter bestand tegen hoge temperaturen, dit houd in dat de olie zijn viscositeit voor een langer periode onder hogere temperatuur kan vasthouden. semi-synthetische olie Combinatie van de 2 bovenstaande oliën, bevat vaak ongeveer 70 tot 80% minerale olie en 20 tot 30% synthetische oliën. Dit wordt vaak gedaan om minerale olie beter te maken zonder en veel meer geld aan uit te moeten geven. Wat is viscositeit?? Viscositeit is een factor wat de dikte van de olie bepaald en zijn vermogen om te vloeien bij bepaalde temperaturen. Globaal gesproken, hoe dikker de olie hoe hoger de viscositeit en hoe dunner de olie hoe lager de viscositeit. Vaak is het wel zo maar het gaat er ook om hoe dun of hoe dik de olie blijft wanneer deze wordt blootgesteld aan hitte. De viscositeit wordt uitgedrukt in een schaal VI, deze schaal geeft weer hoeveel de olie dunner wordt wanneer blootgesteld aan hitte. Hoe hoger het VI nummer hoe dikker de olie is. Maar nu zul je denken "dan neem ik mooi de dikste olie en heb ik perfecte smering!" FOUT, te dikke olie voor je motor kan ervoor zorgen dat de olie bij lage temperatuur/laag toerental niet goed naar de motor kan vloeien. Te dunne olie kan weer zijn kracht verliezen door te grote hitte en te dun worden! Single (SG) en multi-grade (MG) olie? Er zijn 2 type oliën, de single-grade en de multi-grade. Single-grade olie wordt gebruikt wanneer de werktemperatuur vrijwel constant is, vaak een olie voor specifieke auto's, voertuigen, machines enz. Deze olie heeft dus niet winter en zomer capaciteiten. Multi-grade olie, is de meest gebruikte olie tegenwoordig, kan schommelende temperaturen aan. Niet zoals de single-grade olie is deze wel geschikt voor zomer en winter. Aan deze olie worden vaak polymeren aan toegevoegd om de olie wat dunner te maken zodat hij omder koude omstandigheden goed werkt maar zijn eigenschappen onder warm niet verliest. Wat zijn de voordelen van multi-grade olie? Een MG olie is kunstmatig veranderd om de verschillen in viscositeit veranderingen door warmte tegen te gaan. Een multigrade olie is voeibaarder bij lage temperaturen en dikke bij hoge temperaturen dan single-grade olie. Dit betekent dat de MG olie sneller bij de te smeren motoronderdelen is dan de SG olie, zodat de slijtage tijdens het starten veel minder is dan met SG olie. Door de betere smering wordt er ook benzine bespaard, tot wel 3% vergeleken met SG olie. Hoe werkt multi-grade olie? Olie tijdens warmte zet uit en wordt daardoor dunner, de moleculen waaruit de olie bestaat staan in ruststand dicht op elkaar, tijdens verhoging van de temperatuur raken de moleculen verder uit elkaar waardoor de olie dunner wordt. Zoals hierboven verteld is MG olie gemodificeerd, deze modificatie houd in: Er zijn viscociteits verstekers toegevoegd die bij een koude motor samen zijn gevoegd als een soort balletjes, deze zijn bij koude toestand als het ware in een slaapstand. Wordt de temperatuur verhoogd en gaat de olie dunner worden komen echter deze balletjes in actie. Ze gaan uit elkaar en vormen als het ware lange draden die de olie als het ware bij elkaar houd en zo dikker houd. Het kiezen van een viscositeit? De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE), Even een terugblik, onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.! Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft! Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie. Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute), Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter geeft aan als het voor een benzine motor dat is de S, of als het voor een diesel is hiervoor wordt de letter C gebruikt. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, in het geval van een benzine motor gaat van A tot J, A als minimaal en J als beste. Voor diesel gaan de letters van A tot F, A als minimaal en F als beste. Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers), Hier heeft met een letter en een cijfer. De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen. De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie. Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor. Mixen van 2 soorten olie? Dit is mogelijk aangezien eerder is verteld dat er ook een combinatie van zowel synthetische en minerale olie wordt verkocht. Maar dit mixen door de fabrikant gebeurt terwijl de olie-eigenschappen bekend staan en men weet door meervoudig testen hoe de oliën op elkaar reageren. Als men dit in huis doet weet men niet hoe het op elkaar gaat reageren. Mocht je lange tijd BV in Afrika moeten vertoeven is het raadzaam om eerst alle olie af te tappen en volledige nieuwe olie die wel geschikt is voor het weer te gebruiken. Ook dit is geen garantie voor het goed verlopen van de olieverandering. Het is vaak gebeurt dat een motor meer dan 200.000 km rijd op een soort olie en na verwisselen van de olie het snel begeeft! Wissel alleen van motorolie als het absoluut niet anders kan! Zijn additieven nuttig? Er zijn tegenwoordig verschillende soorten additieven op de markt, veel van deze maken veelvuldig reclame op tv (tell-sell) om iedereen te zeggen dat hun additief het beste is. Maar bedenk dit eens, motorolie fabrikanten geven miljoenen uit aan onderzoek en ontwikkeling van hun olie om deze te verbeteren, ook autofabrikanten doen hun portie mee aan de ontwikkeling van de olie. Kun je het dan voorstellen dat er een magisch middel is wat nog nooit is opgemerkt door een oliefabrikant met de miljoenen en expertise die ze hebben?? Ten tweede als het echt zou werken zou er een oliefabrikant ook niet met iets dergelijk komen of het gehele product overnemen?? Ten derde geen van deze additieven draagt de naam van een gerenommeerd oliefabrikant. Het richt vaak zelf schade aan de motoren dus pas er echt goed mee op!!! Twee voorbeelden zijn: Teflon, veel gebruikt omdat het een laagje achter zou laten in je motor waardoor de motor zelf zonder olie kan lopen. Bullshit is het, teflon kan en zal vaak de oliewegen in je motorblok blokkeren en je filter verstoppen wat uiteraard niet goed is voor je motor. DuPont Chemical Company, de uitvinder van PTFE (teflon) heeft zelf verklaard dat het niet bruikbaar is als ingrediënt voor motorolie! Zink, zink wordt gebruikt als antislijtage voor je motor en wordt standaard toegevoegd aan je olie door de fabrikant. Dus hoe meer hoe beter zullen veel denken, maar ook dit is verkeerd! Elke olie van een gerenommeerd merk heeft genoeg zink voor je motor, door het toevoeging van zink aan je motorolie hoopt de zink zich alleen op bv op je kleppen waardoor bv je bougies kunnen weigeren te werken. De relatie tussen olie en benzine verbruik: Een olie wat beter bij je motor of motorgebruik past houd een soepeler lopende motor in die minder weerstand heeft tijdens het ronddraaien, dit kan het vermogen een paar procent ten goede komen. Maar het gebruik van een verkeerde olie kan ook een verhoogd benzine verbruik veroorzaken. Is smerige olie een indicatie voor problemen? Smerige olie is geen indicatie voor motorproblemen, eigenlijk is het vaak een goed signaal. Het betekent dat het zijn werk goed doet, het afvoeren van rotzooi en afvalstoffen. Wanneer je de olie dan vervangt word de rotzooi verwijderd! Hoe het oliepeil te controleren? Om een goed peiling te krijgen van je oliepeil zou de motor een beetje verwarmd moeten zijn, zorg ervoor dat de auto zo recht mogelijk staat. Verwijder de peilstok en maak hem schoon, stop hem weer terug in de motor, wacht een paar seconden en controleer hem. Een goede oliestand is net vlak de max. Zit die onder de max moet je olie bijvullen, vul het beetje per beetje bij en wacht na bijvullen even voor het weer te peilen. Zorg dat je niet over de max heen gaat. Oliepeil moet om de 2000km gecontroleerd worden. Verbruikt uw motor olie? Dat doet elke motor. Maximaal een halve liter olie op 1.000 km is normaal. Een bovenmatig verbruik wijst erop dat de motor niet op de juiste manier functioneert. En dat kan uiteraard diverse oorzaken hebben: door verkeerde olie: de olie is te vloeibaar of verouderd door de mechanische staat van de motor door de weersomstandigheden door een mengsel van verschillende oliesoorten of oliemerken door het rijgedrag van de bestuurder Oliefilter Olie vervuilt door verbrandingsresten, slijtage en deeltjes stof. Daarom is in het oliecircuit een filter opgenomen dat de olie schoonhoud. Voor een goede werking dient het oliefilter regelmatig te worden vervangen. Het oliefilter zit aan de buitenzijde van de motor gemonteerd en zorgt zodoende ook voor koeling van de olie. Door het filtreren en koelen wordt de inwendige slijtage van de motor tot een minimum beperkt © ThaFreak/Fok!Pta Bron: https://forum.fok.nl/topic/483625 [SIZE=2][/SIZE]
Goede omschrijving Nico!
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D
Kwam een interessant stukje tegen over de zin en onzin van olie verversen. Vaker is helemaal niet beter. Oliefilter hoef je al helemaal niet te vervangen. Zie hier een kort bericht hierover en daar kun je doorklikken naar een heel lang verhaal over Het Geheim van Onnodig Olieverversen.
Interessant dat je deze link vond :)
Heb er 1 reactie tussenuit gepikt. Dit schrijfsel klopt, en nu heb ik het over mijn tijd in actieve dienst 30+ jaar geleden. Olie meesjouwen werd beschouwd als onnodige ballast en brandgevaarlijk. Sterker, hier op vliegveld De Kooy is dat nog steeds dezelfde werkwijze, en dan hebben we het over helikopters (cynisch genoeg waaronder die van Shell die ook op de boor eilanden vliegen) 1 Reactie
[SIZE=2][/SIZE]
Ik spek liever de oliemaatschappijen elke 10K, als dat ik elke 20K een RFS sta te reviseren......
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D SoundBlaster schreef:+1 Ik heb foto's[SIZE=1][/SIZE] gezien van een kop van een blok waar nooit de olie van vervangen is... Waar dan??:p
Ik krijg al airmiles bij het cjib.
SoundBlaster schreef:Dat waren geen foto's van jou :p Waren van een cabrio. [specsaver mode] Waar heb je de foto's dan, van de motor?[SIZE=2][/specsaver mode][/SIZE]
Ik krijg al airmiles bij het cjib.
Kun je die nog ergens terug vinden?
'01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/??? '98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project '96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project '92 405 PikesPeak tribute - Tribute project '18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily
Heb het laatst ook niet bij 10k gedaan maar bijna bij 20k.
De olie zag er nog uit als nieuw. Met weinig rijden en/of korte ritten je wel vaker moet verversen. Heb ergerns eens gelezen dat de oliefilter wel belangrijker is. Muschkie schreef:Ik spek liever de oliemaatschappijen elke 10K, als dat ik elke 20K een RFS sta te reviseren......
Leave the gun, take the cannoli.
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
[Techniek uitgelegd]; Distributieriem wissel van de GTi-6. XU10J4RS | Muschkie | 20 | 30,529 |
6th January 2014 om 20:40 Laatste bericht: Muschkie |