Model : 1.6 Hatchback Bouwjaar : 1994
Sinds enige tijd (iets langer dan 3 maanden) hoor ik een bepaald zacht kloppend/tikkend geluid bij mijn 306. Gezien dit de laatste tijd iets harder begon te worden begon ik mij iets zorgen te maken.
Na enige inspectie heb ik het volgende kunnen vaststellen:
Wat zou dit kunnen zijn?
Overigens en offtopic: Het motorsteunrubber rechts krijg ik niet verwijderd. Deze zit gewoon erg goed klem en kom er zo niet bij. Hebben jullie nog een tip hoe deze makkelijk te verwijderen? Ik kan de motorsteun makkelijk verwijderen.
Alvast hartelijk bedankt!
Sinds enige tijd (iets langer dan 3 maanden) hoor ik een bepaald zacht kloppend/tikkend geluid bij mijn 306. Gezien dit de laatste tijd iets harder begon te worden begon ik mij iets zorgen te maken.
Na enige inspectie heb ik het volgende kunnen vaststellen:
- -Het geluid is niet te horen wanneer deze in de auto in zijn vrij staat (ook niet bij het gas geven).
-Het geluid is zowel te horen bij recht door rijden als in de bochten.
-Het geluid lijkt iets minder in de bochten, maar kan een illusie zijn.
-Het geluid is het duidelijkste hoorbaar bij +/- 1900 toeren.
-Het geluid is kloppend/tikkend hoorbaar wanneer ik de koppeling voorzichtig laat slippen zonder dat de auto vooruit gaat (op het juiste toerental en met enige belasting voor de motor).
-De frequentie van het getik/klop varieert met de snelheid van de motor en is bij 1900 toeren ongeveer 2x per seconde en zal maximaal zo tegen 3 a 4x per seconde oplopen (niet meer hoorbaar daarna).
-Het geluid lijkt in hogere versnellingen minder hard te zijn. Dit kan ook een illusie zijn door het omgevingsgeluid dat er is.
-Het geluid is duidelijker hoorbaar (harder) bij steviger gas geven.
-Het geklop/tik is zacht terug te voelen in de koppeling en zachter in de versnellingspook.
-EDIT: 1,5 jaar geleden is de koppeling vervangen bij de peug garage.
Wat zou dit kunnen zijn?
Overigens en offtopic: Het motorsteunrubber rechts krijg ik niet verwijderd. Deze zit gewoon erg goed klem en kom er zo niet bij. Hebben jullie nog een tip hoe deze makkelijk te verwijderen? Ik kan de motorsteun makkelijk verwijderen.
Alvast hartelijk bedankt!