TopicStarter: JP2006
TopicDatum: Geplaatst: 22 Jun 2008 12:03 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 22 Jun 2008 12:03 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
JP2006 schreef:Omdat Elmer (Tutti Frutti) op een of andere manier dit gedeelte van het topic nog uit een cache heeft kunnen toveren, zet ik het hier nog even weer neer.. Toen ik mn auto net had heb ik er CV ingebouwd, en daarvan had ik een soort van How-to gemaakt :) , Elmer bedankt voor de research :)! ::
Verder heb ik later nog een paar keer zo n setje ingebouwd, en het is te toen in 1 (lange) middag :)! (eigenlijk van +/- 10:30 tot 17:00uur :) )
----------------------
EDIT: Het is gelukt
Ik maak er op deze manier even een soort van handleiding van, zodat andere forum-leden hier ook gebruik van kunnen maken .
Uiteraard zijn er andere manieren om dit aan te sluiten, maar via deze manier is het mij goed gelukt, dus moet het andere lui vast ook gaan lukken
Uiteraard blijven de andere reacties gewoon staan, dus mocht je een vraag hebben, kan je hem hieronder wellicht alvast terug vinden.
Deze handleiding is mede mogelijk gemaakt door hulp van Kermit en Bloemovic (tip gekregen via Teuling) bedankt allemaal !
******************************************************************************************************************
Met behulp van dit setje heb ik centrale vergrendeling aangebracht op mijn 306 (fase 1):
Zoals beloofd :
TEST VOORDAT JE GAAT BEGINNEN, EERST OF HET SETJE WERKT!
Dit kun je doen door even alle kabels aan te sluiten, en te kijken of alle motortjes hun werk doen als je op bijv. de OPEN knop drukt.
Ik heb echter geen van de (4) "gouden" rails gebruikt, dit zou wel kunnen maar (persoonlijk) ik vond het makkelijker ze niet te gebruiken. Ik begin met een voordeur, en daarna een achterdeur. Aangezien er nogal wat verschil in zit met het inbouwen, lijkt het me handig van beide 1 te behandelen
VOORDEUREN:
Allereerst schroef je natuurlijk het paneel van de deur af. Als eerste maak je (voorzichtig) het afwerk stukje van het slot los. Dit doe je door met een dunne, platte schroevendraaier in het gleufje te steken, en dan de "dop" rustig naar boven/schuin te trekken.
(met mobiel gemaakt, maar zo weet je even wat ik +/- bedoel)
Verder zit deze vast met 2 schroefjes onderaan (van het bakje waar je rommel in kwijt kunt ), 3 schroeven van het handvat (er zit ook 1 onder het kapje naast het stuur, deze kun je er zo met een schroevendraaier weg halen) , natuurlijk met de hendel van het raam (met beetje kracht en beleid kan je deze los trekken) , 3 schroeven van de afscherming voor je box, en met het randje dat om je deur-open-maak-handvat ( ) zit, deze kun je met een kleine platte schroevendraaier langszaam rondom los klikken.
Wanneer je het paneel weg hebt, kun je het schuimspul wat gaten afdekt, ervoor weg trekken.
(als je dit niet al te erg kapot maakt, zou je het later met beetje tape weer kunnen vast zetten, het rode randje is niet van toepassing).
Zoals je kunt zien (rechts boven), zit je recht boven de pin die het slot bediend. Nu kan je het 'hoofd-motortje' (die met 5-kabels) vast klaar gaan maken om hem er onder te zetten. 1 van de 4 stangetjes die bijgeleverd zijn, buig je in een hoek van 90 graden en doe je door de ring van het motortje (zie foto) en knip je de stang bij ongeveer 5cm (beetje op je gevoel af gaan) af. De stang moet namelijk geen belemmering worden voor je slot (dat hij te lang/hoog is).
Nu maak je 1 van de 4 blokjes (met 3 schroefgaatjes) vast op de stang en draai je in de overige 2 schroefgaatjes een schroefje (de stang steek je door het gat heen, zodat de kant die open is naar de stang van het slot zit)
Ik had een kroonsteentje gebruikt, maar dit is niet nodig, als je het stangetje maar goed buigt :):
Je kunt nu vanaf de buitenkant ongeveer zien waar de gaatje moeten komen. Je kunt het motortje even met de hand IN de deur zetten, zodat je een beter beeld hebt van wat je aan het doen bent.. Let er wel op, dat het motortje omhoog (open) staat, en dat de kop van de motor nergens tegen aan komt. Wanneer dit namelijk wel gebeurt, gaat de auto automatisch weer op slot wanneer je hem zou openen.
Nu kun je 2 gaatjes gaan boren (eerst 1, dan schroef half vast zetten, en dan de andere boren) en kun je het eerste motortje vast zetten.
Wanneer het motortje vast zit, duw je het blokje (bij mij goud, zie 1 foto's hierboven) tegen de pin van het slot aan (deze is niet echt zichtbaar, dus beetje naar je toe trekken) en draai je de 2 schroefjes STEVIG vast.
Je hebt nu ongveer dit effect:
Het wegwerken van de kabels is eigenlijk het rottigste werk Ik heb onderandere gekozen de kabels buiten de rubbers langs te leggen, zodat ik geen problemen zou krijgen met het raam.. De kabels moeten namelijk door je deurrubbers (deze zit vlak achter je zekeringkast, erg ongemakkelijk dus).
Wat ik heb gedaan, is "even" de rubbers er uitgeduwt en toen de kabels 1 voor 1 er doorheen geduwt. 1,5uur later was ik uiteindelijk bij het slot.... zegt genoeg dacht ik ..........
Als de kabel zit kan je de rubbers eventueel weer vast plakken (zie eerste foto) en kan je het paneel + alle onderdelen weer aansluiten.
Wanneer je alles hebt aangesloten, zou je het hoofdkastje vast kunnen gaan aansluiten. Aangezien je waarschijnlijk niet alle deuren in 1 dag kunt doen (het heeft mij een week gekost), kun je dan wel vast 1 deur gebruiken .
Ik heb er voor gekozen het kastje binnen in de auto te houden, ivm vocht ed. Hiervoor was het wel nodig de +, de - en de 2 knipperlicht draden te verlengen.
De draden voor het knipperlicht heb ik rechtstreeks op de knipperlichten aangesloten (1 draad links, en 1 draad rechts, op de PLUS). Als je dit op de voor-knipperlichten doet, gaan alle knipperlichten aan bij het openen/sluiten van de deuren.
ACHTERDEUR:
De achterdeur werkt echter even iets anders....
Hier komen de motortjes horizontaal te liggen.
Om te beginnen schroef je natuurlijk weer het paneel en het slot-dopje er af. Deze zitten nest als de voorste op dezelfde plekken vast.
Wanneer je ook hier het schuim weer hebt verwijderd, zie je nu 2 ijzeren pinnen horizontaal lopen. De bovenste pin is van het slot, en die hebben we nodig.
Het motortje past als het goed is precies achter in de hoek, waar hij net voor het frame van het raam zit.
Ook hier meet je weer even af waar de gaten moeten komen, en buig je een pin in een hoek van 90graden en knipt er weer (op gevoel) een stuk af. Deze steek je weer door de ring, en dan zet je er zo n blokje met 3 schroefje er in op. Bij de achterkant heb ik echter GEEN kroonsteentjes gebruikt.
Wanneer het motortje zit, bevestig je het blokje weer aan de pin van het slot, en dan heb je alweer een motortje zitten !
Aangezien ik geen kabelboom naar mn achterdeur had, heb ik dit zelf een beetje moeten maken. Hiervoor was het nodig de panelen van mijn veiligheidsgordel in de auto los te schroeven (zie foto) en er een gat te boren. Aan de buitenkant zit namelijk wel standaard een rubber, waardoor je de kabels kunt geleiden. Op het laatst heb ik de kabels die nu buiten langs zitten, met schuim geisolleerd en goed ingetaped met duck-tape. Tegen invloeden van het weer ed.
Hier nog even een paar vage foto's van het paneel:
erikkosters schreef:Geplaatst: 22 Jun 2008 12:47 pm
Ziet erg goed uit, ik heb zelf ook fase 1 zonder cv, welk setje is dit eigenlijk en waar heb je het weg gehaald? En heb je mss keer tijd om dat nogmaals in te bouwen, woon toch relatief vlakbij en gezien jij de knowhow nu hebt :)
Update: Al gevonden, maar zie ik nou goed dat dit setje: https://www.extreme-shop.nl/?page=produc...&id=13 enkel het ontvangen kastje als extra erin zit en dus even makkelijk aan te sluiten zou moeten zijn? Zo jah, dan bestel ik die en vraag ik mij af of je keer wil helpen :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 22 Jun 2008 01:04 pm
haha nah, ik heb het setje van marktplaats gehaald, voor 29 euro incl jaar garantie (die advertentie staat er meerdere malen op :))
Ikheb hem ook bij Streetracer_Norwin ingebouwd voor een paar euries en een gezellig middag :) dus we kunnen het altijd een keertje plannen :) heb volgende weekend nog niets staan haha :)
He setje is dus 4 motoren, kabels, het kastje + afstandbediening en montage spul :)
EDIT:
deze is het :)
https://link.marktplaats.nl/175893817
erikkosters schreef:Geplaatst: 22 Jun 2008 02:28 pm
JP2006 schreef: haha nah, ik heb het setje van marktplaats gehaald, voor 29 euro incl jaar garantie (die advertentie staat er meerdere malen op :))
Ikheb hem ook bij Streetracer_Norwin ingebouwd voor een paar euries en een gezellig middag :) dus we kunnen het altijd een keertje plannen :) heb volgende weekend nog niets staan haha :)
He setje is dus 4 motoren, kabels, het kastje + afstandbediening en montage spul :)
EDIT:
deze is het :)
https://link.marktplaats.nl/175893817
Volgende week is prima voor mij. Heb hem zojuist gemailed via Marktplaats dus ik neem aan dat ik het deze week gewoon nog binnenkrijg. Paar euro voor het inbouwen is uiteraard geen enkel probleem. Houd volgend weekend maar vrij :) (zaterdag wss).
erikkosters schreef:Geplaatst: 29 Jun 2008 06:23 pm
Met succes geinstalleerd! Tnx to JP2006 :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 29 Jun 2008 07:27 pm
:)
twas toch ff een gezellig dagje, t weer was wat minder, maar goed :) opt laatst kwam toch de zon er ng ff bij :)!
geniet er van :)!
erikkosters schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 12:21 pm
ben nu toch benieuwd wat ik moet bestellen om ook alarm te hebben, zoals je zei kon dat op het bestaande kastje ofniet?
JP2006 schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 12:44 pm
klopt, heb hetzelf niet gedaan (gewoon nieuw kastje op de bestaanden draden aangesloten, 10minuten werk), maar je schijnt ook die kleine witte + bruine te kunnen gebruiken... vraag me verder niet hoe of wat :)
erikkosters schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 12:53 pm
Oke dat is inderdaad ook mogelijk, en welk kastje heb je toen besteld dan? Heb er namelijk ook wel belang bij dus.
:)
JP2006 schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 12:55 pm
kwou zeggen, check mn ledenpagina, maar daar ken je nie bij :)
bij car-secure :)
heb de startonderbreker niet gebruikt, is niet nodig namelijk :) de schock-sensor zit aan de a-style achter mn zekeringenkastje :)
Kermit306TCI schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 03:13 pm
vraagje:P
kan je van zo'n universeel setje zoals hierboven ook gewoon de blauwe en groene draad (naar deurmotor)gebruiken als signaaldraad voor auto's die standaard CV hebben, maar geen afstandsbediening?
Hewb namelijk dat zetje zoals hierboven ook....met de motoren... maar aangezien de XSI CV heeft, wil ik proberen of ik er een op afstand open/dicht functie van te maken...zonder die universele motoren dus...
erikkosters schreef:Geplaatst: 10 Jul 2008 04:06 pm
denk dat het wel te doen is maar op een andere manier.. gewoon de huidige motoren laten liggen en de draden die daaraan zitten gebruiken voor naar het kastje.. mits daar dus ook gewoon 4 aanzitten lijkt mij :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 11 Jul 2008 07:22 am
mjah daar zijn weer andere setjes voor als je alleen de CV op afstand wilt openen, die moet je dan (in jou geval Ron) negatief schakelen (die kastjes hebben 8 draden ofzo: 2x negatief, 2x positief, 2x luchtdruk en 2x pneumatisch als ik me niet vergis..
Heb zo n setje bij mn broer in zn auto gebouwd destijds, die had zo n Fiat Palio.. werkte wel grappig en dr hoefde maar 4 draden op (2 voor open/dicht en min/plus uiteraard) :) en geen gekloot met uni motortjes :)
Alarmset is ook te doen, zelfde principe, maar dan moet je daar ook je knipperlichten ed op aansluiten :)
Dj Line schreef:Geplaatst: 31 Aug 2008 09:16 pm
JP2006 schreef: mjah daar zijn weer andere setjes voor als je alleen de CV op afstand wilt openen, die moet je dan (in jou geval Ron) negatief schakelen (die kastjes hebben 8 draden ofzo: 2x negatief, 2x positief, 2x luchtdruk en 2x pneumatisch als ik me niet vergis..
Heb zo n setje bij mn broer in zn auto gebouwd destijds, die had zo n Fiat Palio.. werkte wel grappig en dr hoefde maar 4 draden op (2 voor open/dicht en min/plus uiteraard) :) en geen gekloot met uni motortjes :)
Alarmset is ook te doen, zelfde principe, maar dan moet je daar ook je knipperlichten ed op aansluiten :)
Toevallig een tip welk alarm systeem in te bouwen voor een peugeot 306 xsi fase 2 ? ik wil er zelf een keer een inbouwen.
JP2006 schreef:Geplaatst: 01 Sep 2008 09:08 am
Nah er zijn er heeeel veel op de markt,
Maar ik raad er een aan ZONDER zogeheten 'arm-reminder' .. Dan vallen er al veel af :)
Ik heb dat wel, en dan gaat ie joelen wanneer je de deur niet op slot doet binnen 10seconden.. Wanneer je bijvoorbeeld de deur dicht gooit (voor hem een teken dat je weg gaat), en nog even iets uit je kofferbak moet pakken of nog even snel iets van uit je huis moet pakken,
dan schrik je je dus lam omdat dat ding ineens begint te joelen :) (mijn kofferbak zit namelijk niet op mn interieur verlichting aangesloten, dus ziet hij het niet)
Dj Line schreef:Geplaatst: 01 Sep 2008 03:45 pm
JP2006 schreef: Nah er zijn er heeeel veel op de markt,
Maar ik raad er een aan ZONDER zogeheten 'arm-reminder' .. Dan vallen er al veel af :)
Ik heb dat wel, en dan gaat ie joelen wanneer je de deur niet op slot doet binnen 10seconden.. Wanneer je bijvoorbeeld de deur dicht gooit (voor hem een teken dat je weg gaat), en nog even iets uit je kofferbak moet pakken of nog even snel iets van uit je huis moet pakken,
dan schrik je je dus lam omdat dat ding ineens begint te joelen :) (mijn kofferbak zit namelijk niet op mn interieur verlichting aangesloten, dus ziet hij het niet)
Mijn kofferbak verlichting volgens mij ook niet. die is appart van de rest.
Kermit306TCI schreef:Geplaatst: 01 Sep 2008 11:05 pm
je zou die massa schakelingen deur en kofferbak met elkaar kunnen verbinden... enige is dan dat als je de kofferbak dan open doet, gaat je binnenverlichting ook branden... Maar dan gaat je auto niet op slot/alarm
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft