TopicStarter: Roger Franssen
TopicDatum: Geplaatst: 28 Okt 2008 08:29 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 28 Okt 2008 08:29 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Roger Franssen schreef:bijdeze hoe ik de cruise contol in de 306 automaat heb geplaatst en aangesloten. helaas heb ik niet van alles een foto gemaakt.
het betreft een AP150 cc module. bij deze module is het van belang dat hij voeding krijgt nadat je de sleutel op contact heb staan, snelheid of toerental pulsen, rem signaal en een vacuum, optie is een koppelingsschakelaar.
eerst eens een goed plekje gezocht waar de 'motor' geplaatst kon worden, deze moest eigenlijk 30 cm van de accu en dynamo vandaan maar ik had verder geen plaats dus toch maar naast de accu dan.
![]()
dan is het vanbelang dat je een goede vacuum neemt voor het aandrijven van je cc motor. deze op diverse plaatsen af te takken, ik heb gekozen voor het inlaatspruitstuk en dan een makkelijke slang welk naar een of andere controle module gaat (vacuum mag je niet aftakken van motor management). de slang welk ik heb gekocht was brandstof slang, kost een cent meer maar dan hoef je niet te kijken of hij langs warme delen loopt.
![]()
nu kan het electrisch aansluiten beginnen.
eerst heb de voeding, zekeringenkast eruit en de geschakelde voeding aftakken, bijvoorbeeld voor de remlichtzekering (van de remlichten wist ik zeker dat die pas aangingen nadat ik de auto op contact zette), massa is makkelijk te vinden achter de zekeringenkast achter het koppelingspedaal.
verder snelheid of toerental signaal aftakken, ik heb een automaat en kan absoluut geen toerental signaal aftakken dus heb een snelheid signaal gekozen. het aftakken kan vanaf de pulsgever in je versnellingsbak, aan de ECU en mist een electrische tellerhuis kan dat ook van het tellerhuis. de mantel van de draad wel aan de massa leggen voor storingen te voorkomen. ik heb het tellerhuis gedemonteerd envanaf de geleconnector mijn puls en mantelmassa afgetakt. (exacte pin nummers is afhankelijk van bouwjaar en type)
tot mijn verbazing zag ik toen ik het tellerhuis eruit had de rem schakelaar ik de verte. daar van de grijze en oranje draad afgetakt met veel gepruts.
toe moest nog de schakelaar op de stuurkolom, mooi plekje uitzoeken zodat je makkelijk kan in- en uitstappen en de de richtingsaanwijzer nog te bedienen is.
![]()
volgende stap is het stuursignaal voor de motor de motorruimte inbrengen, dit heb ik gedaan door aan de binnen zijde een klein gat te maken in de rubber waar de electrische ramen en de portier vergrendeling door gaat aan de buiten zijde zit iets hoger een klein rubber ding waardoor een kleine kabel past.
![]()
dan via het schutbord naar voren met die kabel dan kun je hem tussen de koplamp en de accu de motorruimte in trekken, toevallig hem ik daar ook mijn ccmotor staan. electronsch is hij nu ook klaar.
dan komt naar mijn idee het moeilijkste dat is de gaskabel aansluiten. hier moet je maar creatief zijn, het beste is om een 2de pulley erbij te plaatsen en daar de cc op aan te sluiten (dit moet ik nog gaan doen, ik heb hem tijdelijk bij de orginele gaskabel lopen) vanbelang is hierbij voor het goed lopen van de kabel dat de gaskabel inlijn licht met de pulley. anders kan hij ernaast terecht komen met eventuele slechte gevolgen.
bijmij ligt het niet inlijn maar wel goed genoeg zodat hij wel goed rond de pulley blijft lopen. dit zal ik komed weekend gaan aanpassen en een update plaatsen.
![]()
het plaatsen van het cc stuurkast je heb ik onder de zekeringenkast gedaan.
![]()
het afstellen van de pulsen is de grote vraag, hier moet je maar wat proberen, erkan niks stuk, kan alleen zijn dat het bereik van de cc anders ligt. dit wil zeggen dat je je cc van af 20km/h tot 80km/h maar kan gebruiken stel je hem anders in kan het berijk 30km/h tot 150km/h zijn, en ook het accelereren naar de voor heen ingestelde snelheid is gewoon effe testen en kijken wat je wil. wil bij het opnieuw instellen van het kastje effe de auto van het contact afzetten.
als ervragen zijn haar ik deze en zal ik de how to aanpassen. verder voor exacte aansluit punten van de draden moet je maar kijken in je manual of effe vragen.
het is enorm fijn rijden cc met automaat, heb ik net 130 gereden moet ik remmen voor bijvoorbeeld roodlicht, dan trek ik zelf net boven de 20km/h zet de cc op reset dan gaat de cc vanzelf terug naar 130. ik moet allen het accelereren nog afstellen dat doet hij nu enorm langzaam.
mvg Roger
Roger Franssen schreef:Geplaatst: 01 Nov 2008 07:04 pm
update zoals beschreven in de how to:
het bevestigen vande gaskabel van de cc module aan het 'regelhuis'.
van belang is dat de kabels oplijnen met de poulie. om het beste resultaat te krijgen is het beter om de gaskabel van het pedaal op de aanwezige poulie te laten en een 2de poulie aan te schaffen voor de cc gaskabel.
de 2de poulie moet dan zo gemodificeerd worden dat hij vlak op de orginele past, (zie foto).
![]()
best is om de 2de poulie met minstens 2 bouten te bevestigen aan de orignele, ik had geluk dat er al een messing bus met draad aanwezig was en een 2de bout heb ik ernaast bij geplaatst.
dan het beugeltje aanpassen voor de cc gaskabel te beglijden. zodat de gaskabel inlijn ligt met de poulie.
![]()
nu is het een kwestie van de gaskabel afstellen (gewoon effe strak trekken zodat hij niet doorzakt) en testen.
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 04 Nov 2008 06:59 pm
even een aanvulling.
je kunt ook het biedieningshandeltje van oudere peugeot's hebben voor de radio bediening. tot mijn verbazing zitten de bevestigingspunten er zelfs voor in de onderste stuurkap. het ernige wat je even moet doen is het handeltje zo verbuigen dat hij geschikt is voor je linker hand.
![]()
![]()
ik heb het setje van weico gebruikt, te krijgen bij auto :) style
en zie hier hoe ik een 2de ''poulie'' heb bevestigd.. ze zitten met zn 2en of een nieuw eigenhandig gedraaid asje.
jeroenbreuer schreef:Geplaatst: 04 Nov 2008 08:22 pm
[quote="bartjan"]
ik heb het setje van weico gebruikt, te krijgen bij auto :) style
quote]
Weaco is goed spul hoor :)! Heb er een specifieke C.V-setje van gehad voor mijn ouwe Astra.
Maar verder een goede how-to!
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 05 Nov 2008 08:11 am
ja dat is wat ik bedoel: Weaco! ja zal ook wel goed zijn
SuperSV650 schreef:Geplaatst: 18 Jan 2009 06:09 pm
Ik heb ergens in de garage nog een originele inbouw cruiscontrol liggen, van de dealer gekocht, maar nooit in laten bouwen (tijd gebrek)
mail me op rudyhoekstra(a)chello.nl als je geïnteresseerd bent.
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft