TopicStarter: Tutti-frutti
TopicDatum: Geplaatst: 24 Aug 2009 11:32 am
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 24 Aug 2009 11:32 am
Forum: How-to's
Beginpost:
Tutti-frutti schreef:Het (de)monteren van de startmotor
Mijn startmotor had wat kuren, bij contact hoorde ik wel wat gaan draaien, maar er gebeurde niets. Oorzaak was vuil/te weinig smeer waardoor het tandwiel van de startmotor niet op de starterkrans (tandwiel van de aandrijving) werd bewogen.
In deze how-to laat ik zien hoe ik te werk ben gegaan met het uitbouwen en onderhouden van de startmotor.
Het (in- en) uitbouwen van de startmotor is op zich niet moeilijk. De startmotor is alleen wat minder makkelijk te bereiken. Deze how-to is gebaseerd op een 1.6 motor (TU5JP).
Het is aan te bevelen om de voorkant van de auto te verhogen (as-steunen/brug) voor beter zicht/bereikbaarheid van de startmotor. Dit is niet noodzakelijk.
Stap 0: Ontkoppel de accu
Stap 1: Filterhuis demonteren
De startmotor bevindt zich bij een 1.6 motor (en als het goed is ook bij een 1.1 en 1.4 motor) schuin achter/onder het inlaathuis. Om de startmotor bereikbaar te maken moet daarvoor eerst het filterhuis verwijderd worden.
Locatie startmotor TU5JP motor
Aangezien ik dit een aantal jaren geleden al heb gedaan voor het plaatsen van een open lucht filter weet ik niet precies meer hoe dit moet, maar het was erg makkelijk. Volgens mij is het een kwestie van een paar bouten/moeren loshalen en de buis demonteren van het inlaathuis en die van de grill.
Stap 2: Moeren/kabels van bendix/spoel demonteren
De startmotor bestaat eigenlijk uit 2 delen: een motor met tandwiel en een elektrische bendix welke het tandwiel naar buiten laat schieten, zodat deze op de starterkrans valt. De bendix werkt met behulp van een spoel die om een cylinder zit. Door de elektromagnetische kracht van de spoel wordt een 'zuiger' bewogen, waardoor het tandwiel naar buiten beweegt, wanneer contact wordt gemaakt.
In mijn geval was dit stroef geworden, waardoor het tandwiel niet altijd bewogen werd (bij contact maken hoorde de startmotor wel draaien, maar er gebeurde niets).
De spoel is een demonteerbaar onderdeel en bevindt zich boven de startmotor. We verwijderen nu de kabels welke aan de spoel zijn bevestigd door de 2 moeren los te draaien (onthoud wat aan welke kant zit!). De spoel blijft aan de startmotor bevestigd met 2 schroefbouten (dit komt later).
Moeren van spoel losdraaien
Ik heb ervoor gekozen om het bovenste aardekabeltje eraan te laten, omdat ik de spoel later los van de startmotor heb gemaakt. Om de startmotor in zijn geheel uit de motor halen zou je deze ook los moeten maken.
Stap 3: Loshalen van startmotor
De startmotor zit met 3 bouten (13) vast aan de motor. Door het verwijderen van 3 bouten en 1 extra moer (voor het klemmen van aardedraden), komt de startmotor los:
De 3 bouten waarmee de startmotor is bevestigd
De onderste moer is goed van onder de auto te zien, maar kan op gevoel ook van bovenaf gevonden worden. Wanneer alles los is gedraaid zou je nu de startmotor naar je toe kunnen halen. In de motorruimte van de 1.6 uitvoering is het het makkelijkste om de startmotor naar je toe te halen vanaf boven de motor (misschien moet je langs wat slangen wrikken, maar dit is goed te doen).
Omdat ik gekozen heb om niet alle kabels van de spoel te verwijderen is het nog niet mogelijk om de startmotor in zijn geheel eruit te tillen. Hiervoor moeten de 2 schroeven waarmee de spoel vastzit losgedraaid worden. Hierdoor komt het bovenste gedeelte dus los. !!Let hierbij op dat je de spoel rustig van de startmotor afhaalt, er zit namelijk een veer in.
De startmotor is nu los!
links: startmotor zonder spoel, rechts: starterkrans
Stap 4: Checken/Schoonmaken+smeren/vervangen startmotor
Nu de startmotor los is kan je kijken of het tandwiel nog in orde is, en het tandwiel gemakkelijk heen en weer bewogen kan worden doormiddel van het bendix systeem (beweeg hiervoor de zuiger heen en weer).
Startmotor tandwiel
Ik heb zelf de startmotor rondom het tandwiel schoongemaakt met motorreiniger. Vervolgens heb ik de as van het tandwiel ingesmeerd, netzoals de buitenkant van de 'zuiger', zodat de spoel deze weer gemakkelijk kan laten bewegen.
Vervolgens kan je (evt nieuwe) startmotor weer in gaan bouwen.
Dit gebeurt in omgekeerde volgorde. In mijn geval begin ik dus met het monteren van het spoelgedeelte op de startmotor. Let bij het terug monteren goed op het juist aansluiten van de bedrading!
- EINDE -
Mocht er iets niet duidelijk zijn of heb ik ergens een fout gemaakt / verkeerde benaming gebruikt, dan hoor ik dat graag!
Kermit306TCI schreef:Geplaatst: 24 Aug 2009 03:50 pm
Tutti-frutti schreef: op het tandwiel van de aandrijving werd bewogen.
de starterkrans heet dat :)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 24 Aug 2009 05:38 pm
Kermit306TCI schreef: Tutti-frutti schreef: op het tandwiel van de aandrijving werd bewogen.
de starterkrans heet dat :)
Aangepast :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 24 Aug 2009 06:28 pm
Mooie how-to. Netjes uitgelegd met duidelijke foto's :)
Het is je dan toch gelukt om jouw startmotorprobleem op te lossen :)
henky306 schreef:Geplaatst: 26 Aug 2009 08:40 am
netjes! :)
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft