TopicStarter: edje130
TopicDatum: Geplaatst: 01 Feb 2009 07:50 am
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 01 Feb 2009 07:50 am
Forum: How-to's
Beginpost:
edje130 schreef:bij deze een redelijk uitgebreide handleiding om zelf de schokdemper of veer te vervangen.
men heeft nodig:
- krik liefst garage krik
- blokken of assteunen
- ratelset,ring/steek sleutels of makkelijker luchttol met dop 13, 17,19 en meen 21
- inbus slutels 6en 7 de 6 is voor de nieuwe set
- torx schroevendraaier 30
- wd40
- rubber hamer
- veerspanners
- wel redelijke handigheid
Tip: doe het niet alleen
oke dan gaan we beginnen,
haal je wiel er af en zet een blok of steun onder de auto, zodat je veilig kan werken want de krik heb je nog nodig.
dan haal je de rem slangetjes uit de klemmetjes zodat je daar geen last van hebt,
dan zit er aan het onderste gedeelte van de schokdemper aan de achterkant een bout 19 die kun je maar aan 1 kant losdraaien de andere kant zit in de houder verzonken, als deze los is haal je hem er uit.
![]()
![]()
nu moet je de stabilisatie stang losmaken. dit doe je met ring/steeksleutel 17 en de torx schroevendraaier deze zit erg vast, ik heb er zelf eerst een luchttol opgezet en toen kreeg ik hem zo los.
![]()
![]()
nu moet je de 3 moertjes aan de bovenkant onder de motorkap iets losdraaien, NIET HELEMAAL.
![]()
de schokdemper zit in de veerpootklem vast geklemd
nu sla je voorzichtig met een rubberen hamer op de asgeleider
pas wel op dat de as niet naar beneden valt dus onder steun hem een beetje, als hij loshangt kun je de 3 boutjes verder losdraaien en dan heb je de schokdemper los van de auto,
![]()
![]()
nu moet je omdat je een schroefset of verlagingsveren wilt monteren de veerschotel los halen aan de bovenkant van de schokdemper.
dit kan niet zomaar!!
klem eerst de veer met de veerspanneer zodat de druk van de schotel af is(anders vertel je het mischien niet eens na!)
dan kun je aan de bovenzeide een plastik kapje van de middelste bout loshalen daar zie je een inbus gat zitten, dit is sleutel 7 de moer is als ik het goed zeg 21 deze zit ook erg vast. ook hier heb ik eerst even de luchttol opgezet.
let wel op want als de druk van de moer af is draait de demper mee daarom moet je het met een ring sleutel en de inbus doen.
![]()
![]()
nu heb je de bevestegingsplaat voor de verlagingsset/ schroefset
deze moet je wel hebben anders kun je hem niet monteren ivm de 3 boutjes. bij een schroefset moet je de hoogte verstelling helemaal laag draaien om de bevestegingsplaat te kunnen monteren en bij de verlagingsset moet je de oude veer eerst ontspannen en de nieuwe spannen.
![]()
![]()
![]()
voor de verlagingsveren is het nu simpel, oude veer ontspannen en nieuwe veer spannen en deze terug plaatsen,
nu kun je als het goed is alles terug monteren in spiegelbeeld
TIP: probeer het niet in een middagje maar in een weekend! mocht het tegen zitten heb je 2 dagen..
en als je een paar dagen van te voren even alles inspuit met wd40 werkt het makkelijker
en als laatst bij een schroefset probeer hem gelijk een beetje op hoogte te draaien is makkelijker buiten de auto.
deze fotos zijn niet van mij omdat ik dat vergeten was om te maken dus als er iemand is die het gaat proberen probeer dan fotos te maken ..
Succes met het lager brengen van je 306je
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 01 Feb 2009 02:56 pm
Ondanks dat het niet je eigen foto's zijn is het toch heel duidelijk als ik het zo lees :)
Redelijk vanzelfsprekend, maar opnieuw uitlijnen is natuurlijk de volgende stap na deze handelingen.
bokkow schreef:Geplaatst: 21 Mei 2010 09:23 pm
Eruit halen was niet zo'n probleem, en de oude veer zit nu weer op de nieuwe schokdemper alleen nu is het met geen mogelijkheid terug te krijgen, wat doen we verkeerd? De hoek tussen de demper en veerpootklem is zo dat het niet zomaar terug in te zetten is, en de demper druk je niet zomaar in met de veer erop..
edje130 schreef:Geplaatst: 22 Mei 2010 06:35 am
ik snap niet helemaal wat je bedoeld maar denk dat je de veer zonder veerspanner wilt monteren?? dit gaat je niet lukken.. je moet eerst de veer spannen voor je deze kan monteren dmv de schotel..
Denk dat je dit bedoeld of niet?? anders mischien een foto van je situatie??
bokkow schreef:Geplaatst: 27 Mei 2010 05:17 pm
Srry heb het al opgelost, was gewoon onhandig aan het hannessen :p
Beter zet je de schokdemperschotel eerst vast onder de motorkap en zet m dan in zn veerpootklem terug :)
Iig ze liggen er nu onder. En ben van bonkend geluid af en stuurt iets strakker :) Thnx
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft