TopicStarter: Tutti-frutti
TopicDatum: Geplaatst: 27 Okt 2010 06:33 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 27 Okt 2010 06:33 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Tutti-frutti schreef:Algemene info
Hierbij een how-to voor het vervangen van de stabilisatorstang verbindingen. Het is een redelijk makkelijke klus, welke je in 1-2 uur wel gedaan hebt.
Wanneer je last hebt van rammelend geluid dat vanaf je voorwiel(en) komt, is de kans groot dat de koppelstukken van je stabilisatorstang (of stabilisator verbindingen) versleten zijn.
Ter illustratie een video van het typerende geluid:
Komt dit geluid je bekend voor, dan loont het de moeite om aan beide zijde de stabilisatorverbindingen te checken. Dit doe je door ze omhoog en omlaag te drukken en voelen of er speling op zit. Vaak is het ook aan de gewrichten aan de uiteinden te zien hoe ze er aan toe zijn. In mijn geval was het beschermrubber losgescheurd:
De stabilisator verbindingen verbinden dus de schokdemper met de stabilisatorstang. Linker en rechter koppelstukken zijn identiek aan elkaar, en zijn er in 2 types: kunststof of staal. Kunststof is beter dan staal (en meestal ook iets duurder).
Het advies is om beide kanten tegelijk te vervangen
Benodigdheden
2 (of 1) nieuwe stabilisator verbindingen. (kosten bij winparts ongeveer 22-25 euro de stuk, op ebay uk heb je er 2 voor minder dan 20 euro incl vzkosten (psst)
Krik met evt assteunen
Sleutel 16 (en in mijn geval ook sleutel 17 voor de nieuwe verbindingen)
Imbus sleutel 5
Eventueel WD40
Demonteren
Stap 1: Auto opkrikken/op assteunen zetten/voorbereidend werk.
De stabilisatorstang verbindingen zitten op 2 punten vast, namelijk op de demper en op de stabilsatorstang. Om deze goed te kunnen bereiken wordt aangeraden de auto op assteunen te zetten. Wanneer namelijk maar 1 kant opgekrikt is zou er spanning op de stabilisator stang staan, welke demontage en montage van de verbindingen bemoeilijkt. Ik weet niet of dit daadwerkelijk zo is, maar heb zelf beide kanten op assteunen gezet.
Demonteren van wielen is niet nodig, maar zal het makkelijker bereikbaar maken. Ik heb dit zelf niet gedaan, en het was prima te doen. Eventueel kan je van te voren nog WD40 spuiten bij de bevestigingspunten, ze willen soms aardig vastgeroest zitten.
Stap2: Demonteren
Wanneer wielen nog gemonteerd zitten, zet dan het stuur in volledig tegenovergestelde richting van de kant die je wilt demonteren. Dus ga je de linkerkant demonteren, zet het stuur dan volledig naar rechts.
Demontage van de moeren op het draadeind van de verbindingen is boven en onder hetzelfde. Op het draadeind zit een moer en het draadeind heeft een imbus gat om kracht te zetten bij los en vastmaken.
De bovenste moer (bij de demper) is het lastigste om los te maken. Je hebt beperkte ruimte, waardoor de imbus er moeilijk in te zetten is en je maar kleine slagen kan maken met de sleutel. Note: misschien is dit anders bij originele dempers, maar bij mijn sportdempers kreeg ik mn imbussleutel er maar lastig tussen.
Het losdraaien zelf spreekt voor zich. Als de moeren los zijn kan je de verbinding loshalen door de draadeinden uit de gaten te trekken. Onthoud hoe de verbinding zit ten opzichte van je remslangen. Onder de moeren zit als het goed is nog een ring (dus 2 ringen in totaal per verbinding). Deze kan je weer gebruiken bij montage van de nieuwe verbinding, mochten die er niet bijgeleverd zijn.
Stap2: Monteren
Eigenlijk heel simpel, het omgedraaide van demonteren. Zet de verbinding op dezelfde manier weer vast (misschien even wrikken om de draadeinden door de gaten te krijgen). Als die er doorheen zijn doe je de ringen weer om de draadeinden. Draai de moer er dan met de hand op tot dat niet meer verder gaat en doe dan de imbussleutel (5) in het draadeind om kracht te kunnen zetten op de moer met sleutel 16 (of 17).
Draai zowel boven als onderkant goed vast, en klaar is kees :)
Stap 3
Niet te overmoedig worden en direct wegrijden, nee haal de auto eerst van de krik/assteunen af :)
Het gerammel zou nu weg moeten zijn!
Dav-E schreef:Geplaatst: 28 Okt 2010 02:29 pm
Top :)
gcs100 schreef:Geplaatst: 29 Okt 2010 04:02 pm
Top how-to !!!
Lekker duidelijk.
Heb een paar maanden geleden de stab-stangen vervangen.
Eén kant was zo gebeurd maar de andere kant zat zo ontzettend vast en was niet los te krijgen.
Alles ingespoten met wd40, hielp niets.
Het is zowiezo aan te raden om de avond van tevoren alles met wd40 in te spuiten.
Een slijptol bood uiteindelijk uitkomst.
Trouwens een zeer goede tip van je om as-steunen op deze plek van de auto te gebruiken.
Heb zelf zitten klooien met een garagekrik.
Had ik dit maar eerder geweten...
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 30 Okt 2010 07:44 pm
gcs100 schreef: Top how-to !!!
Lekker duidelijk.
Heb een paar maanden geleden de stab-stangen vervangen.
Eén kant was zo gebeurd maar de andere kant zat zo ontzettend vast en was niet los te krijgen.
Alles ingespoten met wd40, hielp niets.
Het is zowiezo aan te raden om de avond van tevoren alles met wd40 in te spuiten.
Een slijptol bood uiteindelijk uitkomst.
Trouwens een zeer goede tip van je om as-steunen op deze plek van de auto te gebruiken.
Heb zelf zitten klooien met een garagekrik.
Had ik dit maar eerder geweten...
Thnx!
Heb de tip van wd40 erbij gezet, was bij mij nog niet nodig, maar had misschien wat spierpijn gescheeld :). Balen dat bij jou dan 1 kant niet op een normale manier lost te krijgen was :)
Het plaatsten van de assteunen op die punten heb ik trouwens gewoon uit het Haynes boek. Heb zelf wel eerst m'n voorwielen op planken moeten zetten, omdat mijn garagekrik te hoog (/auto te laag) was om direct van onder de motorruimte te krikken.
Crimineel schreef:Geplaatst: 31 Okt 2010 11:47 am
Goede tip, ik had het voordeel van een brug.
gtikiller schreef:Geplaatst: 12 Feb 2011 10:24 am
Ik dacht ook dat ik hier last van had, een klapperend geluid op oneffen wegdek.
Echter op de brug zag ik dat deze verbinden nog helemaal goed waren.
Ook op fusee- en stuurkogels zit geen speling.
Iemand enig idee waar dit geklapper vandaan kan komen?
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 13 Feb 2011 04:09 pm
Komt het geluid duidelijk van voren? Alleen links/rechts?
Misschien een los zittend spatbord of beschermplaat van het onderstel? Als het een wat meer rinkelend geluid is zouden het ook nog de pinnen kunnen zijn aan de uiteinden van de remschijven, zie hier. Bij mij rinkelde die afdekmetaaltjes (vorm van bierflesdop) of de pin die er doorheen zit, een van die die 2 in ieder geval. Maar de oorzaak van geluidjes achterhalen blijft een lastige klus.
gtikiller schreef:Geplaatst: 13 Feb 2011 09:30 pm
Bedankt voor je reactie Tutti-Frutti,
Het geluid komt echt puur bij het linkervoorwiel vandaan.
Gisteren op de brug konden we er ook zo gauw niks aan ontdekken...
Het enige wat achteraf nog in me opkomt zijn versleten draagarmrubbers?
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft