TopicStarter: mister9
TopicDatum: Geplaatst: 17 Sep 2009 05:44 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 17 Sep 2009 05:44 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
mister9 schreef:Onder het stukje schade herstel en spuiten kwam het spuiten van de deurpanelen naar voren. Bekleden kan ook.
De foto's zullen niet erg duidelijk zijn, was niet de bedoeling om er een how to van te maken.
Benodigdheden:
- Behangrollertje (2 tot 4 cm breed).
- Lijm Bison tix Gel.
- Stanly mes.
- Schilders tape.
- Witte klemmetjes waar de buiten rand van het deurpaneel mee vast zit. Kosten 25 of 50 cent per stuk. Beter als de oude.
- Hout/lijm klem. ( eentje die je vast kan draaien, ben de naam kwijt).
- Micro vezel schoonmaak doekje.
- Sroeven en ringen.
- Ouwe staalbostel.
- Wasknijpers.
- Epoxie hars.
- Leer. (www.leerlooier.nl).
De deurpanelen verwijderen is niet erg lastig. Box(en) eruit en de drie bouten los draaien en de elektrische ramen bediening eruit klikken.
De ijzeren strip die tegen het raam zit kun je voorzichtig openbuigen. Niet scheef trekken ze zijn bijna niet recht meer te krijgen.
Het deurpaneel van de fase 2/3 bestaat uit drie delen. Het stoffen gedeelte. Het onderste (zwarte) gedeelte, en je handvat.
Ik heb helaas geen foto van het demonteren. Maar de delen zitten aan elkaar vast met plasic dat ze met een machine aan mekaar hebben gesmolten. Deze dien je los te snijden met het stanly mes. Ongeveer een uurtje werk per paneel. (Rustig aan bij mij stond het mes in me vinger :) .) Als het los komt is het genoeg. Niet te veel weg snijden. Het moet ook weer vast.
Je houd uiteindelijk het stoffen, het plastice en handvat over.
Van het bovenste gedeelte de stof eraf trekken. De overige lijm heb ik eraf gehaalt met een ouwe staalborstel. Als het maar grotendeels weg is.
![]()
Helemaal schoon. Lijnen en tape kom ik zo op terug.
Het leer heb ik uitgerold en het bovenste paneel erop gelegt met een speling van ongeveer 5 cm uitgeknipt.
Daarna kun je de Bison tix op het paneel smeren. Vandaag de twee zwarte lijnen. Van bovenaf gezien de eerste is de lijn heb ik twee stroken schilders tape geplakt. Tot deze lijn heb ik de Bison Tix gesmeert.
Het leer er op leggen en beginnen met rollen met de behang roller om alle lucht eruit te krijgen. Niet te KORT, ik heb elke keer bij het lijmen minimaal 15 minuten aan het rollen geweest. (eerste keer heb ik dat niet gedaan, de dag erna heb ik het eraf getrokken allemaal lucht bubbels).
![]()
De eerste rij tape kan er nu af. Beetje pielen maar je hebt nu een mooie recht lijn. Tape plakken voor het tweede gedeelte en insperen met Bison tix. Tegen het al vastgeplakte gedeelte kun je nu lijm tegen aan duwen zodat je geen gleuf krijgt tussen de lijm lagen.
Als je de tape niet gebruikt krijg je allemaal kronkels in het wel en niet gelijmde gedeelte. Uiteindelijk zie je pas het verschil als de lijm helemaal uitgehard is.
Maargoed weer rollen drogen enz. Het leer ziet er op het moment niet uit. het gelijmde gedeelte lijkt veel dikker. Wordt een geheel.
Bij het laatste stuk kun je het leer een beetje in de vorm trekken. Alle rol technieken die je hebt opgedaan heb je nodig. dat is het bolle en lastigste stuk.
Als het leer er allemaal opzit kun je wat leer weg snijden.
- Deurhendel voor het openen.
- Deur knopje om je deur binnen in opslot te doen.
- De punten waar je handvat door komt (zie je vanzelf).
- Aan de bovenkant. Je strip kan der anders niet meer op.
- alle uitsparingen van de plastic bevestigen tussen het bovenste en onderste gedeeltje van het paneel laten zitten. Komt zo.
Bij het handvat de overige delen naar binnen vouwen en vast lijmen. Wasknijpers zijn erg handig.
Aan de zijkant waar straks de ovalen cirkel staat moet je het overige leer naar binnen vouwen en vast lijmen. Lijkt te dik te worden maar met een paar goede witte klipje zit het goed vast.
Het handvat terug zetten op het bovenste gedeelte. Ik heb der eerst een paar dagen over namoeten denken maar,
De deur trek je dicht op de 3 schroeven die je der uit hebt gehaald. Het vast zetten van het handvat en het bovenste gedeelte hoef geen super sterke verbinding te zijn.
Aan punt van het paneel (voorruit zijde om maar zo te zegge) heb ik twee niet al te lange maar redelijk dikke schroeven in gedraait dat deze op zijn plek blijft. Op de eerste foto zijn dat de twee gleufjes links van het handvat.
Voor de andere kant heb ik een koste maar dikke houtschroef met daaronder een ring gedaan. Onder de ring Bison tix. De schroef heeft hier genoeg hou vast dus vandaar een dikke. De witte stip is de schroef en de ring.
![]()
Het beklede gedeelte en het handvat zitten nu zodaning vast dat je met het paneel rond kan gaan lopen terwijl je hem alleen aan het handvat vast hebt.
Het vast zetten van het bovenste en onderste gedeelt.
De rechter cirkel is makkelijk. Er is genoeg ruimte om daar een paar schroeven in te draaien ( kijken of de schroeven niet te lang zijn :) ).
Aan de andere zijde kun je het hand vat vast zetten aan het onderste gedeelte. Twee foto's terug te zien net boven de dikke schroef die zo glimt.
![]()
Het nog niet weg gesneden leer kun je nu doen door een afdruk te maken van de nog uitstekende plastic dingetje die je hebt losgesneden.
De ovalen cirkel is iets lastiger. Aan de de buiten kant kun je een plastic opvul blokjes bebruiken. Gebruiken ze om kasten en dergelijke af te stellen.
Ik hiervoor epoxie hars gebruikt is net iets sterker als Bison tix.
Zelf heb ik voor het overgbleven gedeelte een hele stellage gebouwd er maar een beetje druk op te houden. Uikomst werkt niet. Tweede keer heb ik het stuk vanaf het gelijmde gedeeltje met de hout klem tot het handvat op een paar plekken vol laten lopen met epoxie.
![]()
De gebouwde stellage. :)
Misschien dat het zo nog iets duidelijker wordt.
Nummer 1: Twee kleine schroefjes voor het bovenste gedeelte van het hand vat.
Nummer 2: De schroef om het onderste gedeelte en hand vat vast te krijgen.
Nummer 3: Plastic afstandsblokje.
Nummer 4: De plasticjes die eerder hebt losgesneden.
Ook de lijmklem is te zien.
De strip die bij het raam zit moet ook weer terug. Door de srtip op een stuk hard board (3 tot 4 milimeter) te schuiven kun je rand weer dicht tikken. Wel een stuk hout tussen de strip en de hamer. De zwarte rand beschadigt anders te veel. De strip zul je misschien iets moeten openbuigen maar dat moet ook. Moet erg strak zitten. Ik heb de strip er een stukje opgedaan en daarna vast geslagen op het deurpaneel. Werkje voor twee man.
Zelf heb ik nieuwe plastic clipje gehaald. Kosten bijna niks en door de dikte van het leer was ik bang dat de oude het zouden begeven of los erg snel loslaten. Deurpaneel erin hangen is niet erg lastig.
Dat was het volgens mij. Sommige dingen zullen een beetje onduidelijk zijn. Ga je het echter zelf doen dan snap je het vanzelf.
Het allerbelangsrijkste is dat je het niet te snel wilt doen. Een luchtbelletje en je kunt weer opnieuw beginnen. Zelf heb ik het er een keer weer afmoeten trekken. Is erg lastig als het al aardig vast zit en zonde van de tijd.
Vragen altijd goed. Mochten me nog dingen te binnen schieten zet ik het erbij.
robsterdnbobster schreef:Geplaatst: 17 Sep 2009 09:34 pm
Dat is nog eens een goede howto. :)
Petje af, je hebt er veel tijd ingestoken om de howto in elkaar te zetten.
Heb voor mijn fase 1 cabriolet nog twee fase 3 deurpanelen liggen.
Deze moeten ook bekleedt worden, het stof laat helemaal los.
Wist niet echt goed hoe hier mee te beginnen, maar dat is nu wel het geval. Een leuk projectje voor in de herfstvakantie.
Bedankt voor de tips.
Grtz.
Rob.
mister9 schreef:Geplaatst: 18 Sep 2009 01:47 pm
Bedank en veel succes.
henky306 schreef:Geplaatst: 18 Sep 2009 02:17 pm
heel netjes hoor :)
tinustrekeend schreef:Geplaatst: 31 Dec 2009 04:06 pm
Hey dude,
ik blijf een beetje hangen op die raambediening...moet je die eruit wippen om je paneel daarna vrij te hebben ???
greetz martijn
mister9 schreef:Geplaatst: 22 Feb 2010 07:38 pm
Dag Martijn.
De elektrische raambediening moet je eruit wippen en de twee stekkertjes eruit klikken. Bij de handslinger zou ik het je niet durven zeggen.
Groetjes Frits
Muschkie schreef:Geplaatst: 27 Mrt 2011 07:53 pm
Je kunt trouwens het beste het gedeelte wat je los haalt om te bekleden los wippen van het handvat gedeelte met een beitel. Een stanleymes is echt een aanslag op je zorgverzekering! En zorg dat je de Bizontix op BEIDE delen smeert! Hier staat of valt alles mee. Wees geduldig met het drogen, en doe het op kamertemperatuur. Dan kan er weinig misgaan.
msmartijn88 schreef:Geplaatst: 28 Mrt 2011 07:53 am
mister9 schreef: Dag Martijn.
De elektrische raambediening moet je eruit wippen en de twee stekkertjes eruit klikken. Bij de handslinger zou ik het je niet durven zeggen.
Groetjes Frits
slingers moet je er af trekken. doe dit natuurlijk niet met geweld :)
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft