TopicStarter: JP2006
TopicDatum: Geplaatst: 29 Okt 2007 03:17 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 29 Okt 2007 03:17 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
JP2006 schreef:Aangezien ik bezig wil met het vervangen van mn remblokken + schijven, en dit nog nooit eerder heb gedaan, vroeg ik me af of er toevallig al iemand een soort van handleiding van gemaakt had...
Het schijnt allemaal erg makkelijk te zijn, maar met foto's wordt t altijd nog handiger :) :)
Mocht het niet zo zijn, zou ik morgen wel ff wat pix schieten voor een handleidinkje :)
Alvast bedankt!
************************************************************
EDIT: Onderstaand een kleine : How To - De foto's zijn slecht, ik weet het, maar gaat om het idee :)
Aller eerst haal je natuurlijk je wiel los, en leg je deze onder je auto naast je krik.
mn remschijf :) of wat er van over is :)
Vervolgens schroef je de 2 bouten achter op de remklauw los (dop 17 bij mij), wanneer je deze los hebt
kan je de remklauw er makkelijk afpakken.
Deze hang je even met een touw/tairip aan je veren, zodat er op het slangetje geen kracht komt te staan (wanneer het slangetje namelijk los zou komen, dan moet je je remmen opnieuw ontluchten :))
De oude remblokken kan je er waarschijnlijk zo uittrekken, maar deze heb ik even laten zitten
om ze te gebruiken om de remcylinder terug te drukken, om zo beschadiging aan iets anders te voorkomen :)
Ik heb een lijm-klem gebruikt om de cylinder terug te drukken, gewoon het rondje op de achterkant, en het andere deel
op een van de remblokken, en dan aandraaien tot de gehele cylinder naar binnen is. (Let op wanneer je je remvloeistof hebt bijgevuld! Dit moet er nu waarschijnlijk deels uitgehaald worden! Mocht er toch iets overheen lopen, spuit dit dan even schoon met bijv remreiniger en als je klaar bent even wat water oid er over heen)
De lijmklem manier :)
Nadat de blokjes er uit waren was toch wel aardig verschil te zien :)
Vervolgens kon de schijf er af, dit ging makkelijk door de 2 kruis-schroefjes los te draaien:
En ook deze was wel aardig aan vervanging toe :)
Vervolgens even alles goed schoonmaken (heb ik met remreiniger gedaan), toen de schijf bevestigd en goed schoongemaakt, toen
de remklauw weer vastgemaakt en vervolgens de remblokken + veertjes er weer op gezet (tijdens het klussen viel het me op, dat het vele malen handiger is, dat je de blokken pas monteert wanneer de klauw al vast zit, dan wanneer de klauw nog aan de veer hangt...)
Tevens heb ik alle schroefjes + geleidingen (bijv. het randje waar de remblokken op liggen) goed ingesmeerd met kopervet, zodat ze ook nog een keer los kunnen als dat nodig zou zijn en alles goed kan blijven bewegen :)
Nadat alles vast zat, nog even de bijgeleverde remblok-sensor-kabeltjes bevestigd (deze komen in het rondje wat in je remblokken zit).
En vervolgens het wiel er weer op :)
seBASS schreef:Geplaatst: 29 Okt 2007 05:15 pm
:) :) :) .
aan de remme sleutelen als je er geen verstand van heb :)
is het belangrijkste van je auto he :)
hoekske451 schreef:Geplaatst: 29 Okt 2007 05:22 pm
is niet zo heel moeilijk maar wel voor je weer gaat rijde de remme ff op druk pompe :)
MasterOfSpeed408 schreef:Geplaatst: 29 Okt 2007 11:18 pm
Het is idd eigenlijk totaal niet moeilijk, heb t zelf vaker gedaan, alleen geen goeie foto's :)
Helpt dit een beetje? :)
Je hebt niet ál die troep van op de foto nodig, maar goed :)
De remblokken zitten vast in de klauw, je kan de klauw naar je toetrekken (veel kracht) en de inbusboutjes aan de achterkant daarvan losdraaien. Klauw eraf halen en remblokke kunne er redelijk makkelijk uit.
Remklauw aan een touwtje ophangen aan de veren.
Remschijf zit met 2 schroefjes vast.
Nieuwe remschijf HEEL GOED ontvetten.
Na monteren, motor aan en eerst pompen voordat je gaat rijde :)
Questions? :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 30 Okt 2007 03:13 pm
Oke thnx :)
Kga het vanavond op mn werk doen, collega van mij heeft t vaker gedaan en die stelde voor omt in onze fabriekshal te gaan doen, zodat ik alle gereedschappen heb + hulp wanneer het niet mocht lukken :)
Kheb al veel info opgeschreven van de gesprekken met robjuh en nu met wat plaatjes dr bij moet t denk k wel lukken :)
Thnx voor de info :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 12:30 pm
Start post aangepast met wat foto's :) tging best makkelijk ! :)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 03:21 pm
Nette how-to :)
Heb hem toegevoegd aan dit topic.
Aussie schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 04:03 pm
Goede how to man :)! toppie is dus niet zo heel moeilijk volgens mij heh
(volgende keer meer licht in de tent maken ofzo :) grapjuh)
JP2006 schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 04:35 pm
thnx :)
haha jah ik weet t, das jammer :) en van de blokken er in doen heb ik geen foto's, maar dat spreekt voorzich dacht ik zo :)
¥ÜRÎ schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 06:08 pm
kunnen deze how-to's niet beter op team306tuning.nl in het deel FAQ's komen? Dan heb je ze allemaal bij mekaar. Er was ook nog ergens een FAQ deurpanelen bekleden als ik me niet vergis..
peugeotfreak schreef:Geplaatst: 31 Okt 2007 09:06 pm
rem blokjes en schijven vervangen is niet zo moeilijk als het lijkt je moet achter af wel nog even kijken (nadat je de remmen weer even hebt opgepomt) kijken of je reservoir van de remvloeistof nog op peil is voor de rest wijst alles zich zelf uit, oja normaal als je de onderdelen gaat kopen zittten er altijd blaadjes bij met uitleg
benny schreef:Geplaatst: 26 Jul 2009 11:52 am
hehe ja die uitleg staat dan in grootte 2 ofzo :)
Omdat ze het er absoluut in 20 talen op wouden zetten :)
zodat je der helemaal niks aan hebt :)
henky306 schreef:Geplaatst: 28 Jul 2009 10:17 am
peugeotfreak schreef: rem blokjes en schijven vervangen is niet zo moeilijk als het lijkt je moet achter af wel nog even kijken (nadat je de remmen weer even hebt opgepomt) kijken of je reservoir van de remvloeistof nog op peil is voor de rest wijst alles zich zelf uit, oja normaal als je de onderdelen gaat kopen zittten er altijd blaadjes bij met uitleg
valt idd wel mee...
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 09 Sep 2009 06:03 pm
Even een bruikbare website delen over inremmen van remblokken.
Ik heb de volgende website gevonden (Engels) welke uitlegt hoe en waarom je nieuwe remmerij moet behandelen voor optimaal resultaat:
https://www.stoptech.com/tech_info/wp_be...ents.shtml
Stijn schreef:Geplaatst: 27 Mei 2011 06:46 pm
weet er iemand hoe die centreerbout makkelijk lost, ik ktijg dat rotding niet los. als ik te veel kracht zet draait men wiel mee en hij staat in zen achteruit
mishmash schreef:Geplaatst: 31 Mei 2011 01:40 pm
Stijn schreef: weet er iemand hoe die centreerbout makkelijk lost, ik ktijg dat rotding niet los. als ik te veel kracht zet draait men wiel mee en hij staat in zen achteruit
Voor de schijf te vervangen hoeft je asbout niet los he.. Alleen de 2 schroefjes..
Mocht je hem toch los moeten maken, 2 van de 4 wielbouten er weer in draaien en een lange stalen staaf er tussen zetten en op de grond laten rusten, zo kan je wiel niet meedraaien. Een andere optie is gebruik maken van een slaghamer, maar daar heb je luchtdruk voor nodig.
mishmash schreef:Geplaatst: 31 Mei 2011 01:42 pm
(ik weet niet of het al in dit topic stond, dus ik zet het er maar bij)
Let op bij het vervangen van de blokken achter! Bij sommige cilinders moet je hem niet er terug in duwen met een lijmtang oid, maar moet je hem erin draaien (zit schroefdraad achter). met een plat stuk metaal (of de zijkant van je schroevendraaier) kan je de remcilinder er terug in draaien.
Muschkie schreef:Geplaatst: 31 Mei 2011 02:32 pm
Uitboren.
Waarschijnlijk is die krom, waardoor hij vast slaat. Wanneer je hem hebt uitgeboord kun je het restandje er zo uit draaien. Gebruik lekker wat kruipolie en laat dat goed inwerken.
Suc6 met sleutelen
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft