TopicStarter: Bart-Jan
TopicDatum: Geplaatst: 04 Dec 2008 06:14 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 04 Dec 2008 06:14 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bart-Jan schreef:omdat ik vast niet de enige ben waarvan mijn achterwielen vaak aanslijten, leek mij het wel een idee om dit even te plaatsen.
wat heb je nodig:
![]()
2 trillingsdempers 40x50 met m10x1,5 buitendraad. (bv. verkrijgbaar bij de industie onderdelen handellaar)
![]()
boormachine
boor 8,5
grote waterpomptang
centerpons en hamer
gereedschap om het wiel te verweideren
draadtap m10x1,5
hoe te werk gaan.
auto op de krik, brug
wiel verweideren
nu gaan we een gat boren dwars door de achteras, vanaf onder. omdat je er vanaf boven niet bij kunt. (als de achteras compleet onder de auto weg is kan het gat gewoon van boven.)
schrik niet! de as is hol!
sla een deukje op de plek waarvan je denkt dat je ongeveer in het midden van de bovenkant van de as komt. eerst even voorboren is ook wel verstandig.
![]()
nu even draad tappen in het bovendste gat.
![]()
nu kun je het rubber er in draaien.
![]()
het wiel er weer op. en waar het mij om ging lekker 3 cm breder :)
![]()
je kunt nu altijd nog een gedeelte van het rubber af zagen om iets meer te kunnen inveren. rubber even goed vast draaien
![]()
dit alles zou ongeveer 1 a 2 uur werk gaan kosten.
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 05 Dec 2008 06:32 pm
Netjes beschreven :)
Dit is dus vooral handig als je vaak je wielen tegen je modderkuip hoort gaan ?
fonske_13 schreef:Geplaatst: 05 Dec 2008 07:08 pm
lijkt mij alleen niet echt veilig als je auto weinig tot niet in veert. maar goed wel een oplossing :)
¥ÜRÎ schreef:Geplaatst: 05 Dec 2008 07:43 pm
hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
hoe is je ervaring in de praktijk ermee?
nette beschrijving :)
Sephiroth schreef:Geplaatst: 05 Dec 2008 08:27 pm
¥ÜRÎ schreef: hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
Dat zei Fonske toch ook? En met zo'n blok is het niet meer IETS minder ver. Het lijkt me niet bepaald comfortabel zoiets.
SoundBlaster schreef:Geplaatst: 05 Dec 2008 11:31 pm
Goedkoop alternatief voor stugge schokbrekers :)
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 08 Dec 2008 06:47 pm
Sephiroth schreef: ¥ÜRÎ schreef: hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
Dat zei Fonske toch ook? En met zo'n blok is het niet meer IETS minder ver. Het lijkt me niet bepaald comfortabel zoiets.
slaat weeer helemaal nergens op.
je verneemt er niks van.
alleen als je over een drempel komt, ben ik er nu zeker van dat hij nergens aanslijt..
je kunt hem toch net zo klein maken dat hij net niet aanslijt. maar sommige mensen hebben liever dat het wel allemaal stuk gaat.
en ik heb al stugge schokdempers hoor. en ook geen v-maxx spultje :)
bij mij lslijt het wiel trouwens tegen de achterbumper
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 08 Dec 2008 06:49 pm
fonske_13 schreef: lijkt mij alleen niet echt veilig als je auto weinig tot niet in veert. maar goed wel een oplossing :)
als hij tegen het rubber komt nu. komt dat op het zelfde neer dat als hij voor heen aanslijt. daarm denk ik dat het met 3 man achterin beter zo rijd als constant met je wiel tegen de bumper!! stuk veiliger ook
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 08 Dec 2008 06:50 pm
Tutti-frutti schreef: Netjes beschreven :)
Dit is dus vooral handig als je vaak je wielen tegen je modderkuip hoort gaan ?
als het tegen de bovenkan van de modderkuip is wel ja.
maar als ik al zei komt hij bij mij tegen de bumper en carroserie aan
Sephiroth schreef:Geplaatst: 08 Dec 2008 08:26 pm
Bart-Jan schreef: Sephiroth schreef: ¥ÜRÎ schreef: hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
Slaat wel degelijk ergens op: Het blok dat jij op de foto laat zien is behoorlijk en daardoor niet IETS snap je? Het niet comfortabel LIJKEN wil in het nederlands betekenen dat ik het niet zeker weet en het me dus maar probeer voor te stellen. Niks mis mee en zeker niet zo'n reactie waard. Als ik nou zou zeggen het is onzin en het werkt niet dan zou jouw reactie nog ergens op slaan. Kritische reacties zul je altijd blijven krijgen bij dingen die je zelf in elkaar knutselt.
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 08 Dec 2008 09:50 pm
Sephiroth schreef: Bart-Jan schreef: Sephiroth schreef: ¥ÜRÎ schreef: hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
Slaat wel degelijk ergens op: Het blok dat jij op de foto laat zien is behoorlijk en daardoor niet IETS snap je? Het niet comfortabel LIJKEN wil in het nederlands betekenen dat ik het niet zeker weet en het me dus maar probeer voor te stellen. Niks mis mee en zeker niet zo'n reactie waard. Als ik nou zou zeggen het is onzin en het werkt niet dan zou jouw reactie nog ergens op slaan. Kritische reacties zul je altijd blijven krijgen bij dingen die je zelf in elkaar knutselt.
ha. oke.
nee maar je merkt er niks van.
ook bijna niet als hij er wel tegen aan komt
maar heb je misschien een beter idee, om het probleem op te lossen? volgens mij ben jij wel een echte knutselaar.
Sephiroth schreef:Geplaatst: 09 Dec 2008 12:07 am
Bart-Jan schreef: Sephiroth schreef: Bart-Jan schreef: Sephiroth schreef: ¥ÜRÎ schreef: hij veert wel in alleen net iets minder ver waardoor je het aanlopen voorkomt.
ha. oke.
nee maar je merkt er niks van.
ook bijna niet als hij er wel tegen aan komt
maar heb je misschien een beter idee, om het probleem op te lossen? volgens mij ben jij wel een echte knutselaar.
Nope absoluut niet zelfs :) Ik zou gewoon stuggere dempers kopen.
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 09 Dec 2008 10:22 am
ja die heb ik al
FCS schreef:Geplaatst: 09 Dec 2008 10:33 am
Zo'n ding is niet slecht hoor. Auto's die voor een zware last klaar gemaakt worden, zijn ook voorzien van deze dingen.
Normaalste zaak van de wereld. Ik zie het vaak iig.
Christiaan schreef:Geplaatst: 09 Dec 2008 03:54 pm
Ik denk ook niet dat het slecht is voor de auto;) Beter dit dan al dat aanlopen. Denk dat ik het mis ook ga toepassen als het achterasje strakt wat gaat zakken;)
Sephiroth schreef:Geplaatst: 10 Dec 2008 11:25 am
FCS schreef: Zo'n ding is niet slecht hoor. Auto's die voor een zware last klaar gemaakt worden, zijn ook voorzien van deze dingen.
Normaalste zaak van de wereld. Ik zie het vaak iig.
Er staat ook nergens in het hele verhaal dat iemand ook maar denkt dat het slecht is.... Ging meer om het comfortabele gedeelte maar Bart-Jan legde al uit dat het comfort niet echt verslechterd. :)
MasterOfSpeed408 schreef:Geplaatst: 20 Mrt 2009 12:52 am
Stoer idee Bart-Jan! :) die hou ik erin :)
Het zou juist minder zijn als je dit zou doen met originele dempers achter, dan veert ie makkelijk in en dan BAM begrenzer :)
Goed bezig kerel! :) Klus klus :)
The.experT schreef:Geplaatst: 07 Jun 2011 07:44 pm
maar, als je door de hele as heen boort.
heb je dan niet veel meer kans op roest vorming?
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 08 Jun 2011 02:59 pm
The.experT schreef: maar, als je door de hele as heen boort.
heb je dan niet veel meer kans op roest vorming?
ja, het is een 306 hoor.
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft

![[Afbeelding: aV2kbSKA-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2kbSKA-1.jpg)
![[Afbeelding: Pq2AzpR0-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/Pq2AzpR0-1.jpg)
![[Afbeelding: aV2k9g79-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2k9g79-1.jpg)
![[Afbeelding: aV2k9q5J-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2k9q5J-1.jpg)
![[Afbeelding: aV2k9Z0J-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2k9Z0J-1.jpg)
![[Afbeelding: aV2kaurA-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2kaurA-1.jpg)
![[Afbeelding: aV2kb9R0-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/aV2kb9R0-1.jpg)