TopicStarter: Dav-E
TopicDatum: Geplaatst: 09 Jul 2010 07:16 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 09 Jul 2010 07:16 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Dav-E schreef:How-to om je richtingaanwijzerhendel (afgekort RAH) te demonteren, zodat de richtingaanwijzerrelais geen eigen leven meer leidt, maw: gedaan met het klikkerdeklikkerdeklik vanuit de zekeringkast!
1. Verwijder de stuurkolomkappen: 3x TORX 20
2. Koppel beide stekkers los: begin met de rechtse. Deze zitten vergrendelt!
![]()
3. Verwijder de richtingaanwijzerhendel: 2x TORX 10
![]()
4. Schuif de RAH eruit: zie groene pijl
5. Haal de bovenste behuizing eraf: dit is een gepriegel waarbij je 4 haakjes moet trachten in te drukken om zo de behuizing eraf te wippen. Bij mij is het gelukt met 3 platte schroevendraaiers...
6. Vervolgens ziet het er zo uit: links de RAH en rechts de behuizing
![]()
![]()
GEEL: De gele markering van de linkse foto past in die van de rechtse foto. Dit is voor de RAH in de stand links of rechts te vergrendelen.
ROOD: Bij montage moet je er op letten dat de rood omkaderde delen in elkaar schuiven.
GROEN: dit zorgt ervoor dat de RAH terug naar de rusttoestand keert als je je stuurwiel terug draait.
7. Een betere foto van het interne mechanisme van de RAH:
![]()
![]()
A: standlicht en dimlicht
B: claxon
C: grootlicht
D: metalen pennetje (aangeduwd met een veer)
E: verchroomde schroef met kruiskop :) :)
ROOD: gemeenschappelijke richtingaanwijzers
GEEL: rechts
GROEN: links
BLAUW: rusttoestand RAH
WIT: hier loopt het metalen pennetje (D)
Helemaal links zie je het mechanisme voor de aansturing van de richtingaanwijzers. Het lange metalen plaatje is de gemeenschappelijke (ROOD), de 2 kleinere plaatjes er net naast is de richtingaanwijzer links (GROEN) en de richtingaanwijzer rechts (GEEL).
Daartussen loopt een metalen pennetje (D) dat zorgt voor de verbinding tussen de gemeenschappelijke en links of rechts, afhankelijk van de stand van de RAH. Dat metalen pennetje zie je op de rechtse foto, helemaal rechts onderaan.
De bedoeling is dat je ROOD, GEEL en GROEN lichtjes afschuurt met een scherp voorwerp (vb. schroevendraaier), zodat je weer een perfecte geleiding krijgt. Eventueel inspuiten met contact-spray (geen WD-40). Ook het metalen pennetje (D) kan je best een lichte schuurbeurt geven.
Daarna alles netjes invetten en de RAH kan weer in elkaar gestoken worden! Let wel op bij montage met de rood omkaderde delen (zie punt 6).
PIN-OUT VAN DE RICHTINGAANWIJZERHENDEL
Dj Line schreef:Geplaatst: 03 Okt 2011 05:26 pm
Dat zelfde geklikker had ik ook regelmatig. Heb de hendel een tijdje geleden ook maar is uit elkaar gehaald en schoon gemaakt.... voila opgelost.
oja, let wel op de kleine ( mogelijk ) vliegende onderdeeltjes als je hem openmaakt aangezien er veertjes in verwerkt zitten.
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft