TopicStarter: Dav-E
TopicDatum: Geplaatst: 09 Aug 2009 10:51 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 09 Aug 2009 10:51 pm
Forum: How-to's
Beginpost:
Dav-E schreef:In en uitbouwen van de kachelradiator van een 306
[DOWNLOAD PDF]
Symptomen:
- abnormale geur in het passagiersgedeelte,
- mistige of beslagen voorruit,
- (zeer) geringe afname van de koelvloeistof
:) een lekke kachelradiator
Het betreft hier een 306 fase 1 (93-97) met motorcode TU5JP, zonder airbags of airconditioning.
Uitrustingsniveau:
- centrale vergrendeling
- elektrische ramen vooraan
- originele Clarion autoradio
- anti-startcode
Benodigdheden:
- schroevendraaiers (Philips)
- ring- en/of steeksleutels of dopsleutels (oa. 8 & 10 & 13)
- inbussleutels
- torx (oa. 20 & 30 & 50)
- portie engelengeduld en gezond verstand
- …
Onderdelen:
- nieuwe kachelradiator
- 2 nieuwe O-ringen
- verse koelvloeistof (ongeveer 7à8 liter)
Geen kennis van elektriciteit of automechanica vereist (exclusief het reinigen, vullen en ontluchten van het koelsysteem). Het is een vrij eenvoudige klus, maar neem uw tijd.
Let wel: er zijn officieel 2 types in omloop voor de 306 :) Valeo & Behr.
VOORZIENINGSMAATREGELEN (alvorens te beginnen)
- centrale vergrendeling sluiten om inbraak te voorkomen
- batterij afkoppelen (eerst de pluspool, dan de minpool)
- autoradio & frame verwijderen
- koelvloeistof aflaten (niet noodzakelijk, maar wel aangeraden)
- rubberen darmen (inclusief het kniestuk) van de kachelradiator loskoppelen
Niet gemakkelijk om te demonteren, maar dit lukt wel met behulp van een ijzeren staaf. Let op dat je niets afbreekt, vervangen kost veel geld.
Hieronder een overzicht met de gemarkeerde bevestigingspunten voor de uitbouw van het dashboard:
1. In de cockpit zijn er 4 belangrijke bevestigingspunten.
Hiervoor dient men eerst de middentunnel te verwijderen.
2. In de motorruimte zijn er 3 belangrijke bevestigingspunten.
Hiervoor dient men eerst de grille (paravaan) te verwijderen en het ruitenwissermechanisme (ruitenwisserarmen en ruitenwissermotor) te demonteren.
HET VOORBEREIDEND WERK IN DE COCKPIT
Stuurkolomhuis demonteren:
- stuurkolomkappen verwijderen (torx 20)
- airbag verwijderen indien aanwezig (torx 30)
- oranje stekker losmaken
- stuurwiel verwijderen (torx 50)
- stekkers van stuurhendels losmaken
- stuurhendelhuis losschroeven (torx 30) (zie foto)
- 2 moeren (sleutel 13) onder de stuurkolom losschroeven (zie verder)
Instrumentenpaneel demonteren (niet noodzakelijk indien elektrisch aangedreven):
- sierlijst losschroeven (torx)
- instrumentenpaneel losschroeven (torx)
- indien instrumentenpaneel elektrisch aangedreven is, blauwe en gele stekker aan de achterkant losmaken alvorens het instrumentenpaneel te verwijderen
Middenconsole demonteren:
- sierrand rond klokje verwijderen
- klokje verwijderen (torx) en stekker losmaken
- sierrand rond draaiknoppen verwijderen (zie foto)
(2 torx onderaan en 2 moeren van 8 bovenaan ter hoogte van de radio)
- stekkers voor achterruitverwarming, knipperlichten, … losmaken (stekkers markeren!)
- schroeven van de draaiknoppen voor de verwarming losschroeven (4 torx)
- in geval van fase 1: handschoenkastje verwijderen (niet noodzakelijk)
- in geval van fase 2/3: passagiersairbag verwijderen (met behulp van bout in radiosleuf) en oranje stekker losmaken (niet noodzakelijk)
HET MOTORCOMPARTIMENT
- paravaan losschroeven (torx)
- windvanger demonteren (plastieke plug verwijderen)
- ruitenwissermechanisme demonteren
- de multi-stekker wordt hierdoor bereikbaar
- verwijder het deksel (hiervoor dient men een plastieke inbus los te schroeven)
- verborgen bevestigingsschroef (torx 30) losschroeven (gebruik een L-sleutel)
- met de nodige (discrete) kracht het deksel lostrekken
- 2 moeren ( sleutel 8 ) worden zichtbaar :) losschroeven maar
- het elektrische circuit tussen motorruimte en cockpit is nu gescheiden
Nu resten er zich nog enkele werkzaamheden in de cockpit.
DE MIDDENCONSOLE
- asbak verwijderen
- 2 schroeven (torx) worden zichtbaar :) losschroeven
- pookzak verwijderen
- 2 moeren worden zichtbaar :) losschroeven
- plastieken handgreep van handrem verwijderen
- links & rechts ter hoogte van de luchtkanalen 2 schroeven (torx) losschroeven
DE COCKPIT
- linksonder het dashboard de bevestigingsbout (massa) losschroeven (zie foto links)
- linksonder de zekeringkast 3 stekkers lostrekken (zie foto links)
- rechtsonder de aanjager 2 stekkers lostrekken (zie foto rechts)
- de overblijvende contrastekkers losschroeven van de aanjager (2 schroeven)
- verwijder het luchtkanaal (A)
- verwijder de schroef die het S-vormige luchtkanaal (B) bevestigt aan het dashboard
- verwijder het S-vormige luchtkanaal (B) van het verwarmingshuis
Denk er aan bij de montage om het S-vormige luchtkanaal (B) te ‘positioneren’, alvorens het dashboard terug te plaatsen.
- trek de stekkers (neiman) los, deze zitten omwikkeld in de grijze schuimrubber (zie foto links)
- maak de 2 stekkers aan het verwarmingshuis los (zie foto rechts)
Hierbij een andere kijk op de 2 stekkers aan het verwarmingshuis (rechts naast het gaspedaal). Eentje kan je zo lostrekken, de andere zit vast met een clipje.
Deze foto is louter ter illustratie gebruikt, en heeft dus niets te maken met de werkvolgorde!
- trek de stekker van de remlichtschakelaar los (zie groene pijl).
Deze zit verborgen in het stuurkolomhuis. Om deze gemakkelijker te bereiken, maak de 4 moeren los (zie rode pijl) en laat de stuurkolom kantelen. Via het gat aan de zijkant van de stuurkolom zou de stekker bereikbaar moeten zijn.
- de 4 bevestigingspunten (A – B – C) losschroeven (zie foto onder voor meer details)
- A: bout (sleutel 10) links & rechts onderaan het dashboard
- B: bout (sleutel 10) achter de autoradio
- C: torx achter lade van asbak (igv fase 1) / deksel met module (igv fase 2/3)
- de 3 bevestigingspunten (D) losschroeven (zie foto onder voor meer details)
- D: moer (sleutel 10)
- haal het dashboard los door het rustig en recht naar u toe te trekken (een helpende hand is handig), deze zit vast met een klikverbinding op het schutbord
- indien het dashboard niet ‘mee’ wilt, dan ben je waarschijnlijk iets vergeten los te maken
- wanneer het dashboard iets naar achter is gekomen, controleer eerst even of alles goed losgemaakt is alvorens het dashboard volledig te demonteren
- de bediening van de verwarming blijft aan het verwarmingshuis
- houd rekening met de antennekabel (deze blijft in de cockpit)
Het onderaanzicht van het dashboard, met de bevestigingspunten (A – B – C – D) en de verschillende stekkers (multi-stekker – massa – remlichtschakelaar – 2 stekkers van het verwarmingshuis – stekker voor de aanjager – antistartsysteem – airbagsysteem).
HET VERWARMINGSHUIS
Het verwarmingshuis met:
- de 3 luchtuitlaten (voor de luchtkanalen) met verschillende openingen
- het ingangskanaal voor de buitenlucht
- de roosters van de verwarming, de ventilatie, de ontdooiing en de ontwaseming
- schroef de 2 moeren los (zie foto links)
- schroef de bevestigingsmoer onderaan het verwarmingshuis los (zie foto rechts)
Om de mondstukken (collerette) van de kachelradiator door de doorvoerrubber (passe canalisation) te krijgen, kan je met een metalen zaagblad de 2 mondstukken in het motorcompartiment doorzagen. Natuurlijk wel met losgekoppelde darmen met bijhorend kniestuk, zoals reeds omschreven.
Andere mogelijkheid is om te duwen tegen de 2 mondstukken (met vastgeklemde doorvoerrubber), terwijl een andere persoon aan het verwarmingshuis/de kachelradiator trekt vanuit het interieur.
De eerste methode is weliswaar de meest interessantste, omdat deze vermijdt dat de doorvoerrubber beschadigd zou kunnen worden.
- maak het verwarmingshuis los van de cockpit
- 4 clipjes verwijderen en/of 2 schroeven losschroeven (afhankelijk van het type)
- trek vervolgens de kachelradiator uit het verwarmingshuis
DE KACHELRADIATOR
- controleer het type van kachelradiator: Behr of Valeo
- bestellen maar
- reinig het volledige verwarminghuis indien nodig
- rood: klepregeling voor koud/warm
- groen: ???
Om de mondstukken van de nieuwe kachelradiator gemakkelijk door de doorvoerrubber te geleiden, kan je een soort mof op de mondstukken plaatsen en vast tapen. Een mogelijke mof dat kan gebruikt worden, is een holle steel/handvat. Merk op dat het linkse mondstuk anders gevormd is.
Smeer beide moffen in met vaseline of zeep om het doorvoeren te vergemakkelijken. Vervolgens kan je het mondstuk door de doorvoerrubber duwen. Gebruik géén brute kracht, zodat de doorvoerrubber niet beschadigd kan worden.
- het verwarmingshuis kan terug bevestigd worden
- plaats 2 nieuwe rubberen O-ringen op het kniestuk
- bevestig het kniestuk op de kachelradiator (maak gebruik van vaseline of zeep en water)
Grafische voorstelling van de verbinding tussen de kachelradiator en het kniestuk
MONTAGE DASHBOARD (volgens de documentatie van Peugeot)
- maak de multi-stekker vast ( 8 )
- verbindt de stekker van de remlichtschakelaar (25)
- schuif de luchtkanalen in elkaar
- centreer het dashboard tov de centreerpunten/ankerpunten
- draai de bevestigingspunten vast (te beginnen aan de bovenzijde)
- verder monteren in omgekeerde richting dan demonteren
Aanhaalmomenten voor de bevestigingspunten:
- bevestiging (9) : 0.65m.daN
- bevestiging (11) : 1m.daN
- bevestiging (19) : 0.8m.daN
- moer stuurwiel : 3.5m.daN
REINIGEN – VULLEN – ONTLUCHTEN VAN HET KOELSYSTEEM
Het niveau van het koelvloeistof zit ongeveer 9cm onder de hoogste ontluchtingsnippel (deze van de kachelradiator aan het schutbord). Daarom is het noodzakelijk om de hoogte van het radiatorreservoir kunstmatig te verhogen (vb. met een fles, bus, flacon, …).
De pijl op de foto verduidelijkt het hoogteverschil van de koelvloeistof.
- alvorens het koelsysteem te vullen, eerst doorspoelen met zuiver water
- plaats een fles, bus, flacon, … (1) op het radiatorreservoir
- draai alle ontluchtingsnippels los, evenals de ontluchtingsnippel op de radiator (1/4)
- vul het koelsysteem langzaamaan met koelvloeistof
- als de koelvloeistof ontsnapt (zonder sputteren) langs een ontluchtingsnippel, draai deze ontluchtingsnippel dan dicht
- doe dit zo voor alle ontluchtingsnippels
- start de motor
- wacht tot de fan aanslaat (verhoog eventueel het stationair toerental tot 1500/2000RPM)
- laat de motor gedurende 1 minuut stationair draaien
- leg de motor stil
- wacht een 10-tal minuten
- verwijder de fles, bus, flacon, …
- indien nodig het radiatorreservoir bijvullen tot maximum
Let wel: de fles, bus, flacon, … moet steeds voldoende gevuld zijn met koelvloeistof voor een correcte ontluchting te garanderen.
Ontluchtingsventiel van de radiator:
- draai tegenwijzerzin
- niet meer dan 225° losdraaien
- wanneer hij 180° verdraait is, kan je hem er uittrekken
EINDE
Met dank aan:
-forum-auto.com (foto's & informatie)
-haynes manual (informatie)
[DOWNLOAD PDF]
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Aug 2009 05:52 pm
Hier nog even een kleine, maar niet onbelangrijke, aanvulling over de oorzaak van het probleem, dewelke ik gevonden heb op de service site van Valeo Tech Centre.
De oorzaak van het probleem blijkt te zijn: corrosie.
Corrosie is de aantasting van materialen door inwerking vanuit hun omgeving, en in het bijzonder de aantasting van metalen door middel van elektro-chemische reacties.
Je moet dus trachten het corrosie-proces tegen te gaan, om opnieuw een lekke kachelradiator te vermijden. Alle nodige informatie vind je terug op onderstaande link:
Technical Services Bulletin
Aangeraden door mijn garage:
-alle sensoren in het koelsysteem vervangen :) deze kunnen door elektrolyse het corrosie-proces bevorderen.
-koelvloeistof op regelmatigere basis vernieuwen dan officieel voorgeschreven (volgens het onderhoudsboekje is dit om de 2 jaar) :) dit kan door verontreiniging het corrosie-proces bevorderen
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 10 Aug 2009 08:50 pm
Hoe compleet wil je het hebben :) :)
Bedankt :) en ik denk namens velen aangezien het een veel voorkomend probleem is.
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Aug 2009 08:56 pm
Is bijzonder graag gedaan hoor. Het is superhandig zo'n guide te hebben tijdens de werkzaamheden :)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 21 Aug 2009 01:25 pm
Voor de volledigheid zou je bij de benodigdheden ook even de onderdelen kunnen zetten.
- Kachelradiateur (v.a. ~18 euro bij winparts)
- Koelvloeistof
- 2 Rubberen O-ringen (Of zitten deze bij de nieuwe kachelradiateur?)
- .. ik vergeet vast wel iets :)
Heb het idee dat ik ook een minimale lek heb in mn verwarmingsradiateur, dus misschien ga ik zeer binnenkort deze guide ook maar gebruiken :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 21 Aug 2009 01:54 pm
Bij deze is dat ook gebeurd. Bedankt voor de tip!
Mocht je een lek hebben, kan je dat ruiken als je de verwarming en de blower op maximaal zet of zien als je voorruit beslaagt.
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 26 Aug 2009 11:32 am
Heb zonet de kacherlradiateur ontvangen van winparts.
Het is die van 18 euro, is ook een Nissens en de verpakking verklapt inderdaad dat die van Behr en Valeo onderling uitwisselbaar zijn:
Het dashboard heb ik gisteren uitgebouwd. Ben nu bezig met het verwarmingshuis losmaken. Helaas draait er een moer mee, waardoor ik even op m'n hulp moet wachten die hem aan de binnenkant vasthoudt. Ben benieuwd hoe mijn kachelradiateur erbij staat.
edit: Veel zooi en inderdaad lek:
Dav-E schreef:Geplaatst: 26 Aug 2009 08:59 pm
Nou, die is lek :)
Wat betaal jij lekker weinig voor die Nissens. Ik heb er ongeveer 30EUR voor betaald. Uitwisselbaarheid is idd af te leiden uit de verpakking.
Veel plezier met inbouwen maat.
green_pearl schreef:Geplaatst: 28 Aug 2009 02:19 pm
zo alles is gelukt bij Elmer zijn 306je!!:):)
hij kan t weer zonder stank lekker warm krijgen in de 306:P:):)
:)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 28 Aug 2009 06:36 pm
green_pearl schreef: zo alles is gelukt bij Elmer zijn 306je!!:):)
hij kan t weer zonder stank lekker warm krijgen in de 306:P:):)
:)
En zo is dat :) Jij ook bedankt he!
De nieuwe kachelradiator stinkt trouwens nog wel (nieuwgeur), maar zou binnenkort wel verdwijnen. Deze guide heeft me iig prima geholpen!
Dav-E schreef:Geplaatst: 29 Aug 2009 12:28 am
Tutti-frutti schreef: Deze guide heeft me iig prima geholpen!
Blij omdat te horen :)
De nieuwe kachelradiator ruikt bij mij ook nog steeds naar die nieuwgeur op de warme stand...
robsterdnbobster schreef:Geplaatst: 08 Okt 2009 10:14 pm
Dav-E,
Complimeten voor de how-to, had hem nog niet gezien.
Je hebt er veel werk in gestopt om het zo netjes uit te beelden.
Heb zelf binnenkort een leuke uitdaging aan mijn cabrio.
Naast het vervangen van de kachelradiateur moet de verdamper van de airco ook vervangen worden. Ze zijn beide lek.
Heb jij voor mij jouw howto in doc formaat, ik kan hem heel goed gebruiken als ik aan de slag ga met de klus.
By the way.
Zal kijken waar nog eventueel toevoegingen gedaan kunnen worden die met de airco/verdamper installatie te maken hebben.
Alvast bedankt.
Grtz.
Rob.
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Okt 2009 11:21 am
@robsterdnbobster: geen dank hoor :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en mocht je ergens tegen een obstakel aanlopen, laat mij gerust iets weten.
Check ff je PM, daar zal het linkje voor het .doc bestandje naartoe gezonden worden.
Veel succes ermee!
peugeotlover schreef:Geplaatst: 18 Okt 2009 07:33 pm
het verschil tussen een BHER en VALEO zit hem onder op het radiatortje met of zonder zwartkapje. wisselen gaat redelijk goed :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 18 Okt 2009 09:57 pm
peugeotlover schreef: het verschil tussen een BHER en VALEO zit hem onder op het radiatortje met of zonder zwartkapje. wisselen gaat redelijk goed :)
Dat kapje zat ook op mijn Nissens, maar het lijkt me dat dit gewoon een bescherming is voor de 'heatpipes' tijdens transport ofzo. Ik heb het bij mijn Nissens verwijdert en in de vuilbak gekieperd :)
Kermit306TCI schreef:Geplaatst: 18 Okt 2009 10:06 pm
Dav-E schreef: peugeotlover schreef: het verschil tussen een BHER en VALEO zit hem onder op het radiatortje met of zonder zwartkapje. wisselen gaat redelijk goed :)
Dat kapje zat ook op mijn Nissens, maar het lijkt me dat dit gewoon een bescherming is voor de 'heatpipes' tijdens transport ofzo. Ik heb het bij mijn Nissens verwijdert en in de vuilbak gekieperd :)
hahaha klopt...die hoor je niet te gebruiken :)
sjon12 schreef:Geplaatst: 18 Dec 2009 06:13 pm
hallo,
bedankt voor deze duidelijke how-to. Ik heb er veel aan gehad bij het uit/in bouwen van mijn kachelradiateur.
maar.....
Ik heb 1 probleem. Ik houd 1 stekker van de 2 die aan het verwarmingshuis vast zitten over. Kan iemand mij vertellen waar deze 2 stekkers voor zijn? Ik heb ook geen dashboard verlichting kan dit met deze stekker te maken hebben? Alle reacties zijn welkom.
groeten Sjon
ps. als ik klaar ben met de 306 zal ik mij even netjes voorstellen :)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 18 Dec 2009 08:54 pm
Ik had er toendertijd ook nog 1tje over, en had toen ook geen verlichting. Maar die zit aan de linker achterkant van het middenconsole. Als je met je hoofd bij je pedalen gaan liggen en dan ongeveer achter je autoradio kijkt moet je daar als het goed is een aansluiting zien.
Dav-E schreef:Geplaatst: 20 Dec 2009 02:22 pm
Heb al ff gereageerd op je andere topic, maar was deze stekker voor het uitbouwen ook onbezet? Zo ja, dan is het gewoon een extra optie.
Ik heb die foto's bekeken en bij mij is net dezelfde stekker een onbevlekte ontvanger :)
Dashboardverlichtingsprobleem: links van je stuurwiel zit een kastje met daarin hoogteregeling voor de koplampen. Net daarnaast vind je een dummy of regelknop (optie).
Haal dat kastje er even uit (schroevendraaier langs midden onder). Normaal zit er op die dummy/regelknop een stekker. Zo niet, dan is de kring voor je dashboardverlichting onderbroken en zullen de lichtjes idd niet branden.
evelyne schreef:Geplaatst: 09 Mei 2010 02:43 am
hallo ik ben een vrouw van 25 en heb net voor mijn ventje de verwarmingsradiator van onze cabrio vervangen!!! massa's werk maar dankzij deze handleiding is het me gelukt in minder dan 7 uur !!!!! thanksom deze handleiding online te plaatsen!!! mvg evelyne
Aussie schreef:Geplaatst: 09 Mei 2010 11:34 am
evelyne schreef: hallo ik ben een vrouw van 25 en heb net voor mijn ventje de verwarmingsradiator van onze cabrio vervangen!!! massa's werk maar dankzij deze handleiding is het me gelukt in minder dan 7 uur !!!!! thanksom deze handleiding online te plaatsen!!! mvg evelyne
Zo een vrouwelijk die even een auto demonteert en weer in elkaar schroeft das mooi om te horen !
Goed werk !
Dav-E schreef:Geplaatst: 09 Mei 2010 10:13 pm
Ik ben erg blij dit te horen :) Veel plezier met de reukloze cabrio tijdens de zonnige (?) periode van het jaar :)
sjaak14 schreef:Geplaatst: 07 Okt 2010 09:12 pm
even een toevoeging voor modellen met airco:
als je airco hebt is de procedure nagenoeg gelijk , met het verschil dat je het kachelhuis nu niet in z'n geheel moet demonteren, maar de rechter helft ( passagierskant) laat je zitten. Het is slechts een kwestie van 2 boutjes en 1 schroef losdraaien, waarmee de 2 gedeeltes aan elkaar vastzitten. Dit voorkomt namelijk dat de airco leeg getrokken hoeft te worden. Het terugplaatsen van het kachelhuis gaat op deze manier wel lastiger omdat er rechts weinig tot geen ruimte vrij is, maar met veel geduld en en flink wat kracht in armen en benen(!) is het wel te realiseren. Let op dat je niets afbreekt !
Ook moet in geval van airco, de stekker van de stelmotor losgenomen worden bij het verwijderen van het dashboard, die de warm-koud mengklep aanstuurt. Deze stelmotor zit helemaal onderaan het kachelhuis. Dit is een behoorlijke rotstekker die niet wil meewerken. Daarom is het makkelijker om de stelmotor te demonteren van het kachelhuis door de 2 schroeven los te draaien . Het is dan wel opletten dat je bij het terugplaatsen, het tandwieltje van de stelmotor zodanig weer terugplaatst dat deze in de vertande as van de mengklep valt. Anders zal de klep niet reageren op de warm-koud bediening. Het is klein en kwetsbaar spul, besteed er dus de nodige voorzichtigheid en aanndacht aan.
Tenslotte zag ik dat hier gesproken wordt over de Nissens kachelradiator die uitwisselbaar zou zijn voor de Behr en Valeo. Dat is niet helemaal waarl. Als je een Behr had en je plaatst er Nissens in, dan zie je dat de plastic klemmen van het kachelhuis niet overeenkomen met de uitsparingen op de Nissens, waardoor de Nissens in eerste instantie niet zal passen. Die klemmen moet je dan voorzichtig afbreken. De 2 schroefpunten die overblijven zijn namelijk meer dan voldoende om de kachelradiator stevig op z'n plaats te houden.
Doe er je voordeel mee. Het is een behoorlijke klus maar je bespaart er al gauw minstens 500 euro mee.
Dav-E schreef:Geplaatst: 07 Okt 2010 11:19 pm
Bedankt voor de aanvulling voor als je 306 uitgerust is met airco :)
sjaak14 schreef:Geplaatst: 08 Okt 2010 07:25 pm
aanvulling voor als je 306 airbags heeft :
ALTIJD MINPOOL ACCU LOSNEMEN ! en minstens 15 tot 30 minuten wachten voordat je begint, zodat de spanning in de elco's van de airbag control unit zich kunnen ontladen.
stuurairbag : 2x torx maat 25 losschroeven vanuit de achterkant van het stuur. de binnenkant van je stuur waarin de airbag zit komt dan los: heel voorzichtig naar je toe trekken en het oranje stekkertje met een kleine platte schroevendraaier voorzichtig optillen zodat deze loskomt. deze airbag unit voorzichtig wegleggen en geen gekke dingen mee doen zoals gooien of laten vallen. :)
passagiers airbag: deze haal je niet afzonderlijk eruit maar komt mee met het dashboard. De kabels van de afzonderlijke airbags komen samen bij de "airbag control unit" die voor de versnellingspook/onder de middenconsole zit, 2 stekkers kun je zo losttrekken, de brede stekker die vast in in de airbag control unit zit gedrukt, zit vast met een 'veligheidshendel' die je allereerst naar achteren moet kantelen, net zoals de stekkers die achter het instrumentenpaneel zitten. Bij het verwijderen van het dashboard dien je deze kabels en stekkers door het 'gat'/opening te manouvreren wat zo'n beetje in het midden door het kachelhuis loopt, net rechts van de kachelradiator, maar dit spreekt vanzelf als je over een dosis gezond verstand beschikt.
Succes !
remco306 schreef:Geplaatst: 10 Okt 2010 06:50 pm
Bedankt voor deze informatie ook mij is het prima gelukt om de kachel radiator te vervangen volgens deze omschrijving :) :) :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Okt 2010 07:40 pm
Blij om dat te horen!
En welkom trouwens :)
hanwopereis schreef:Geplaatst: 18 Okt 2010 11:46 pm
Hallo,
Heb het ook net geprobeerd, ben twee dagen bezig geweest en het goede nieuws is :) hij lekt niet meer...
Slechte nieuws is helaas dat de ventilator het alleen op stand 4 doet(hoogste) en de lucht nergens tevoorschijn komt..
Daarnaast zit ws een mechanisch deeltje los van de verwarming die dus de kleppen regelt..
Maar nu heb ik ook het probleem dat de radio opnieuw aanslaat wanneer ik van groot naar klein licht schakel... En de koplampen knipperen af en toe een beetje, net als de gasaan/uit knop.. (gas/benzine auto) die geeft continu een knipperend rood lampje ( dat normaal gewoon aan/uit gaat als het gas op is)
Iemand enige ideeen? De sigaretten aansteker word naar mijn idee ook heel snel gloeiend heet...
Gr. Han
Dav-E schreef:Geplaatst: 19 Okt 2010 11:57 am
Ventilatorprobleem: is de kachelweerstand correct gemonteerd? Anders is de kachelweerstand wrs kapot. Foto kachelweerstand: links bovenaan.
Luchtprobleem: wrs zit je kabel (die de klep voor de buitenlucht regelt) vast of niet goed gemonteerd.
Laatste probleem lijkt me een massaprobleem! Kijk alle massapunten nog eens goed na.
Sigarettenaansteker wordt snel gloeiend heet, daar is niets mis mee :)
hanwopereis schreef:Geplaatst: 22 Okt 2010 04:31 pm
Jah die sigarettenaansteker werd eerder helemaal niet zo snel zo warm.. dus dat leek me juist niet goed vanwege overspanning o.i.d.
Kachelweerstand was iig kapot ( ben maar naar de garage gegaan )
We hadden stomweg geen stikkertjes op de stekkers gedaan en konden ze niet meer allemaal vinden:(
Kachelweerstand is er volgens mij helemaal niet uit geweest? of kan dat niet?
Die kabels van het mechaniek dat klopt wel.
Gr han.
Dav-E schreef:Geplaatst: 24 Okt 2010 11:34 am
Zolang dat de sigarettenaansteker eruit springt na een paar seconden, is er geen enkel probleem. Bij storing zal de zekering wel springen :)
Is de kachelweerstand nu vervangen, want ik kan het niet helemaal afleiden uit je tekst?!
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 12 Nov 2010 02:30 pm
Tja ik heb nu ook het probleem...
Als ik de verwarmingsknop open draai, komt er in het begin DAMP uit.
De ramen zijn al lekker vettig
Heb al een beetje voorgewerkt en dinsdag wordt hij gemaakt bij mijn Privè monteur.
Peugeot was mij een beetje te duur (ca 700 euro)
We gaan er samen tegenaan, want ikzelf heb er geen plaats voor.
Radiateur en ringen heb ik al...
Ben blij, als hij het weer doet....tis maar niks zo....
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 12 Nov 2010 03:38 pm
Good luck :)
Ze rekenen er dus tegenwoordig al weer 700 euro voor, damn! Daar kan je een hoop andere leuke dingen van doen/kopen :)
Credits to Dav-E !
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 12 Nov 2010 05:22 pm
Uiteraard,
bv in de auto een mooie installatie inbouwen
:)
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 16 Nov 2010 05:39 pm
Hartelijk dank aan Dav-E
Is perfect gegaan...
Natuurlijk af en toe iets peuteren maar dat is wat we wisten...
Misschien ook nog even een TIP
Als je de slangen in de motor-ruimte er afhaalt, draai dan ook tevens de moer van het kachel-huis los....deze zit er direct onder.
Vriendelijke groet
Stan 306 Break-Senior
Dav-E schreef:Geplaatst: 17 Nov 2010 12:27 am
Graag gedaan Stan :)
Tevens bedankt voor de tip, hoewel ik mij deze moer niet kan herinneren :)
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 17 Nov 2010 01:58 pm
Dav-E schreef: Graag gedaan Stan :)
Tevens bedankt voor de tip, hoewel ik mij deze moer niet kan herinneren :)
Ik had hem i.i.g. daar zitten en bijna vergeten...
Vergeet je hem, dan trek je echt het kachelhuis kapot, want dat is maar dun plastic.
jelletjuh schreef:Geplaatst: 17 Nov 2010 02:36 pm
Ik ga volgende week vrijdag beginnen!
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 17 Nov 2010 05:14 pm
jelletjuh schreef: Ik ga volgende week vrijdag beginnen!
Suc6 :)
jelletjuh schreef:Geplaatst: 17 Nov 2010 05:26 pm
bedankt! ik laat het weten hoe het is gegaan!
RockinDaddy schreef:Geplaatst: 30 Nov 2010 10:16 am
zaterdag jongstleden 6 uur bezig geweest met behulp van deze, zeer uitgebreide, werkomschrijving. Kachel werkt weer naar behoren. Dank voor deze..
Dav-E schreef:Geplaatst: 30 Nov 2010 11:29 am
Blij om dat te horen! Een warme winter tegemoet, zonder beslagen ramen :)
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 30 Nov 2010 01:30 pm
RockinDaddy schreef: zaterdag jongstleden 6 uur bezig geweest met behulp van deze, zeer uitgebreide, werkomschrijving. Kachel werkt weer naar behoren. Dank voor deze..
Superdeluxe :)
Ben alleen benieuwd, hoe ver "jelletjuh" gekomen is... :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 16 Jan 2011 04:43 pm
:) :) :) :) :) :)
Ik heb onlangs een kleine ontdekking gedaan, wat volgens mij de oorzaak van een lekke kachelradiator kan betekenen.
Wat viel mij nu op bij het checken van mijn koelvloeistofniveau:
- - - - - - voor - - - - - - - - - - - - - - - - na - - - - - -
Zoals je kan zien op de linkse foto is de ontluchting voor de overdruk van het koelsysteem niet OPEN :)
Met een boortje van 4mm de ontluchting gangbaar gemaakt, zoals je kan zien op de rechtse foto.
Volgens de technische fiche gaat het koelsysteem ontluchten vanaf 1.4 bar. Maar aangezien dit bij mij niet ging, vrees ik dus weer voor een lekke kachelradiator...
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 16 Jan 2011 06:42 pm
Dav-E schreef: :) :) :) :) :) :)
Ik heb onlangs een kleine ontdekking gedaan, wat volgens mij de oorzaak van een lekke kachelradiator kan betekenen.
Wat viel mij nu op bij het checken van mijn koelvloeistofniveau:
- - - - - - voor - - - - - - - - - - - - - - - - na - - - - - -
... ...
Zoals je kan zien op de linkse foto is de ontluchting voor de overdruk van het koelsysteem niet OPEN :)
Met een boortje van 4mm de ontluchting gangbaar gemaakt, zoals je kan zien op de rechtse foto.
Volgens de technische fiche gaat het koelsysteem ontluchten vanaf 1.4 bar. Maar aangezien dit bij mij niet ging, vrees ik dus weer voor een lekke kachelradiator...
Hmm, dat is slecht! Heb je al weer symptomen dan?
Zo nee, dan denk ik dat het wel meevalt. Te veel druk hoeft niet per se je kachelrad te mollen.
Dav-E schreef:Geplaatst: 19 Jan 2011 03:56 pm
Soms lijkt het alsof er waas op mijn vooruit zit, of is het toch maar een foute indruk :)
Te veel druk in je koelsysteem moet sowieso kunnen ontsnappen, en in een kachelradiator met zelfmoord geloof ik niet. Er moet toch een rede zijn waarom zoveel 306'jes er last van hebben...
Misschien een productiefout in de ontluchting van de radiators?
En dit lijkt me wel een geldige rede, niet?
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 19 Jan 2011 04:53 pm
Dav-E schreef: Soms lijkt het alsof er waas op mijn vooruit zit, of is het toch maar een foute indruk :)
Te veel druk in je koelsysteem moet sowieso kunnen ontsnappen, en in een kachelradiator met zelfmoord geloof ik niet. Er moet toch een rede zijn waarom zoveel 306'jes er last van hebben...
Misschien een productiefout in de ontluchting van de radiators?
En dit lijkt me wel een geldige rede, niet?
Ik denk dat het ook een beetje aan de winter en de restvocht in de auto ligt.
TIP
Een klein kistje met houtskool, of een ontvochter, voor een weekje in de auto zetten.
Dan mag er geen vocht meer in de auto zijn....
Een rest vocht in het kachel huis kan ook de oorzaak zijn, en we weten dat koelvloeistof hardnekkig opdroogt.
Groetjes
Dav-E schreef:Geplaatst: 22 Jan 2011 12:24 am
Ik dacht vroeger ook dat ik last had van vocht (vanwege beslagen ramen), maar het resultaat na een week vochtvreten was negatief.
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 22 Jan 2011 11:20 am
Dav-E schreef: Ik dacht vroeger ook dat ik last had van vocht (vanwege beslagen ramen), maar het resultaat na een week vochtvreten was negatief.
Jammer...
ik heb nu alleen, als het gevroren heeft, een beetje last van beslagen ramen, die dan ook bevroren van binnen zijn.
Ik zet de airco aan, en hup, in een paar minuten is het weg....
Maar goed, ik denk dat het ook toch nog aan de restvocht in de auto ligt.
Heb nu het probleem dat de airbag lampje aan is.
Teven wordt de kvs niet warmer dan 70 graden.
Komende donderdag gaan we het nakijken, en dan zien wel.
Zou het niet te repareren zijn, sluiten we het lampje aan de dynamo of de oliedruk aan, dan gaat die ook uit.
Tenminste, dan hoop ik dat het geen andere storing geeft.
En ook even de thermostaat vervangen
:)
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 29 Jan 2011 12:26 pm
Zo weer een probleempje verholpen...
Temp bleef bij 70°C en niet warmer, dus Thermostaat vervangen, en nu weer de normale gang van zaken.
Lekker warm tot 90° en warm in de auto.
Prettig weekend :)
Westje26 schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 11:43 am
hallo, alleszins hartelijk dan voor de how-to die me enorm geholpen heeft met het vervangen van de kachelradiator.
maar heb nog enkele problemen.
Blaast geen warme lucht, enkel koude en de verlichting van mijn instrumentenpaneel gaat ook niet, tevens al de verklikkerlampjes wel.
hopelijk kan iemand me daarbij helpen.
mvg Wesley
306 Break-Senior schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 11:56 am
Dat is eigenlijk wel duidelijk,
bij de verlichting, zal of een stekker niet of niet goed aangesloten zijn.
bij de verwarming, die geen warme lucht blaast, hoop ik dat je de boel goed ontlucht hebt, je moet echt de kvs met druk erin blazen tot het bij de ontluchtingsnippel eruit komt.
Tevens kan het ook zijn, dat de kabels, die door de draaiknop ingesteld worden, niet goed zitten.
Dus alles nog een keer checken
Suc6 :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 12:05 pm
@Westje26: links onder het stuurwiel, net naast de hoogteregeling voor de koplampen, zit een dummy. Wip deze dummy er eens uit met een platte schroevendraaier en sluit die bruine stekker op de dummy aan :)
Als je deze niet aansluit, werkt de verlichting van het instrumentenpaneel niet!
Probeer eerst nog eens te ontluchten zoals omschreven in de how-to :)
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 01:56 pm
306 Break-Senior schreef: ..., je moet echt de kvs met druk erin blazen tot het bij de ontluchtingsnippel eruit komt...
Als in, dat doet de pomp/warmte voor je. Heb hier beide radiatoren vervangen, en geen druk op de vloeistof hoeven zetten.
Westje26 schreef: ...
Blaast geen warme lucht, enkel koude ...
Ik weet niet hoe de bediening eigenlijk is bij andere fases dan fase 1, maar het zou ook kunnen dat de klep die de luchtweg regelt (wel/niet door kachel rad) niet meer beweegt. Maar dan zou je veel minder weestand dan normaal moeten voelen als je de knop draait.
Westje26 schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 07:30 pm
306 Break-Senior schreef: Dat is eigenlijk wel duidelijk,
bij de verlichting, zal of een stekker niet of niet goed aangesloten zijn.
bij de verwarming, die geen warme lucht blaast, hoop ik dat je de boel goed ontlucht hebt, je moet echt de kvs met druk erin blazen tot het bij de ontluchtingsnippel eruit komt.
Tevens kan het ook zijn, dat de kabels, die door de draaiknop ingesteld worden, niet goed zitten.
Dus alles nog een keer checken
Suc6 :)
alleszins bedankt voor de reacties, zal dat van de week eens bekijken, en eens opnieuw ontluchten. Heb gewoon kvs ingedaan en moter laten draaien tot uit iedere nippel een straaltje kwam. zal hem eens ontluchten zoals omschreven beschreven hier met een fles cola.
Ook zal ik eens de kabels checken. maar heb inderdaad minder weerstand als ik aan de knop draai. Door kabel die niet goedzit of is het de klep? voor verlichting zal ik eerst de dimmy eens testen. Als alles aangesloten was en het testte werkte de verlichting tot na 5min met rijden viel het uit. maar alvast bedankt voor de respons, laat jullie nog weten of het me al gelukt is :)
maar heb nog van vandaag een probleem bij, de centrale vergrendeling werkt ook niet meer, niet met afstandsbediening en ook niet met sleutel in het slot te steken?
mvg wesley
Dav-E schreef:Geplaatst: 06 Mrt 2011 07:51 pm
Jouw methode van ontluchten is niet correct, dus dat zou het probleem wel eens kunnen verklaren.
Wat betreft de centrale vergrendeling: toevallig geen draadbreuk in de kabelboom in de doorvoerrubber van de portieren?
driver schreef:Geplaatst: 31 Mei 2011 07:46 pm
super uitleg fijne plaatjes erbij ik ga er maar is mee aan de gang!!!!! :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 01 Jun 2011 12:02 am
Veel succes ermee :)
Silly72 schreef:Geplaatst: 01 Jul 2011 06:01 am
Hallo Dav-e,
Zal je mij deze uitleg misschien even op PDF willen sturen? Bij normaal printen staat de helft er niet op :)
Alvast bedankt!
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 01 Jul 2011 11:05 am
Silly72 schreef: Hallo Dav-e,
Zal je mij deze uitleg misschien even op PDF willen sturen? Bij normaal printen staat de helft er niet op :)
Alvast bedankt!
Goed idee, als ik eens tijd heb zal ik proberen alle how-to's als printable PDF te maken.
Silly72 schreef:Geplaatst: 01 Jul 2011 11:20 am
Als het goed is heeft Dav-e deze, dit vermeld hij in ieder geval wel onder aan zijn uitleg :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 01 Jul 2011 02:56 pm
De PDF is verzonden (check mail) :)
Succes!
Silly72 schreef:Geplaatst: 01 Jul 2011 04:19 pm
Dav-e Bedankt!!!
Davidj schreef:Geplaatst: 02 Sep 2011 04:49 pm
Mocht je voor mij ook nog de pdf hebben? alvast hartelijk dank! (eddieharris@gmail.com)
temsamane26 schreef:Geplaatst: 11 Sep 2011 10:32 am
heeft iemand tevens voor mij de how-to als pdf-bestand (mijn peugeot 306 is uit 2000 met airco, kan ik de radiatorkachel op dezelfde wijze uitbouwen? E-mail <a href="mailto:temsamane26@hotmail.com">temsamane26@hotmail.com</a>
Alvast bedankt.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 11 Sep 2011 03:29 pm
of je zet de pdf gewoon online?
scheeld een hoop gemail
Dav-E schreef:Geplaatst: 11 Sep 2011 10:43 pm
@temsamane26: De guide is in grote lijnen bruikbaar voor een met airco uitgeruste 306, maar soms zal je ff zelf moeten zoeken.
Het radiatorhuis zal het meest afwijken, het in- en uitbouwen is in grotendeels gelijkaardig. Succes ermee.
PS: check PM
@Mark_XSI: Dat wordt geregeld :) De onderhandelingen zijn gestart :)
XSI_overruled schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 08:03 pm
Mark_XSI schreef: of je zet de pdf gewoon online?
scheeld een hoop gemail
hee mark,
als je hulp nodig hebt, ik heb al eens eerder met dit bijltje gehakt.
is ongeveer ee nweekendje werk als je t op je gemak doet
groetjes wes...
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 20 Sep 2011 12:30 am
Ha die wesley
gelukkig is mijn kachel niet kapot, geen last van beslagen ramen oid!
maar thnx voor het aanbieden, als het ooit zover komt k woon toch 3 km van je vandaan dus ben er zo :)
Gr mark
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 20 Sep 2011 10:02 am
Het duurde even, maar heb het pdfje toegevoegd in startpost.
lenstar schreef:Geplaatst: 02 Nov 2011 10:19 am
Dank voor deze volledige handleiding , ik ga ermee dit weekend mee aan de slag.
Vraagje:
waar en welke O-ringen moet ik hebben?
Hoor het Graag!
gr.
Dav-E schreef:Geplaatst: 02 Nov 2011 02:24 pm
Op onderstaand plaatje zie je 2 rubberen O-ringen zitten. Deze kan je best vervangen door 2 nieuwe exemplaren om eventuele lekkage te voorkomen.
Ik vind de bestelnummers zo direct niet terug, maar de dealer kan je hierbij wel helpen. Deze koop je voor net geen appel en een ei :)
Veel succes ermee!
lenstar schreef:Geplaatst: 03 Nov 2011 10:35 am
thnks. ik moet denk ik de diameter opmeten hoe groot de O-ringen moeten zijn. Alleen dan moet ik eerst de slangen loshalen?
Of weet je hoe groot deze moeten zijn? 2,5 cm diameter vlgs de handleiding?
Dan haal ik bij de dealer twee O -ringen
Dav-E schreef:Geplaatst: 03 Nov 2011 11:56 pm
Ik weet de diameter helaas niet meer. Maar als je ze bij de dealer haalt, heb je sowieso de juiste. Die bestellen de onderdelen volgens chassisnummer.
lenstar schreef:Geplaatst: 06 Nov 2011 11:00 am
Na Nieuwe kachelradiator zit er in! Dasboard eruit gehaald en weer erin.
alleen hij lekt nog....
krijg um niet goed vast met de twee o-ringen... kost teveel kracht en het haakje om um vast te houden werkt niet goed.
iemand tips?
Dav-E schreef:Geplaatst: 06 Nov 2011 11:22 am
Wrijf het kniestuk in met een beetje afwasmiddel. Dan schuift ie er gemakkelijker in.
Met dat haakje heb ik ook wat last gehad, die wil precies niet meer vasthaken. Dus heb ik er een trekbandje (tie-wrap zoals jullie zeggen) rond gedaan en die is nog niet losgekomen :)
lenstar schreef:Geplaatst: 06 Nov 2011 01:26 pm
oke thnks,
ik ga dinsdag sowieso naar de dealer bij mij om de hoek.
hoop dat hij me helpt.
lenstar schreef:Geplaatst: 09 Nov 2011 03:53 pm
Hij zit nu goed vast!
Bleek dat de twee o-ringen iets te dik waren. Maar zit er in!
alleen een ander punt.
Ik heb de ijzeren draden van de verwarming en aanjager etc. per ongeluk tijdens het inzetten van het dashboard losgemaakt van de draaiknoppen....
Aanjager heb ik weten te bevestigen door radio eruit te halen.
verwarming alleen doet het nog niet....
Lastig om erbij te komen om deze op de juiste manier te bevestigen van de achterkant van de draaiknoppen.
Toevallig een foto ervan van de achterkant, hoe ze erin moeten?
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Nov 2011 04:11 pm
Ik heb helaas geen foto van de achterkant van de draaiknoppen. Is enkel die (rem)kabel van de interieurklep los?
lenstar schreef:Geplaatst: 10 Nov 2011 04:19 pm
jammer.
ik heb 4 draden
-een grijze van de ventilator
-een blauwe, grijze en een zwarte? waar moeten deze aan vast?
ik heb de zwarte aan de middelste gezet (verwarming), maar de verwarming gaat nog niet aan?
help!
Dav-E schreef:Geplaatst: 10 Nov 2011 06:07 pm
Neem eens een foto van die stekkers, dat maakt het een stuk makkelijker.
De verwarming gaat niet aan: bedoel je dan dat de aanjager niet draait of dat het interieur niet warm wordt?
lenstar schreef:Geplaatst: 10 Nov 2011 06:11 pm
oke ik zal een foto maken.
Het interieur wordt niet warm.
ventilator doet het wel, dus de aanjager.
306G3 schreef:Geplaatst: 20 Nov 2011 09:41 am
Uploaded with ImageShack.us
pieter500 schreef:Geplaatst: 19 Jan 2012 07:18 pm
Super deze how-to. Ik heb de kachelradiator vervangen. Alleen de slangen nog aansluiten en klaar! Ben overigens nieuw hier.
Enkel 1 probleem. Als ik het licht inschakel zie ik niet het groene symbooltje op mijn tellerplaat. Ook blijft de klok/temp meter donker, evenals de kilometer teller. Lichten gaan wel gewoon aan.
Vreemd, iemand een idee?
Het is een 306 diesel uit 98, met zo'n teller met een gele en een blauwe stekker. Ik heb geen electrisch schema wat het ook lastig maakt.
Alvast bedankt,
Pieter
SoundBlaster schreef:Geplaatst: 20 Jan 2012 07:34 pm
Welkom hier!
Wellicht vergeten een stekker weer aan te sluiten, of niet goed aangesloten. Verder kan het domme pech zijn dat er gewoon wat lampjes vervangen moeten worden. Verstandig om alles dan te vervangen.
pieter500 schreef:Geplaatst: 20 Jan 2012 10:05 pm
bedankt!
Net eerste rit gemaakt, dimlichtlampje gaat af en toe aan. Morgen even los maken. Ik denk dat het tellerlampje ook kapot is. Verwarming is iig wel top!
Die klok/temp unit is een ander verhaal, ik dek dat ie op een of andere manier overleden is.
Wat ook vreemd is, is dat het dimlicht aangaat bij het contact aanzetten. Ik heb nog de stuurairbag loszitten. Zou het kunnen dat de wagen op een safety modus loopt of iets dergelijks?
Ik heb flink gezocht op internet maar heb nergens een schema gevonden van een 306d uit 98. Haynes gedownload maar die kent alleen oudere types.
Mistlicht doet het ook niet maar dat zal wel het schakelaartje in de aanhanger connector zijn.
Grt Pieter
Dav-E schreef:Geplaatst: 22 Jan 2012 09:03 pm
Uw tellerbak wordt niet verlicht als ik het goed begrijp? Zo ja, kijk dan ff links onder het stuur, net naast de hoogte-regeling van de de koplampen. Wip de dummy eruit en sluit de bruine stekker (die daar ergens hangt) aan op de dummy :)
pieter500 schreef:Geplaatst: 23 Jan 2012 12:29 am
Bedankt dav-e.
Die stekker was het niet, het waren enkele lampjes die kapot waren. Gelijk allemaal vervangen.
Op de sloop een klokje gehaald, dus dat is ook opgelost. Wel zonder temperatuurmeter maar goed.
Alleen dat mijn dimlicht aangaat bij enkel het contact aan blijft vreemd. Naar mijn weten kent het dashboard maar 1 aardkabel. En die is goed aangesloten. Lijkt toch een of andere lekspanning of zo. Schema zou toch heel handig zijn nu...
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft