TopicStarter: SmauG
TopicDatum: Geplaatst: 21 Aug 2007 02:31 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 21 Aug 2007 02:31 pm
Forum: Techniek
Beginpost:
SmauG schreef:Vandaag, nadat het heel lang niet meer gebeurd is, had ik het weer.
Trok weg bij het stoplicht, en bij schakelen van 1 naar 2 gigantisch tandenpoetsen. Ik weet 100%cker dat ik mn koppelingspedaal naar de bodem had en de pook ging gewoon niet in 2 zonder dat dit een vreselijk geschuur gaf.
Ik heb dit wel eens eerder gehad, en ik kan het zelf niet verklaren. maar het is wel vreselijk irritant.
Is dit een probleem in de bak, of in de koppeling misschien?
Synchromesh is in vorige topics wel eens aan de orde gekomen, maar wat houd dat in?
Waar moet ik aan denken als ik mn bak laat reviseren qua prijs e.d. ? en is het misschien verstandiger om bij piet een bak te kopen met omennabij 120dkm op de teller uit een schade auto???
Ik wil dit euvel nu tog eens oplossen want het doet zeker afbreuk aan het rijplezier. omdat het schakelen gewoon niet soepel gaat.. dit is overigens niet het geval van 2 naar 3 en van 3 naar 4 en hoger... enkel 1 naar 2, en van iets terug naar 2.....
Danku.
Hilgert schreef:Geplaatst: 21 Aug 2007 03:03 pm
Vrijwel 100% je synchromesch...die van de tweede versnelling gaat altijd als eerste kapot...
REVpuggie schreef:Geplaatst: 21 Aug 2007 06:00 pm
yep , synchromesh , en nee geen andere bak , reviseren of nieuw
SmauG schreef:Geplaatst: 21 Aug 2007 06:09 pm
wat zou dat geintje kosten? De bak voorzien van nieuwe synchromesh en evt tandwielen???
Hilgert schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 09:47 am
Tandwielen is meestal niks mis mee. Alleen synchomeshen vervangen is een mogelijkheid, ik zou dan ook gelijk de lagers (laten) doen.
Als je het zelf niet kunt dan is wellicht Carrec een goed adres.
https://www.carrec.nl/
JP2006 schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 10:04 am
een tijdje geleden heb ik dit gehad, toen ik uit Frankrijk kwam, dat hij telkens uit de 5e versnelling sprong.
Bleken ook mn synchromesh te zijn... Onderdelen bij de dealer voor deze versnelling kwamen op +/- 250euro...
Heb toen bij de sloop een complete bak gehaald voor € 125......
REVpuggie schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 12:08 pm
JP2006 schreef: een tijdje geleden heb ik dit gehad, toen ik uit Frankrijk kwam, dat hij telkens uit de 5e versnelling sprong.
Bleken ook mn synchromesh te zijn... Onderdelen bij de dealer voor deze versnelling kwamen op +/- 250euro...
Heb toen bij de sloop een complete bak gehaald voor € 125......
daar heb je echt geen 6-bak voor , die zijn zeldzaam !!
mijn bak reviseren was inc. uren 1600 euro (3 synchromech, 4 lagers) , moet er wel bij zeggen dat ze me daarmee echt hebben bedonderd , die man heeft er 2 hele dagen over gedaan (ik had het zelf in minder gekunt mits ik een pers had gehad )onderdelen waren 280 euro
nieuwe bak 2100 euro (in nederland)
de reden dat je beter geen bak op de sloop kunt pakken is omdat de synchromesh meestal op zijn tegen de 150d/km bij de 6-bak , haal je een bak van de sloop is het uitstel van executie en loop je over niet al te lange tijd tegen t zelfde probleem
SmauG schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 09:30 pm
oh dan vind ik het nog netjes van mij met 200dkm op de tellert :)
Maar het beste is dus een revisie uit laten voeren en daarbij misschien een prijs afspreken oid? Dit zijn plannen voor de winter, want ik wil mn karretje liever weer helemaal lekker hebben rijden.
MonT schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 09:31 pm
Kan je zonder problemen naar Artis rijden! :) :)
kris schreef:Geplaatst: 22 Aug 2007 09:42 pm
bij mij gaat ie ook lastig van 1 naar 2,
de rest is geen probleem.
ook heel af en toe dat ie in en uit alle versnellingen gewoon moeilijk gaat.
en over de achteruit nog niet te spreken...
die kan ook flink vervelend zijn! als die z'n tanden nog niet schoon gepoest zijn weet ik het ook niet meer :)
gaat ook om een 6bak btw met nu ongeveer 184dkm op de teller.
kris
Sephiroth schreef:Geplaatst: 23 Aug 2007 06:13 am
kris schreef: bij mij gaat ie ook lastig van 1 naar 2,
de rest is geen probleem.
ook heel af en toe dat ie in en uit alle versnellingen gewoon moeilijk gaat.
en over de achteruit nog niet te spreken...
die kan ook flink vervelend zijn! als die z'n tanden nog niet schoon gepoest zijn weet ik het ook niet meer :)
gaat ook om een 6bak btw met nu ongeveer 184dkm op de teller.
kris
De achteruit is een 306 kwaaltje... als die daar niet in wil moet je even in zijn vrij zetten en je koppeling helemaal op laten komen en dan weer opnieuw proberen. Vaak gaat hij er dan wel in.
Moeilijk in en uit de versnellingen lijkt mij eerder een koppelingsplaten probleempje.
SmauG schreef:Geplaatst: 23 Aug 2007 09:25 am
in achteruit gaat bij mij alleen als de auto helemaal stil staat. wanneer hij nog iets rolt heb je ook lichtjes tandenpoetsen.
MasterOfSpeed408 schreef:Geplaatst: 23 Aug 2007 02:57 pm
Dat is wel normaal omdat je achteruit niet gesynchroniseerd is :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 24 Aug 2007 02:49 pm
Sephiroth schreef: De achteruit is een 306 kwaaltje...
Niet echt, er zijn nog wagens die die daar last van hebben. het hangt er gewoon vanaf welke bak de fabrikant gaat of wil gebruiken.
Om maar een voorbeeld te geven: de oude Foerd Fiesta's (<bj99) hebben dat ook allemaal.
Ik heb is vernomen (van mechanieker) dat er 2 types bakken bestaan:
-bij het eerste type moet je volledig stil staan, alvorens in achteruit te schakelen. Ook wil de achteruit als eens slecht pakken.
-bij het tweede type kan je in achteruit schakelen tijdens het bollen in lage snelheden. Bij deze pakt de achteruit altijd. (VW gebruikt deze bakken)
Ik weet niet of dat iets met al dan niet gesynchroniseerd te maken, maar die mechanieker had er een hele andere benaming voor...
Hilgert schreef:Geplaatst: 24 Sep 2007 04:43 pm
Ja dat klopt. Bij Peugeot is de achteruit niet gesnychroniseerd en bij VW wel.
arkie453 schreef:Geplaatst: 24 Sep 2007 05:52 pm
Weet niet heel zeker maar volgens mij kan ik m'n Peugeot Expert van de zaak ook al in achteruit gooien als ie nog vooruit rolt.. En mijn achteruit ook niet altijd even fijn.
jor74 schreef:Geplaatst: 24 Sep 2007 07:30 pm
De versnelling achteruit bij mijn auto gaat soms ook poetsen.. als je meteen vlot (snel en hard) hm in z'n achteruit zet gebeurt dat....
:) Dus voortaan doe ik het iets voorzichtiger en niet te gehaast!
Haastige spoed is zelden goed! zeggen ze toch altijd? lol :)
Antra schreef:Geplaatst: 29 Sep 2007 04:20 pm
het is toch zo dat de tanden van de achteruit recht staan en niet meebuigend zoals de andere versnellingen, hierdoor hoor je ook dat jankende geluid als je achteruit rijd is het dan niet zo dat als je niet eerst stil staat je bak nog doordraait en de tanden niet meteen goed in de versnellen schieten.
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft