Car audio theorie altijd handig
Hoe bekabel ik mijn auto?
Voor het leggen van kabels voor car audio bestaan een aantal strikte regels. Kabels voor voeding, signaal en speakersignaal moeten worden gescheiden om onderlinge storingen te voorkomen. De voeding voor versterkers gaat aan die kant van de auto waar de accu is. De kabel van de autoradio naar de versterker loopt door het midden van de auto. De kabels van de versterker naar de speakers lopen aan de overgebleven kant.
Het is belangrijk de juiste kabel te kiezen. Gebruik speciale car audio kabel, deze is berekend op trillingen, weersinvloeden en eventuele smeermiddellen. De versterkers moeten altijd direct vanaf de accu worden gevoed, de standaard bedrading van de fabriek is te dun om een versterker te voeden.
Gebruik het volgende tabel om de dikte van de kabel naar de versterker vast te stellen: Stroomgebruik Lengte (in meters)
Ampère tot 1 2 tot 3 3 tot 4 4 tot 5 5 tot 6 6 tot 7 7 tot 8
0 - 20 A 2.5 mm2 4 mm2 4 mm2 6 mm2 8 mm2 8 mm2 8 mm2
20 - 35 A 4 mm2 6 mm2 6 mm2 8 mm2 12 mm2 12 mm2 20 mm2
35 - 50 A 6 mm2 8 mm2 8 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 20 mm2
50 - 65 A 8 mm2 8 mm2 12 mm2 16 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2
65 - 85 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
85 - 105 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
105 - 125 A 20 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 53 mm2
125 - 150 A 35 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 60 mm2
De sterkte van de zekering van een versterker kan worden gebruikt om de waarde voor de kolom "stroomgebruik" te bepalen.
Plaats altijd een zekering vlak bij de accu en een zekering vlak voor iedere versterker (als de versterker zelf geen zekering heeft).
--------------------------------------------------------------------------------
Heb ik een cross over nodig?
Een cross over is een apparaat dat geluid verdeelt in hoge en lage tonen zodat hoge tonen naar tweeters kunnen worden gestuurd en lage tonen naar woofers. Afhankelijk van het model cross over wordt het geluid verdeeld in twee of meer toongebieden.
Een cross over wordt gebruikt om luidsprekers te beschermen (zodat bijvoorbeeld tweeters geen lage tonen krijgen te verwerken) en om ervoor te zorgen dat versterkers geen tonen hoeven te versterken die de aangesloten speakers niet kunnen weergeven.
Cross overs zijn los te koop, kunnen in versterkers zijn gebouwd of zitten bij luidsprekers. In ieder car audio systeem met meer dan twee luidsprekers is een cross over essentieel om de luiste luidspreker de het juiste deel van de muziek te laten weergeven.
--------------------------------------------------------------------------------
Hoe bouw ik een subwoofer in?
Een subwoofer is essentieel om een compleet geluidsbeeld weer te geven en een vol geluid te krijgen. Hoe meer speakeroppervlak hoe luider de subwoofer kan spelen. Het oppervlak zegt niets over de toonbereik van een subwoofer. Het aantal benodigde subwoofers is afhankelijk van de grootte van de auto.
Een subwoofer moet in een behuizing worden gebouwd. Zelfs zogenaamde "open air" subwoofers stellen minder eisen aan de omvang van de behuizing. Om voor een bepaald model en type subwoofer de perfecte behuizing te bepalen zijn de zogenaamde "Thiele Small" parameters nodig, deze zijn te vinden in de handleiding. Met deze parameters kunnen met behulp van een computerprogramma de perfecte maten van een behuizing bepaald worden. Uiteraard kan "Auto & Hifi Coevorden" deze service aan haar klanten verlenen.
Door een subwooferkast te vullen met "baf" of "pritex" in plaats van glaswol kan mogelijke beschadiging aan de luidsprekerspoel worden voorkomen.
--------------------------------------------------------------------------------
Wat is piekvermogen? Wat is RMS vermogen?
Het vermogen van een versterker wordt uitgedrukt in "watts". Hoe meer watts hoe luider de versterker zou kunnen spelen. Het "RMS vermogen" is het vermogen dat de versterker continue kan leveren. Piek vermogen is een vermogen dat kortstondig geleverd kan worden.
Let bij de aanschaf van een versterker ook op de manier van meten. Een goedkope versterker levert misschien 200 watt, alleen vergat de fabrikant te noemen dat hierbij 10% vervorming optreedt. Een goede versterker levert bij hetzelfde vermogen minder dan 1% vervorming.
--------------------------------------------------------------------------------
Luidsprekers: coaxiaal of liever composet?
Een coaxiale speaker is een luidspreker met gescheiden tweeter die echter op de speaker zelf is gemonteerd. Een composet is een luidspreker waarvan tweeter en full range speaker zijn gescheiden zodat deze gescheiden kunnen worden gemonteerd.
De composet geeft meer vrijheid bij het inbouwen. Die vrijheid betekent echter ook meer risico. Als de tweeter ver van de luidspreker wordt geplaatst bestaat het risico dat hoge en lage tonen hoorbaar van een andere plaats komen. Een coaxiale set vraagt minder inbouwruimte maar heeft als nadeel dat de tweeter soms minder goed is te richten.
De kwaliteit van beide systemen is gelijk, het enige verschil betreft de inbouwmogelijkheden
======================================
Extra Informatie:
Hoe bekabel ik mijn auto?
Voor het leggen van kabels voor car audio bestaan een aantal strikte regels. Kabels voor voeding, signaal en speakersignaal moeten worden gescheiden om onderlinge storingen te voorkomen. De voeding voor versterkers gaat aan die kant van de auto waar de accu is. De kabel van de autoradio naar de versterker loopt door het midden van de auto. De kabels van de versterker naar de speakers lopen aan de overgebleven kant.
Het is belangrijk de juiste kabel te kiezen. Gebruik speciale car audio kabel, deze is berekend op trillingen, weersinvloeden en eventuele smeermiddellen. De versterkers moeten altijd direct vanaf de accu worden gevoed, de standaard bedrading van de fabriek is te dun om een versterker te voeden.
Gebruik het volgende tabel om de dikte van de kabel naar de versterker vast te stellen: Stroomgebruik Lengte (in meters)
Ampère tot 1 2 tot 3 3 tot 4 4 tot 5 5 tot 6 6 tot 7 7 tot 8
0 - 20 A 2.5 mm2 4 mm2 4 mm2 6 mm2 8 mm2 8 mm2 8 mm2
20 - 35 A 4 mm2 6 mm2 6 mm2 8 mm2 12 mm2 12 mm2 20 mm2
35 - 50 A 6 mm2 8 mm2 8 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 20 mm2
50 - 65 A 8 mm2 8 mm2 12 mm2 16 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2
65 - 85 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
85 - 105 A 12 mm2 12 mm2 20 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2
105 - 125 A 20 mm2 20 mm2 20 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 53 mm2
125 - 150 A 35 mm2 35 mm2 35 mm2 35 mm2 53 mm2 53 mm2 60 mm2
De sterkte van de zekering van een versterker kan worden gebruikt om de waarde voor de kolom "stroomgebruik" te bepalen.
Plaats altijd een zekering vlak bij de accu en een zekering vlak voor iedere versterker (als de versterker zelf geen zekering heeft).
--------------------------------------------------------------------------------
Heb ik een cross over nodig?
Een cross over is een apparaat dat geluid verdeelt in hoge en lage tonen zodat hoge tonen naar tweeters kunnen worden gestuurd en lage tonen naar woofers. Afhankelijk van het model cross over wordt het geluid verdeeld in twee of meer toongebieden.
Een cross over wordt gebruikt om luidsprekers te beschermen (zodat bijvoorbeeld tweeters geen lage tonen krijgen te verwerken) en om ervoor te zorgen dat versterkers geen tonen hoeven te versterken die de aangesloten speakers niet kunnen weergeven.
Cross overs zijn los te koop, kunnen in versterkers zijn gebouwd of zitten bij luidsprekers. In ieder car audio systeem met meer dan twee luidsprekers is een cross over essentieel om de luiste luidspreker de het juiste deel van de muziek te laten weergeven.
--------------------------------------------------------------------------------
Hoe bouw ik een subwoofer in?
Een subwoofer is essentieel om een compleet geluidsbeeld weer te geven en een vol geluid te krijgen. Hoe meer speakeroppervlak hoe luider de subwoofer kan spelen. Het oppervlak zegt niets over de toonbereik van een subwoofer. Het aantal benodigde subwoofers is afhankelijk van de grootte van de auto.
Een subwoofer moet in een behuizing worden gebouwd. Zelfs zogenaamde "open air" subwoofers stellen minder eisen aan de omvang van de behuizing. Om voor een bepaald model en type subwoofer de perfecte behuizing te bepalen zijn de zogenaamde "Thiele Small" parameters nodig, deze zijn te vinden in de handleiding. Met deze parameters kunnen met behulp van een computerprogramma de perfecte maten van een behuizing bepaald worden. Uiteraard kan "Auto & Hifi Coevorden" deze service aan haar klanten verlenen.
Door een subwooferkast te vullen met "baf" of "pritex" in plaats van glaswol kan mogelijke beschadiging aan de luidsprekerspoel worden voorkomen.
--------------------------------------------------------------------------------
Wat is piekvermogen? Wat is RMS vermogen?
Het vermogen van een versterker wordt uitgedrukt in "watts". Hoe meer watts hoe luider de versterker zou kunnen spelen. Het "RMS vermogen" is het vermogen dat de versterker continue kan leveren. Piek vermogen is een vermogen dat kortstondig geleverd kan worden.
Let bij de aanschaf van een versterker ook op de manier van meten. Een goedkope versterker levert misschien 200 watt, alleen vergat de fabrikant te noemen dat hierbij 10% vervorming optreedt. Een goede versterker levert bij hetzelfde vermogen minder dan 1% vervorming.
--------------------------------------------------------------------------------
Luidsprekers: coaxiaal of liever composet?
Een coaxiale speaker is een luidspreker met gescheiden tweeter die echter op de speaker zelf is gemonteerd. Een composet is een luidspreker waarvan tweeter en full range speaker zijn gescheiden zodat deze gescheiden kunnen worden gemonteerd.
De composet geeft meer vrijheid bij het inbouwen. Die vrijheid betekent echter ook meer risico. Als de tweeter ver van de luidspreker wordt geplaatst bestaat het risico dat hoge en lage tonen hoorbaar van een andere plaats komen. Een coaxiale set vraagt minder inbouwruimte maar heeft als nadeel dat de tweeter soms minder goed is te richten.
De kwaliteit van beide systemen is gelijk, het enige verschil betreft de inbouwmogelijkheden
======================================
Extra Informatie:
TvH schreef:als de versterker geen zekering heeft adviseer ik de zekering vlak voor de versterker te zetten en ervoor te zorgen dat deze zekering een iets lagere A waarde (ampere waarde heeft als de max ingang waarde van de versterker), en zorg er voor dat de kabel die je gebruikt om de verstrerker te voeden altijd te dik is, dit wil zeggen gebruik altijd een 1 slag dikkere kabels als de voorgeschreven kabel als je vanplan bent de boel zo af te zekeren.
Gobla schreef:Een kleine toevoeging. Indien je de + kabel direct van de accu af laat komen, gelieve ook meteen na de accu te zekeren. Indien er dan tussen accu en versterker draadbreuk ontstaan ga je niet "lassen", maar klapt gewoon je zekering er uit.
Gerben schreef:En gebruik NOOIT standaard speaker draden als je met versterkers gaat werken, maar leg altijd goede draden aan. Deze worden al meegeleverd in de meeste inbouw bedradingset's
Als je de standaard (vaak dunne) kabels gebruikt heb je kans op brand of doorbranden omdat deze kabels het vermogen van een versterker niet goed kunnen transporteren. (ze worden te heet)
DonCorlePatje schreef: