TopicStarter: gcs100
TopicDatum: Geplaatst: 01 Mrt 2010 10:00 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 01 Mrt 2010 10:00 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
gcs100 schreef:De AG-installatie van mijn 306 XR 1.4 uit'99 moet ik handmatig van benzine naar gas overzetten.
Weet iemand of dit ook automatisch kan en wat ik dan nodig heb of moet veranderen ?
Kan dit makkelijk zelf, kosten, materiaal ???
XSI_overruled schreef:Geplaatst: 02 Mrt 2010 06:44 pm
als je bijvoorbeeld op benzine wilt starten en bijvoorbeeld na 5 min over wilt schakelen op gas zou ik zeggen zet een tijdrelais paralel over je schakelaartjeoftewel zet je bijvoorbeeld je auto op contact dan staat je auto standaart op benzine en start je de wagen. en na 5 min of wat je ook instelt schakelt hij dan automatisch over naar gas.
verders weet ik niet of hier ook andere (orginele ) oplossing voor is sucses ermee greetzs wess
¥ÜRÎ schreef:Geplaatst: 02 Mrt 2010 11:23 pm
Die optie zit standaard op de nieuwe 207 van m'n ouders die hier voor de deur staat, ik zou t ook wel op m'n 306 willen..
denk dat je t inderdaad wel kan bereiken door iets van een tijdsrelais aan de standaard schakelaar te zetten
gcs100 schreef:Geplaatst: 05 Mrt 2010 07:13 pm
Klinkt goed en als een gemakkelijke oplossing.
Maar hoe doe je dit, heb je een schema/tekening ?
En wat voor een tijdrelais moet ik dan gebruiken ?
Groeten Guillaume.
XSI_overruled schreef:Geplaatst: 05 Mrt 2010 09:42 pm
Hallo Guillaume.
Ik heb hier ff snel een tekening gemaakt hopelijk snap je een beetje wat ik ermee bedoel?
Helemaal rechts langs je tijd relais dat is de bestaande benzine gas schakelaar daarmee zet je hem of op benzine of op gas.
dus je tapt ergens een geschakelde draad af (oftewel een draad waar stroom op komt als je de sleutel op contact zet) en zet die op het inpuls contact (B1) en een vaste voeding ook op het relais (A1 en A2).
PS inprinciepe mag je de B1 ook doorlussen met A1 dan hoef je geen extra draad te trekken.
dan komt er op het zogenaamde P contact (com) ook een voeding(degene die ook op je oude schakelaar zit en dan die andere 2 draden ff uitvogelen welke de benzine en welke de gas is en dan ook op het relais aansluiten op het NO en NC contact. als dat eenmaal gedaan is kwestie van tijd instellen en voila?
Hier vind je een relais dat t zou moeten doen(neem wel de 12V versie.
https://www.ripcamarine.com/epages/01020...T40405-STK
![]()
hopelijk snap je een beetje wat ik ermee bedoel??
zo niet hoor ik het wel
Greets wes
XSI_overruled schreef:Geplaatst: 05 Mrt 2010 09:53 pm
XSI_overruled schreef: Hallo Guillaume.
Ik heb hier ff snel een tekening gemaakt hopelijk snap je een beetje wat ik ermee bedoel?
Helemaal rechts langs je tijd relais dat is de bestaande benzine gas schakelaar daarmee zet je hem of op benzine of op gas.
dus je tapt ergens een geschakelde draad af (oftewel een draad waar stroom op komt als je de sleutel op contact zet) en zet die op het inpuls contact (B1) en een vaste voeding ook op het relais (A1 en A2).
PS inprinciepe mag je de B1 ook doorlussen met A1 dan hoef je geen extra draad te trekken.
dan komt er op het zogenaamde P contact (com) ook een voeding(degene die ook op je oude schakelaar zit en dan die andere 2 draden ff uitvogelen welke de benzine en welke de gas is en dan ook op het relais aansluiten op het NO en NC contact. als dat eenmaal gedaan is kwestie van tijd instellen en voila?
Hier vind je een relais dat t zou moeten doen(neem wel de 12V versie.
https://www.ripcamarine.com/epages/01020...T40405-STK
![]()
hopelijk snap je een beetje wat ik ermee bedoel??
zo niet hoor ik het wel
Greets wes
Ik zie net dat mijn schema'tje niet helemaal klopt want als je hem zo maakt dan rijd je op gas en benzine tegelijk ook niet handig :)
maar als je je schakelaar afkoppeld en dan op het relais aansluit dan zou hij wel werken dan neemt het relais de functie van je schakelaar over.
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft