TopicStarter: gcs100
TopicDatum: Geplaatst: 11 Jun 2010 09:30 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 11 Jun 2010 09:30 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
gcs100 schreef:Sinds een aantal maanden zie ik diverse auto's waarbij één mistlamp/breedstraler in de bocht mee draait.
Vooral goed zichtbaar als men een rotonde neemt.
o.a. Skoda en VW zijn hiermee uitgerust.
Mij is bekend dat Skoda op het nieuwste model van de Octavia deze lampen standaard aan heeft.
Mijn vraag is: mag ik mijn breedstralers ook overdag aan zetten en hoe zit het met de regelgeving hier over.
En is er iemand die mij kan vertellen op welke (officiële) site ik meer info kan vinden.
Sephiroth schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 08:07 am
Ok let op. Hier komt het vreemdste verhaal ooit. Ik had laatst een discussie met een agent. Ik werd aangesproken op het dragen van mijn mistlicht. Toen zei ik ook, hoe zit het dan met die enkele lampen die in de bocht aan gaan en veel irritanter zijn omdat ze steeds aan en weer uit gaan. (audi, vw, skoda, seat, fiat, etc.) Dat mag dus wel. Net als die led-dagrijonzinverlichting. Dat mag ook. Ze meten zoals gewoonlijk dus weer met 2 maten in nederland.
(of die agent moet uit zijn nek lullen, waar ik hem ook nog wel voor aanzag).
henky306 schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 02:27 pm
ik heb het ook al een paar keer gezien. lijkt mij dat het wel mag zolang je de tegenligger niet verblind of afleidt..
of eens informeren bij de rdw ofzo?
Sephiroth schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 07:56 pm
henky306 schreef: ik heb het ook al een paar keer gezien. lijkt mij dat het wel mag zolang je de tegenligger niet verblind of afleidt..
ja en wat leidt nou meer af? Een continu brandend licht? Of 1 die bij elke bocht in je spiegel loopt te knipperen.
¥ÜRÎ schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 07:57 pm
Die verlichting heet bochtverlichting, sommige auto's hebben dat in de vorm van 1 mistlamp die aangaat en anderen hebben het in de koplamp verscholen zitten als extra lamp. Dat laatste zie je bijna nooit, omdat het gewoon niet opvalt als er naast het dimlicht een extra lampje gaat branden ineens.
Bochtverlichting is wat anders dan breedstralers of mistlampen, het idee erachter is dat ze de bocht voor je verlichten. Als je je breedstralers of mistlampen aanzet is dat niet bedoeld als bochtverlichting en kan je er een bekeuring voor krijgen omdat die alleen gevoerd mogen worden bij slecht zicht onder de ~~ meter.
Mocht je het systeem nou zo werkend krijgen zoals het werkt bij nieuwe auto's, hier gaan vast en zeker kitjes voor op de markt komen net als bij dagrijverlichting, dan zit je nog altijd met het volgende probleem:
die nieuwe auto's zijn ermee type goedgekeurd en dat is de 306 niet. En daar is geen speld tussen te krijgen behalve door je auto opnieuw door de rdw te laten keuren.
Ik heb ook al meerdere discussies gehad met agenten over mijn dagrij verlichting.. Heb ook de apk keurings eisen in het dashboardkastje liggen ervoor, maar alsnog blijven ze altijd sputteren dat het niet mag om wat voor reden dan ook. Echter als ze me er een bon voor geven, ga ik het aanvechten en dat moet ik winnen omdat er in mijn keuringseisen staat dat een voertuig daarmee uitgerust mag zijn. Maar das een ander verhaal.. :)
Bart-Jan schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 08:21 pm
onze passat heeft dat ook in de koplamp zelf. ideaal.
SoundBlaster schreef:Geplaatst: 12 Jun 2010 09:11 pm
Dit was mij ook al opgevallen bij nieuwe auto's. Ik vraag me dan af of er gewoon een normale lamp in zit. En dan kom ik uit op wat Sephiroth al meld, meten met 2 maten.
Ten eerste kunnen mistlichten van origine niet hinderlijk of verblindend zijn aangezien ze als taak hebben onder de mist door te schijnen. Nu ben ik laatst ook aangehouden omdat ik mijn mistlichten aan had staan. Ik heb geen bekeuring gekregen, dus ben ik er verder ook niet op in gegaan.
De agent was ook slim genoeg om te melden dat het omschreven staat in de wet. Had meneer gezegd dat het niet voor niets een mistlicht heet en dus alleen met mist (minder dan 250 meter zicht!) gevoerd mag worden dan was ik er wel op ingegaan. Immers, volgens deze beredenering kan ik nooit dim en groot licht voeren. En de stadslichten zouden dan alleen in plaatsen gebruikt kunnen worden die de status "stad" hebben :)
Mistlichten worden meestal als hinderlijk (flauwekul) beschouwd. Dus dan zijn ze dat ook als ze op deze nieuwe manier gebruikt worden.
Max_xaM schreef:Geplaatst: 16 Jun 2010 06:08 pm
Sephiroth schreef: Ok let op. Hier komt het vreemdste verhaal ooit. Ik had laatst een discussie met een agent. Ik werd aangesproken op het dragen van mijn mistlicht. Toen zei ik ook, hoe zit het dan met die enkele lampen die in de bocht aan gaan en veel irritanter zijn omdat ze steeds aan en weer uit gaan. (audi, vw, skoda, seat, fiat, etc.) Dat mag dus wel. Net als die led-dagrijonzinverlichting. Dat mag ook. Ze meten zoals gewoonlijk dus weer met 2 maten in nederland.
(of die agent moet uit zijn nek lullen, waar ik hem ook nog wel voor aanzag).
hier had ik laatst ook last van., Werd aangehouden omdat ik met mn mistlampen aanreed omdat ik een koplampkapot had...dit mocht dus niet.. ik moest de mistlampen uitdoen en die koplamp ter plekke maken anders kreeg ik een boete van (ik dacht) €90,-..
henky306 schreef:Geplaatst: 17 Jun 2010 07:54 am
Sephiroth schreef: henky306 schreef: ik heb het ook al een paar keer gezien. lijkt mij dat het wel mag zolang je de tegenligger niet verblind of afleidt..
ja en wat leidt nou meer af? Een continu brandend licht? Of 1 die bij elke bocht in je spiegel loopt te knipperen.
tja, ik heb de regels ook niet verzonnen...
Sephiroth schreef:Geplaatst: 17 Jun 2010 01:16 pm
henky306 schreef: Sephiroth schreef: henky306 schreef: ik heb het ook al een paar keer gezien. lijkt mij dat het wel mag zolang je de tegenligger niet verblind of afleidt..
Ik weet het ik weet het... was ook niet tegen jou bedoelt zo hoor :)
henky306 schreef:Geplaatst: 18 Jun 2010 07:51 am
Sephiroth schreef: henky306 schreef: Sephiroth schreef: henky306 schreef: ik heb het ook al een paar keer gezien. lijkt mij dat het wel mag zolang je de tegenligger niet verblind of afleidt..
Ik weet het ik weet het... was ook niet tegen jou bedoelt zo hoor :)
i know, alles gaat in NL altijd via de moeilijke weg...
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft