TopicStarter: gcs100
TopicDatum: Geplaatst: 28 Mrt 2010 10:00 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 28 Mrt 2010 10:00 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
gcs100 schreef:Weer een nieuw probleem...
De koelfan slaat niet aan, de temperatuur loopt op tot +/- 100 graden.
Wanneer ik gewoon rij is er niets aan de hand, als ik stil sta loopt de temperatuur op.
Heb al een stop-melding gehad.
Koelvloeistof is oké en kan geen lekkage ontdekken.
Zekeringen nagelopen :) niks aan de hand.
What the hell is er aan de hand ???
22/07/10
Nog steeds niet gevonden wat het euvel is.
Heb 2 foto's bijgevoegd in de hoop dat iemand mij kan vertellen waar de sensor/thermostaat zit.
En kan het liggen aan de zwarte en/of groene relais op foto 2 ?
Hoe kom ik hier achter ?
![]()
Aussie schreef:Geplaatst: 28 Mrt 2010 10:08 pm
kijk is naar de stekker die op de koelvin zit, soms is die erg geoxideerd waardoor hij geen contact maakt
gcs100 schreef:Geplaatst: 28 Mrt 2010 10:13 pm
Dank je voor de snelle reactie.
Zal er morgenmiddag even naar kijken.
Zal morgen laten weten of het opgelost is.
Dav-E schreef:Geplaatst: 30 Mrt 2010 06:03 pm
Je kan ook eens proberen de blauwe stekker op het radiatorhuis los te koppelen en kortsluiten. De koelfan zou dan moeten aanslaan.
Mogelijk is deze sensor stuk, waardoor de koelfan niet meer kan aanslaan als de temperatuur te hoog oploopt!
gcs100 schreef:Geplaatst: 30 Mrt 2010 06:16 pm
Stekker ingespoten, geen resultaat.
Zal van het weekend de blauwe stekker kortsluiten om te kijken of de fan aanslaat.
Houd jullie op de hoogte.
tipi306 schreef:Geplaatst: 01 Mei 2010 01:27 pm
waar zit te sensor, ben nu in garage bezig met zelfde probleem maar ken dat ******* niet vinden.
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 01 Mei 2010 01:33 pm
tipi306 schreef: waar zit te sensor, ben nu in garage bezig met zelfde probleem maar ken dat ******* niet vinden.
Die sensor zit waar de blauwe stekker op zit. Als je die 2 polen van de stekker doorverbindt zou de fan aan moeten slaan. (zit bij m'n 1.6 rechts boven in de radiator als je vóór de motor staat.)
tipi306 schreef:Geplaatst: 01 Mei 2010 01:39 pm
kheb wel een s16
tipi306 schreef:Geplaatst: 08 Mei 2010 03:37 pm
heeft iemand een foto of duidelijke instructie van waar temperatuur sensor zit op een S16.
eventueel ook nog wat het nog meer kan zijn dat de coolfin niet aanslaat, we hebben de ...tronic vernieuwd maar dat was het dus niet.
frisby schreef:Geplaatst: 20 Jul 2010 02:27 pm
tipi306 schreef: heeft iemand een foto of duidelijke instructie van waar temperatuur sensor zit
De sensor zit, als het goed is, bovenop je blok op je thermostaat.
Ik heb gisteren nog zitten ploeteren met de koelfan. Mijn temperatuur schoot ook omhoog met de warme dagen van de afgelopen weken. Vooral als je : 2 kinderfietsen op de dragers op het dak, 2 fietsen op de drager op de trekhaak en 2 volwassen en 2 kinderen zo'n 150 km door de hitte rijdt......
De thermostaat had ik zo gevonden kan alleen niet testen of die het goed doet (denk het wel, kreeg geen STOP! mededelingen), de blauwe stekker was niet geoxideerd of met andere narigheid behept.
De relais hebben we doorgemeten, de multimeter gaf goed. De contactpnten van de de relais hebben we doorverbonden en toen ging de koelfans draaien.
Waarschijnlijk is mijn schakel relais te barsten.
Eens op de sloop kijken of daar nog wat ligt?
gr. Frisby
Dav-E schreef:Geplaatst: 22 Jul 2010 09:45 pm
WAT ZIE IK HIER OP DE FOTO :) :) :)
Verwijder aub die slang van je uitlaatcollector naar je luchtfilterhuis!!! Die slang moet vanaf het mondstuk op de grill vertrekken richting luchtfilterhuis!!! Uw blok zuigt nu de hete uitlaatgassen aan in plaats van verse (lees: koude) lucht... Je temperatuur liep op zeg je :)
Temperatuursensor: rechtsboven de gele oliepeilstok (op 2uur) zie je een groene stekker :)
Thermostaat: op de foto net onder de temperatuursensor, daar waar de koelslang van de radiator op aangesloten zit :)
Heb je de (blauwe) stekker op de radiator al eens kortgesloten om te zien of je fan aanslaat?
JP2006 schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 12:11 pm
:) nu je het zegt zie ik het ook .... niet echt handig zo, wie heeft dat bedacht???
¥ÜRÎ schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 03:47 pm
Dav-E schreef: WAT ZIE IK HIER OP DE FOTO :) :) :)
Verwijder aub die slang van je uitlaatcollector naar je luchtfilterhuis!!! Die slang moet vanaf het mondstuk op de grill vertrekken richting luchtfilterhuis!!! Uw blok zuigt nu de hete uitlaatgassen aan in plaats van verse (lees: koude) lucht... Je temperatuur liep op zeg je :)
Laat die slang maar zitten hoor, jou 306 liep toch ook op g3 of heb ik t mis?
Een gasmotor moet de slang zo hebben zitten zodat de motor sneller warm wordt, anders krijgt de verdamper niet genoeg warme koelvloeistof en krijg je allemaal narigheid zoals sputteren etc.
Gasmotoren worden nou eenmaal ook wat warmer dan benzines
gcs100 schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 04:00 pm
Precies wat Yuri zegt.
De slang heb ik bewust op de "schoorsteen" geplaatst i.v.m. inhouden op gas.
Heeft inderdaad met de luchttoevoer te maken.
Wanneer ik deze op de originele zwarte mond plaats krijgt ie te koude lucht, met gevolg een haperende motor.
Is een oude maar effectieve truc :)
"Schoorsteentje" is trouwens van een sloper gehaald want die zat er niet op.
En JP2006:
Weer wat geleerd over een gas-auto :) :) :)
Aan Dav-E:
Waar zit die stekker op de radiator ?
Ik kan deze echt niet vinden.
Sjacula schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 04:50 pm
Stekker zit niet op de radiator, maar er naast (aan de bestuurders kant onderaan)
Om het systeem te "testen" hoef je ook niets kort te sluiten...
Wat je "moet" doen is de middelste stekker bij je thermostaat huis los trekken (das de blauwe) en dan je contact aan zetten (standje 2)
Dan zouden de fans vol moeten gaan draaien.
Er is verder op i-net wel een hele berg info te vinden over dit "mooie" bitronix systeem wat psa gebruikt
in een notedop:
Bij de 97 graden koelwater temperatuur zouden de fans moeten gaan draaien in de langzame stand.
De cool fans staan dan serieel geschakeld.
Ook als de airco word aangezet gaan deze in de langzame stand draaien.
Ze stoppen weer met draaien als de temperatuur van het koelwater onder de 90 graden komt.
Als de koelwater temperatuur boven de 107 graden komt gaan de fans snel draaien (de fans worden dan parallel geschakeld)
Of als er een fout word gedetecteerd in het koel systeem
Voor verdere info check deze site dan even:
https://peugeotlogic.com/workshop/wshtml...fanop1.htm
Site is wel in het engels, ik hoop niet dat dat een probleem opleverd
Dav-E schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 06:13 pm
@Sjacula: niet iedere 306 is uitgerust met 2 koelfans vooraan.
Ik vind het zelfs raar dat gcs100 zijn 1.4TU uitgerust is met 2 koelfans, of is dit mss vanwege de gasinstallatie?
Van die "warme lucht" truuk bij gasinstallaties had ik nog nooit gehoord, maar het lijkt me alleszins toch niet echt bevorderlijk voor de prestaties :)
@gcs100 : Bij de TU-blokjes zit die sensor gewoon op het radiatorhuis, net onder het mondstuk van de luchtinlaat. Het is een blauwe ronde sensor die bij een te hoge temperatuur van het koelvloeistof een contact sluit, waardoor de relais van de fan wordt aangestuurd en deze op zijn beurt begint te draaien.
Maar aangezien jij een radiatorhuis huis hebt met 2 koelfans, zou dit anders kunnen zijn.
Sjacula schreef:Geplaatst: 23 Jul 2010 10:10 pm
Ik was er even vanuit gegaan dat deze dus ook dat hele mooie systeem heeft aangezien op de foto's in de eerste post je dus heel netjes 2 fans ziet zitten en hij ook al vermeld heeft dat hij het ..tronic kastje ook vervangen heeft :)
Het zou ook zo maar kunnen dat hij bijvoorbeeld airco heeft :)
Of gewoon een raar afwijkend model natuurlijk :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 12:28 am
Das tipi die het tronic kastje heeft vervangen, niet de topicstarter :)
Ben toch eens benieuwd naar dat afwijkend radiatorhuis van zijn 306. Airco denk ik persoonlijk niet, want dat was volgens mij niet beschikbaar op de 1.4TU.
Moensie schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 01:17 pm
Dav-E schreef: Das tipi die het tronic kastje heeft vervangen, niet de topicstarter :)
Ben toch eens benieuwd naar dat afwijkend radiatorhuis van zijn 306. Airco denk ik persoonlijk niet, want dat was volgens mij niet beschikbaar op de 1.4TU.
Ik heb ook een 1.4TU met airco. Niet dat het doet overigens :)
Sjacula schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 06:01 pm
Dav-E schreef: Das tipi die het tronic kastje heeft vervangen, niet de topicstarter :)
Oeps, my bad, iets te snel zitten lezen :)
gcs100 schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 09:33 pm
Heeft niets met de G3 installatie te maken.
Mijn 306 heeft standaard airco en 2 koelfan's.
Heb trouwens de blauwe stekker los gehaald en het contact op 2 gezet, maar mijn fan's gaan dan nog niet aan.
Iemand een andere suggestie ?
Wat de prestaties van een 1.4 op gas betreft...
Dat interesseert mij persoonlijk totaal niet.
Anders had ik een 2 liter of meer moeten kopen.
Tegenwoordig doet gas niet meer onder voor benzine.
We praten over een verlies van hooguit enkele pk's.
Voor een "Gas"-rijder, totaal niet van belang...
Sjacula schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 10:56 pm
Denk zelf dan het verstandig is om iemand in de buurt te zoeken ofzo waarmee je "even" de bitronic units om wisselt om te kijken of die het dan wel doet... mijn vermoeden is namelijk dat dat kastje kaput is...
Dav-E schreef:Geplaatst: 25 Jul 2010 11:01 pm
Ik ben er net uit, een 306 uitgerust met airco heeft sowieso een radiatorhuis met 2 koelfans vooraan. Maar het blijkt dat dit radiatorhuis geen blauwe sensor heeft (het thermocontact dat je dus terugvindt op elke 306 met 1 koelfan).
Wat deze wel heeft, is een boitier temper (onderdeelnr 1338A1) en dat zou een grijze sensor moeten zijn. Waar ie precies zit, weet ik helaas niet.
Wat jij losgekoppeld hebt, is dat toevallig de blauwe sensor op het motorblok zelf? Dit is de voeler (onderdeelnr 024283) welke bij 118 graden een signaal geeft (wrs het STOP-signaal). Deze voeler werkt wrs volgens het normaal open contact, dus loskoppelen gaat geen verschil maken.
Moensie schreef:Geplaatst: 01 Aug 2010 09:33 pm
1400 blok met airco: 2 koelvinnen!
frisby schreef:Geplaatst: 31 Aug 2010 06:25 am
Dat tronics of Bitronics kastje, waar zit dat?
Ik ben bij de Peut garage geweest, maar verder dan een afbeelding zijn we niet gekomen. Ze konden geen locatie vinden op de data-base of in de boeken waar dat kastje in mijn break '01 zit! (En zij zijn nog wel de experts, zou je denken!)
Dus wie kan mij vertellen wat die verborgen zit?
Frisby
Sjacula schreef:Geplaatst: 03 Okt 2010 07:35 pm
Redelijk late reactie en weet dus ook totaal niet of het nog nodig is, maar dat ding zit dus voor het linker voorwiel gemonteerd, ofwel wiel eraf, plastic wielkuip los halen en dan moet je er bij kunnen (als het goed is)
Joda-306 schreef:Geplaatst: 04 Okt 2010 08:41 pm
ik heb ook probleem gehad/heb met mijn koelfan,
ben afgelopen weekend naar t buitenland geweest en op de terugweg (5 min van huis merkte ik dat mijn radiateur lek was.
dus heel rustig naar huis gereden en toen motor uitgezet.
zag toen ook dat beide koelfans het niet deden,
weet iemand welk relais van de koelfans is?
ik rijd een xsi uit '96
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft

![[Afbeelding: clear.gif]](https://www.306-forum.nl/clear.gif)
![[Afbeelding: 1001211r-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/1970/01/1001211r-1.jpg)