TopicStarter: Tutti-frutti
TopicDatum: Geplaatst: 13 Dec 2010 02:28 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 13 Dec 2010 02:28 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Tutti-frutti schreef:Ik ben van plan alle aardepunten van m'n 306 te checken en op te schuren. Als ik namelijk rem, zie ik soms een flikkering in m'n koplampen. Ik gok dat dit komt door een slecht aardepunt ergens.
Weet iemand waar ik deze kan vinden? Ik heb er sowieso al 2 gevonden:
![]()
Ik hoop stiekem dat dit ook de oorzaak is van de iedere keer terugkerende foutcodes van m'n ECU (lambdasonde (/circuit)/exhaust leak), zit al 3e lambdasonde in, circuit heb ik meerdere malen al gecheckt, geen uitlaat lek)
edit: Had het beter in de Electronica categorie kunnen posten :)
SoundBlaster schreef:Geplaatst: 13 Dec 2010 09:36 pm
U vraagt, wij draaien :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 14 Dec 2010 12:35 am
Je vergeet het massapunt van de starter en de alternator nog. Kijk ook eens naar de batterijklemmen!
Massapunten interieur:
-ter hoogte van de koppelingspedaal
-in de holle ruimte van de kofferbak
Wat betreft de lambdasonde: wrs problemen met de verbranding :) bougies en bougiekabels vervangen
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 16 Dec 2010 01:49 pm
Dav-E schreef: Je vergeet het massapunt van de starter en de alternator nog. Kijk ook eens naar de batterijklemmen!
Massapunten interieur:
-ter hoogte van de koppelingspedaal
-in de holle ruimte van de kofferbak
Wat betreft de lambdasonde: wrs problemen met de verbranding :) bougies en bougiekabels vervangen
Ik ga de aardepunten... denk van het weekend even na, thnx! Die van de starter en alternator, dat is er toch 1? Volgens mij zijn dat die van de bovenste pijl?
Over de lambdasonde.. tja, heb in 5 jaar tijd al 3x bougies en bougiekabels vervangen, denk dat het ergens anders in zit. Bougies waren 2 maanden terug nog goed. Het probleem speelt al... 3-4 jaar (denk eigenlijk al vanaf aanschaf in 2005). Maar ik ga ze zeker nog eens checken, en bougiekabels vervang ik misschien ook nog wel een keer. I'll keep you informed!
Dav-E schreef:Geplaatst: 17 Dec 2010 12:21 am
Van de batterij gaat er een massakabel naar de bovenste pijl (op de versnellingsbak). En vandaar gaat er een massakabel naar de onderste pijl.
Starter en alternator hebben dus een aparte massakbel, maar hoe die precies loopt weet ik niet.
Ik heb wel ergens een afbeelding waarop alle massapunten staan, maar ik vind het niet direct terug :)
Lambdasonde: heb jij toevallig geen last bij de CO-meting op de APK?
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 17 Dec 2010 11:53 am
Dav-E schreef: Van de batterij gaat er een massakabel naar de bovenste pijl (op de versnellingsbak). En vandaar gaat er een massakabel naar de onderste pijl.
Starter en alternator hebben dus een aparte massakbel, maar hoe die precies loopt weet ik niet.
Ik heb wel ergens een afbeelding waarop alle massapunten staan, maar ik vind het niet direct terug :)
Lambdasonde: heb jij toevallig geen last bij de CO-meting op de APK?
Oke :) Hopelijk wat betere omstandigheden @ zondag om naar de auto te kijken, dan ga ik alle massa's even langs.
Heb geen last van CO-meting tijdens APK (een keer gehad, maar toen had ik ECU niet gereset nadat een sensor los was geweest, reset was oplossing).
Maar de laatste tijd gaat zomaar m'n motor lampje voor een paar sec tot een minuut branden. Dat had ik eerst ook toen ik een uitlaat lek had... misschien toch weer het geval, alhoewel ik geen hol geluid hoor.
Dav-E schreef:Geplaatst: 23 Dec 2010 11:33 am
![]()
Ik weet alleen niet of dit voor alle fase/type hetzelfde is...
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 23 Dec 2010 01:18 pm
Dav-E schreef: https://img208.imageshack.us/img208/5407...punten.jpg
Ik weet alleen niet of dit voor alle fase/type hetzelfde is...
Hey, dat is een handig plaatje :) Wordt waarschijnlijk pas na kerst dat ik een beetje fatsoenlijk kan checken. Bedankt iig!
Aussie schreef:Geplaatst: 24 Dec 2010 02:05 pm
Deze is idd erg handig.
een reden om het plaatje of topic even Sticky te maken admin :)
JP2006 schreef:Geplaatst: 01 Jan 2011 02:01 pm
Sticky is niet echt nodig, maar heb de post met de afbeelding even bij de How-To's geplaatst (Hoe/Waar vind ik de aardepunten?)
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft