TopicStarter: Tha barry
TopicDatum: Geplaatst: 21 Okt 2010 06:10 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 21 Okt 2010 06:10 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Tha barry schreef:hoi allemaal,
stand 4 van de ventilator werkt niet, weet iemand hoe dit opgelost kan worden?
en.. mijn radiator lekt soms als de motor warm is en ik zet de auto uit. nou zeggen ze dat je een of ander spul er bij moet doen en dan stop het lekken vanzelf, weet iemand hier iets meer over??
t is van een peugeot 306 xr select '97
Mvg, tha barry
henky306 schreef:Geplaatst: 21 Okt 2010 08:36 pm
volgens mij is de enigste optie de radiator vervangen. of de slag als die lekt.
dat spul wat je er in kunt gooien is als laatste redt middel...
https://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ...+Leak.html
maar dan kun je er ook een ei in doen. dat werkt dan net zo goed.
Tha barry schreef:Geplaatst: 22 Okt 2010 12:48 pm
dan kijk ik daar nog wel een keer na,
en weet iemand iets over de blazer, hoe ik stand 4 kan repareren?
JP2006 schreef:Geplaatst: 22 Okt 2010 03:05 pm
Je weerstand is defect, je kunt op de sloop ff een zoeken en hem dan vervangen met je oude. Hij zit geloof ik onder je dashboardkastje, bij de passagierskant
Dav-E schreef:Geplaatst: 24 Okt 2010 12:33 pm
Radiator gewoon vervangen, zo'n anti-leak dingen zijn niet echt top!
En wat betreft de ventilator: kachelweerstand vervangen zoals JP2006 omschreef. Deze zit onder de paravaan, kant van de bijrijder.
Tha barry schreef:Geplaatst: 24 Okt 2010 12:36 pm
zit die weerstand dan achter dat handschoenevakje??
k heb wel ergens anders gelezen dat je vanuit de motorruimte bij de inlaat van de ventilator dat daar ook een weerstand zit, maar daar is volgens mij niks mis mee, (doorgemeten)
stand 1 tot 3 werken wel goed maar als ik m op 4 zet stopt deze er opeens mee.
Dav-E schreef:Geplaatst: 24 Okt 2010 03:55 pm
Die kachelweerstand zit onder de paravaan, tegen het schutbord aan (in principe dus achter het handschoenkastje)!
Hier zie je een foto (links bovenaan dat zilveren blokje).
Tha barry schreef:Geplaatst: 25 Okt 2010 05:20 pm
daar in de inlaat van het systeem???
daar moet ik bij komen via de motorruimte, onder die bladvanger enz.
kweet niet hoeveel Ohm die moet hebben..
Dav-E schreef:Geplaatst: 28 Okt 2010 02:32 pm
Yep, in de inlaat van het luchtsysteem! Kwartslagje draaien en je haalt hem er zo uit! Ohmse waarden ken ik ook niet, maar mss eens langs de sloop gaan en testen met een tweedehandse...
Tha barry schreef:Geplaatst: 28 Okt 2010 03:42 pm
ik krijg net te horen dat er voor stand 1 tot 3 wel weerstanden zijn, en omdat stand 4 de snelste stand is, zou daar geen weerstand tussen hoeven zitten, maar juist een draadverbinding (weet niet of dit waar is?)
en waar zitten de weerstanden van stand 1 tot 3 dan eigenlijk? ook in datzelfde blokje?
maar anders zal ik morgen of zaterdag even naar de sloop rijden om te kijken..
Dav-E schreef:Geplaatst: 31 Okt 2010 12:24 am
Heel dat blokske is de kachelweerstand.
Aangezien dat dat bijzonder warm kan worden, is de kans op een defect reëel. Sloopbezoek is dus een goed idee!
Tha barry schreef:Geplaatst: 01 Nov 2010 04:59 pm
kijk... dan word het weer een ander verhaal
k dacht alleen dat weerstandje dat in het blokje zit
(k doe electronica op school dus dan heb ik er misschien een iets andere kijk op)
en vandaar ook natuurlijk dat jullie zeggen dat je daar van achter het dashboard kastje bij moet komen!
alles duidelijk nu, zal vant weekeind weer even kijke
JP2006 schreef:Geplaatst: 02 Nov 2010 12:09 pm
Omdat je de studie toch volgt, zal je hem er ook uit kunnen halen en even doormeten natuurlijk, meten = weten :)
maar over het algemeen is het vervangen van dat ding het makkelijkst/snelst
Tha barry schreef:Geplaatst: 14 Nov 2010 12:36 pm
ik heb de weerstand er uit gehaald en er blijkt niks mis mee te zijn.
zou het ook in de schakelaar zelf kunnen zitten misschien?
als het aan de weerstanden zou hebben gelegen, zou juist alleen stand 4 moeten werken en de rest niet denk ik
Dav-E schreef:Geplaatst: 14 Nov 2010 03:26 pm
Ik zou eerst een andere (nieuwe) kachelweerstand proberen. We kunnen pas mee helpen verder denken als de kachelweerstand uitgesloten kan worden :)
Tha barry schreef:Geplaatst: 14 Nov 2010 08:41 pm
op ieder ander forum wordt verwezen naar de kachelweerstand als 'alleen' stand 4 werkt,
en als ik nu een andere weerstand ga halen op de sloop moet ik daar ook weer voor betalen (niet veel, maar toch..)
maar ik weet nou wel precies hoe die kachelweerstand er uit gehaald moet worden.
Dav-E schreef:Geplaatst: 15 Nov 2010 12:50 am
![]()
Misschien ben je hier wel iets mee?!
Tha barry schreef:Geplaatst: 15 Nov 2010 06:17 pm
wat ik nu uit dit schema lees, is dat als de verbinding tussen punt 4 en 2 kapot zou zijn, zou geen enkele stand kunnen werken, omdat alles langs punt 4 van de weerstand naar de motor toe gaat
hoe kan ik het makkelijkste bij de achterkant van de schakelaar komen? kan ik dan het dashboard panneel met een schroevendraaier er uit krijgen of moet dat anders?
Tha barry schreef:Geplaatst: 21 Nov 2010 01:41 pm
hij werkt weer, en het was niet de weerstand..
de schakelaar was door gebrand, weer een beetje op geschuurd en verbogen en nu werkt het weer
dit doorbranden komt doordat je deze in een stand (bij mij dus stand 4, was al toen ik de auto kocht) laat staan en zo steeds het contactl uit en aan zet
groetjes,
barry
Dav-E schreef:Geplaatst: 21 Nov 2010 08:57 pm
Leuk voor je dat het weer werkt! Erg netjes om ook de oplossing te posten :)
Stijn schreef:Geplaatst: 27 Mei 2011 11:00 pm
Heb dit probleem ook, nadat ik op zoek ging naar de interieurfilter (die er niet is).
Enkel stand 4 werkt nog en dan hoor ik hem alleen maar blazen, er komt geen lucht meer door.
Kent iemand hier een oplossing voor???
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 28 Mei 2011 11:53 am
Stijn schreef: Heb dit probleem ook, nadat ik op zoek ging naar de interieurfilter (die er niet is).
Enkel stand 4 werkt nog en dan hoor ik hem alleen maar blazen, er komt geen lucht meer door.
Kent iemand hier een oplossing voor???
Uitgaande van fase 1, wanneer je de stand verandert van/naar de dichte stand (naar beneden), voel je dan weerstand? Oftewel, voel je dat je de klep beweegt?
Dav-E schreef:Geplaatst: 29 Mei 2011 01:33 pm
Kachelweerstand vervangen :)
Ik denk (net zoals Tutti-frutti) dat je kabel losgeschoten is van de klep, waardoor er geen verse lucht meer aangezogen word.
![]()
Hier op de foto zie je de bewuste kabel die de klep opent of sluit.
Stijn schreef:Geplaatst: 06 Jun 2011 08:27 pm
ok, bedankt voor de tip en de foto.
Het kabeltje is wss los gekomen wanneer ik, de nieuwe radio erin gestoken heb, Alpine zalig merk maar ooh zoveel stekkertjes aan de achterkant.
Is er een how-to om dat paneeltje te demonteren.
Bedankt aan iedereen die voor de geweldig handige tips en guides zorgen.
Dav-E schreef:Geplaatst: 07 Jun 2011 04:56 pm
-radio inclusief sleuf demonteren
-links en rechts van deze opening zitten 2 moertjes (M8?)
-frontje rond het klokje er afwippen met een platte schroevendraaier
-de 2 buitenste torxen (van het paneel) losschroeven
-de 2 binnenste torxen (van het klokje) losschroeven (is niet noodzakelijk)
-de rest wijst zichzelf uit
Fotootje ter illustratie.
Succes!
Stijn schreef:Geplaatst: 13 Jun 2011 08:03 pm
Ik heb alles is nagekeken maar het kabeltje zat nog op zen plaats,
ik voel weerstand wanneer ik aan de knop 1.2.3.4 draai maar het kabeltje trekt enkel vanuit stand 0 naar stand 1 en dan nog is naar stand 4 maar hij begint alleen te blazen, zonder lucht door te laten, op stand 4.
Het zou wel kunnen dat ik de luchtdoorlaatklep met de hand heb open gezet wanneer ik op zoek was naar de interieurfilter.
Kan het zijn dat hij er hierdoor aan de klep is afgesprongen? Als ik hem open zet (met de hand) sluit hij wel door van stand 4 naar stand 0 te gaan.
Morge ook een nieuw weerstandje bestellen en een nieuw ruitenwissermotortje enz
DUUR zo'n goed forum, dan wil je inneens dat alles werkt zoals het moet,
gelukkig nog veel goedkoper dan alles te laten doen.
Dav-E schreef:Geplaatst: 14 Jun 2011 09:34 am
Dan zal de kabel van de klep losgeschoten zijn. De weerstand die je moet voelen is als je van "stand 0" naar "klep dicht" gaat en andersom, en niet onderling tussen de standen 1-2-3-4!
Btw, uw ventilatieroosters staan toch open :)
Stijn schreef:Geplaatst: 14 Jun 2011 08:14 pm
jaja de roosters staan open :)
pippi kakka nu kan ik wss heel men dashbord opengooien voor 1 kabeltje, want anders raak ik er toch nooit aan ofwel?
Anders moet ik de klep blokkeren dat ze constant open blijft of is dit geen goed idee?
Dav-E schreef:Geplaatst: 15 Jun 2011 11:41 pm
Klep openzetten is geen probleem! De klep staat in principe altijd open, enkel als je de ventilatiestand helemaal dichtdraait, maar dat doe je enkel bij geurhinder...
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft