TopicStarter: KarenV
TopicDatum: Geplaatst: 06 Aug 2011 09:24 am
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 06 Aug 2011 09:24 am
Forum: Electronica
Beginpost:
KarenV schreef:Ik ben net de trotse eigenaar van een 306 Symbio 1.6 uit 1997.
Auto voor koopje gekocht omdat passagiersdeur veel (inbraak)schade heeft. Dolblij naar huis gereden (wat zit ie lekker, wat rijdt ie fijn). Toch even langs een kennis die monteur is. Die zei radiateur vervangen maar kan je zelf. Volgende dag stond ik al met pech (stationair draaiend wat aan het klooien met radio); rook onder kap vandaan en meter in het rood.
Anwb erbij die zei dat radiateur en thermostaat vervangen moesten.
Gisteren gedaan, enorme klus omdat onderste radiateurslang verdraaid lastig aan te sluiten was op radiateur (wat een rotkoppeling). Uiteindelijk dus hele onderste slang losgekoppeld, aan radiateur gezet en hele zootje terug en weer vast. Ontlucht volgens adviezen op deze site; ging helemaal goed, colafles goeie tip.
Om 2100 uur motor gestart.... slaan koelfans niet aan en loopt meter toch weer op, snik snik.
Nou heb ik hier hele instructie gevonden wat te checken (stekkertjes etc.) maar foto's bij 2010 topic laden niet meer.
Wie kan me vertellen hoe ik voorbumper loskrijg, hoe haal ik de 'dopjes' los van mijn 'spatbord' tussen de lampen in en wie heeft er foto's wat waar zit?
Help, ik ben wel handig maar geen techneut....
Wie helpt een jonkvrouwe in nood??? :)
Karen
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 06 Aug 2011 11:28 am
heb je nog verdomd veel geluk dat de koppakking niks geleden heeft :)
die dopjes kan je er volgens mij zo vanaf wippen, en zou je ze kapot maken kan je ze voor een prikkie kopen bij een auto garage of brezan oid
KarenV schreef:Geplaatst: 06 Aug 2011 11:45 am
tja 1e dopje al gesneuveld; zal wel Brezan worden dan.
Liever ander bedrijf want de joker daar maakte bij het vervangen van mn batterij in sleutel voor centr. deurvergrendeling gelijk het schroefje zoek ... :)
Loop nu met een 2cm schroefboutje in mn sleutel......
Sephiroth schreef:Geplaatst: 06 Aug 2011 11:59 am
KarenV schreef: tja 1e dopje al gesneuveld; zal wel Brezan worden dan.
Liever ander bedrijf want de joker daar maakte bij het vervangen van mn batterij in sleutel voor centr. deurvergrendeling gelijk het schroefje zoek ... :)
Loop nu met een 2cm schroefboutje in mn sleutel......
Gewoon ff bij de dealer halen
Dav-E schreef:Geplaatst: 06 Aug 2011 02:35 pm
Waarom moet de bumper er af?
Op een 1.6TU blokje zitten 3 stekkers voor het koelsysteem (een groene en een bruine dichtbij de thermostaat en een blauwe op het radiatorhuis zelf). Zijn die allemaal goed aangesloten?
Eventueel kan je de blauwe stekker eens kortsluiten (draadje of paperclip) en kijk eens of de koelfan dan aanslaat...
KarenV schreef:Geplaatst: 06 Aug 2011 07:17 pm
@Dav-E
bumper bleek er inderdaad niet af te hoeven (was ook niet te doen geweest :) ), ben wel blij dat ik even onder de auto gelegen heb want ik zag nu linksvoor tenminste een totaal geoxydeerde relais-stekker (volgens mij) en begrijp nu waarom de mistlampen geen sjoege geven. Ook rechtsvoor hingen gewoon een paar draadjes in een blokje vrolijk te bungelen.
De dopjes van de kunststof kap tussen de lampen laat maar zeggen heb ik netjes (zonder er nog een te breken) losgekregen door een zware passer (vastzetbaar) als hefboom te gebruiken. Ik wilde die er wel af hebben om beter naar te fans te kunnen kijken, en daar kwam ik dus het kastje met 3 stekkers (onder logo) tegen. Afijn, met koperborsteltje deze een beetje schoongemaakt, zagen er nog aardig uit.
Bruine stekker bij thermostaat kortgesloten en dan hoorde ik wel keurig een klik bij de fans (en ook in het zekeringenkastje) maar nada. Alle zekeringen nagelopen en toen wist ik t ook niet meer.
Hulp ingeroepen van een monteur (BH), deze is aan het meten geslagen en hier een daar wat contactjes schoongemaakt; met bruine stekker uit contact slaan fans ineens (met beetje hulp) wel aan en blijven draaien.
Koelvloeistof bijgevuld (ik bleek toch niet goed genoeg ontlucht te hebben).
Uiteindelijk springen fans nu wel aan maar dan pas bij een temperatuur van -billen bij elkaar- 105 graden terwijl thermostaat bij 89 gr moet openen. Zonet proefritje gemaakt en bij 105 gr gaat meter inderdaad teruglopen naar ca 100 graden; hmm vind ik nog wat hoog.
En dat terwijl ik de kachel binnen op vol had en ik de kunststof kap nog niet teruggeplaatst had. Rijwind/ventilatie genoeg zou ik dan zeggen, maar op een stukje van ca. 5 km (70 km/u) zat ik dus al rap op 105 gr.
Wie nog tips? :)
Btw er zit airco in maar die doet ook niks.
Ook knippert het airco lampje in dashbord vanaf dat je start en na ca 3 km brand deze continu zonder knipperen.
Ik vind het niet erg om te knutselen om geld te besparen... dus vertel het me; wat kan ik nog meer proberen?
Verkopen altijd nog optie :) maar om een of andere duistere reden (hopelijk niet tegen beter weten in) heb ik toch nog altijd een goed gevoel bij de auto.
groetjes,
Karen
Dav-E schreef:Geplaatst: 07 Aug 2011 09:55 am
Normaal gaan de fans draaien als de koelvloeistof een temperatuur van 97°-98° bereikt hebben. Wordt het binnen ook gezellig warm (kachel volledig open), of blijft het in vergelijking redelijk koud/lauw?
Ow ja, het is de blauwe stekker die je moet kortsluiten om de fans te doen draaien! Die sensor bevat een bi-metaal die bij een bepaalde temperatuur van de koelvloeistof (in dit geval 97°-98°) contact maakt en op zijn beurt de koelfans aanstuurt.
Wat betreft het airco-issue: als dit lampje blijft branden, is er een probleem met het airco-systeem. Best dat je even langs de dealer rijdt en de computer laat uitlezen!
Succes ermee!
janine schreef:Geplaatst: 07 Aug 2011 10:29 am
hallo Karen,
mijn dochter (Janine) heeft al enkele malen hetzelfde probleem gehad, dus misschien kan ik je wat verder helpen
in de 1e plaats zijn er nogal wat verschillende mogelijkheden wb electrische schakeling van de koelfans
als je een versie met airco en dubbele koelfans hebt is de situatie principieel anders dan bij de simpeler versies ...
er is dan geen (blauwe) thermoschakelaar in je radiateur, maar de aansturing van je koelfans gebeurt nogal ingewikkeld, waar ook je airco-schakeling een rol in speelt
De bruine sensor op je thermostaathuis speelt in die schakeling in ieder geval een belangrijke rol, maar dan 'andersom' dan je zou verwachten, nl als je bij 'draaiende' motor de stekker losmaakt gaan onmiddellijk je fans draaien ..., kennelijk verbreekt het contact dus bij temp > 90gr !
als bij loshalen van de bruine stekker je fans niet gaan draaien zit het dus in de bedrading ernaar toe ...
check :
1 : alle zekeringen ( vooral onder je motorkap naast de accu, zie je instructieboekje )
2 : de stekkers in de bedrading en dan vooral de stekkers links voor in je motorruimte ( als je van voren af kijkt rechts onderin, 1 op de plastic behuizing van je koelfans en 2 grotere op het binnenscherm ...., door vochtinwerking worden die verbindingen vaak 'brak', loshalen, schoonblazen en dan een beetje contactspray erop, even laten drogen en weer monteren
3 : de 3 relais ( 2 groene en 1 zwarte ) aan de voorzijde tussen je beide koelfans ( die had je al gevonden ), ze gaan niet vaak stuk, eventueel kun je ze doormeten, in elk geval de pooltjes goed schoonmaken ...
ik heb op een gegeven moment toch de bruine sensor vervangen ( kost een paar tientjes, let wel op : verschillend bij handbak of automaat !! ) en daarna tot nog toe geen last meer gehad, maar dat kan ook 'mazzel' zijn !
succes
Sephiroth schreef:Geplaatst: 07 Aug 2011 11:04 am
KarenV schreef: @Dav-E
bumper bleek er inderdaad niet af te hoeven (was ook niet te doen geweest :) ), ben wel blij dat ik even onder de auto gelegen heb want ik zag nu linksvoor tenminste een totaal geoxydeerde relais-stekker (volgens mij) en begrijp nu waarom de mistlampen geen sjoege geven. Ook rechtsvoor hingen gewoon een paar draadjes in een blokje vrolijk te bungelen.
De dopjes van de kunststof kap tussen de lampen laat maar zeggen heb ik netjes (zonder er nog een te breken) losgekregen door een zware passer (vastzetbaar) als hefboom te gebruiken. Ik wilde die er wel af hebben om beter naar te fans te kunnen kijken, en daar kwam ik dus het kastje met 3 stekkers (onder logo) tegen. Afijn, met koperborsteltje deze een beetje schoongemaakt, zagen er nog aardig uit.
Bruine stekker bij thermostaat kortgesloten en dan hoorde ik wel keurig een klik bij de fans (en ook in het zekeringenkastje) maar nada. Alle zekeringen nagelopen en toen wist ik t ook niet meer.
Hulp ingeroepen van een monteur (BH), deze is aan het meten geslagen en hier een daar wat contactjes schoongemaakt; met bruine stekker uit contact slaan fans ineens (met beetje hulp) wel aan en blijven draaien.
Koelvloeistof bijgevuld (ik bleek toch niet goed genoeg ontlucht te hebben).
Uiteindelijk springen fans nu wel aan maar dan pas bij een temperatuur van -billen bij elkaar- 105 graden terwijl thermostaat bij 89 gr moet openen. Zonet proefritje gemaakt en bij 105 gr gaat meter inderdaad teruglopen naar ca 100 graden; hmm vind ik nog wat hoog.
En dat terwijl ik de kachel binnen op vol had en ik de kunststof kap nog niet teruggeplaatst had. Rijwind/ventilatie genoeg zou ik dan zeggen, maar op een stukje van ca. 5 km (70 km/u) zat ik dus al rap op 105 gr.
Wie nog tips? :)
Btw er zit airco in maar die doet ook niks.
Ook knippert het airco lampje in dashbord vanaf dat je start en na ca 3 km brand deze continu zonder knipperen.
Ik vind het niet erg om te knutselen om geld te besparen... dus vertel het me; wat kan ik nog meer proberen?
Verkopen altijd nog optie :) maar om een of andere duistere reden (hopelijk niet tegen beter weten in) heb ik toch nog altijd een goed gevoel bij de auto.
groetjes,
Karen
Dat de fans pas aanslaan boven de 100 graden is redelijk normaal bij de 306. Mijn rode had het rond de 100 en de blauwe rond de 110. Echter hoort hij in nederlands weer met rijden boven de 50 km/u in principe niet echt boven de 95graden te komen.
KarenV schreef:Geplaatst: 07 Aug 2011 12:48 pm
@allemaal; dank voor de snelle reacties!
@Dav; ik vind een normale temperatuur van 105 graden voor de fans aanslaan best veel hoor, vooral, wat je zegt, omdat ik boven de 50 km/uur reed. Airco uit laten lezen waarschijnlijk beste optie, heb idee dat vorige eigenaar (of beun) behoorlijk met elektra aan het klooien is geweest.
Binnenin werken de kachels meer dan goed, wordt superwarm.
@Janine, de stekker rechtsvoor (achter bumper) is inderdaad een drama, mistlampjes laat ik dus maar even als volgend project.
Ik heb me inderdaad rot gezocht naar een blauwe stekker en niet gevonden haha. Wat je zegt Janine, als je de bruine stekker loshaalt gaan de fans inderdaad uit zichzelf draaien. Mij is ook geadviseert deze sensor te vervangen, dus als dat het probleem zou oplossen; top!
groeten, Karen
Dav-E schreef:Geplaatst: 07 Aug 2011 01:02 pm
Wat Janine zegt, klopt volledig. Indien je 306 uitgerust is met een airco, ziet het er net iets anders uit dan een aircoloze 306. Vandaar dat je die blauwe sensor op het radiatorhuis niet vond. Stond ik ff niet bij stil :)
KarenV schreef:Geplaatst: 12 Aug 2011 04:27 pm
Hallo allen,
bruine stekker (thermosensor) inmiddels vervangen, temperatuur blijft nu prima, koelvloeistof doet zn werk. De 2 fans slaan helaas nog steeds niet aan.
De 3 relais lijken oke maar lijken wat los te zitten. Nou probeer ik bij de bedrading achter de relais te komen.... maar het lijkt erop dat ik dan radiateur en aircoradiateur weer moet uitbouwen?
Of erger; hele voorbumper loshalen?
Iemand een tip? Het lijkt of de 3 relais keurig in een kunststof bakje zitten welke afneembaar lijkt, maar ik durf er niet te hard aan te wrikken.
Iemand ervaring mee?
groetjes,
Karen
JP2006 schreef:Geplaatst: 12 Aug 2011 09:09 pm
Mja, die bumper is het minste werk, geloof dat ik m er destijds met 10 min af en 5 min weer op had zitten :)
Is alleen alweer wat jaartjes geleden... Dus hoe het precies zat...
janine schreef:Geplaatst: 13 Aug 2011 08:22 pm
Karen,
Ik denk dat de oplossing van het probleem dan in het regelsysteem van de ventilatoren zit, dat "bitron" of "bitronix" wordt genoemd :
.... achter het binnenscherm bij je linker voorwiel zit als het goed is een 'zwart kastje', wat deze electrische schakeling reguleert
In een eerder topic wordt een link gegeven, waar een en ander goed wordt uitgelegd : https://peugeotlogic.com/workshop/wshtml...fanop1.htm
Lees deze uitleg met perfecte schema's maar eens goed door ...!
Als ik je verhaal goed lees, heb je dus een stagnatie in het zgn "low speed" circuit en werkt het "high speed" circuit ( boven de 107 gr ) wel
Dus waarschijnlijk moet je het "bitronix" kastje opzoeken, goed schoon en droog maken en misschien vervangen ( is wel een vrij duur ding, kost nieuw ruim 100 euro !! )
succes
KarenV schreef:Geplaatst: 14 Aug 2011 10:24 am
Ha Janine,
Dat bitron kastje is een vd eerste dingen die ik (samen met beunhaas monteur) tegenkwam; grote geoxideerde bende. Volgens monteur voor mistlampen dus geen probleem haha.
Had dus bumper kunnen loshalen en van alles proberen maar zou never nooit gewerkt hebben.
Het zwarte kunststof kapje van het kastje is pleite dus ik kijk nu recht op het verroeste en pruttige spoeltje ahw.
Iemand enig idee wat voor code / artikelnummer er op het kapje hoort te staan (please), morgen ga ik met manlief naar sloop en we lezen dat de citroen een idem kastje heeft dus dan hebben we wat meer keuze.
Wie wil de moeite nemen om even de tekst op het kastje te bekijken en me te laten weten? Foto ook goed!
Veel dank alvast!
groetjes,
Karen
janine schreef:Geplaatst: 14 Aug 2011 01:39 pm
dit plaatje kun je vinden in de peugeot-servicebox :
![]()
je kunt zien hoe het er ongeveer uitziet en wat het bestelnummer is = 1338 A1 ; nieuwprijs is € 87,- excl
... het is bij bijna alle 306-jes met airco aanwezig vanaf 1996 en heeft dan steeds hetzelfde nummer
als je op dit nummer googled zie je idd dat het ook nog in meerdere peugeot's en citroen's zit, dat moet je dus kunnen vinden, misschien staat er ergens wel een afbeelding van
succes
KarenV schreef:Geplaatst: 14 Aug 2011 05:14 pm
:) wat een geweldig schema :)
top Janine!
Ik ga morgen lekker struinen op de sloop dankje.
groet,
Karen
KarenV schreef:Geplaatst: 22 Aug 2011 06:47 pm
t was vele uurtjes werk op sloop en vandaag voor de deur; maar we hebben het gefikst! Bitron kastje vervangen, bumper eraf gehaald en kastje met 3 relays bekeken, wat getikt en gerommeld aan de ventilatormotortjes en Ola de fans sloegen aan, jihaaa! Blij blij blij. :)
Dit even ter update voor degenen die meegedacht hebben.
Airco werkt nog niet, maar vindt ik eerlijk gezegd niet heel belangrijk (misschien volgende ronde).
Groetjes,
Karen
janine schreef:Geplaatst: 23 Aug 2011 10:32 am
mooi dat het weer werkt, is de moeite niet voor niets geweest :)
de airco zelf is een heel ander verhaal, meestal zijn het doorgeroeste ( en dus lekkende ) leidingen, maar ook kunnen de airco-pomp, condersor etc stuk zijn ...
het loont meestal niet meer de moeite om dat te gaan repareren, dus gewoon de ARKO gebruiken :)
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft