TopicStarter: Aussie
TopicDatum: Geplaatst: 18 Sep 2011 12:15 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft
TopicDatum: Geplaatst: 18 Sep 2011 12:15 pm
Forum: Electronica
Beginpost:
Aussie schreef:Ik heb nu al een tijdje als ik me auto wil gaan starten en ik heb me contact even aan + radio erin ( en versterkers ).
Dan wacht ik een paar tellen voor dat ik hem door start maar dan valt alles bijna uit.
kortom accu bijna leeg.
Nou ben ik vandaag aan het meten geslagen.
Als ik de ampère meet bij stilstand meet ik even 0,09 en daarna 0,03.
Dit lijkt me op zich wel acceptabel.
Ik heb ook even gemeten als de auto loopt en dan meet ik netjes 14,..V. Wat dus zou betekenen dat de dynamo ze werk ook gewoon doet.
De accu is misschien 2/3 jaar oud
Hebben jullie nog ideeën?
henky306 schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 12:00 am
is het een onderhouds vrije accu?
zoniet ziet er nog wel genoeg vloeistof in?
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 03:52 am
Wat bedoel je met 'valt bijna alles uit'
bij mij is het namelijk zo, als ik de auto start gaat de radio + versterkers ook automatisch uit en dat is gewoon normaal dus snap niet echt wat je bedoeld :)
edit: als je een alarm hebt, of een rood knipperlampje in de auto mbt alarm word je accu zoiezo altijd minder, in feite staan er altijd verbruikers aan! zoals klokje bijvoorbeeld
Aussie schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 07:16 am
Mark_XSI schreef: Wat bedoel je met 'valt bijna alles uit'
bij mij is het namelijk zo, als ik de auto start gaat de radio + versterkers ook automatisch uit en dat is gewoon normaal dus snap niet echt wat je bedoeld :)
edit: als je een alarm hebt, of een rood knipperlampje in de auto mbt alarm word je accu zoiezo altijd minder, in feite staan er altijd verbruikers aan! zoals klokje bijvoorbeeld
het is normaal dat het even uit gaat en daarna weer aan, ik neem aan dat je dat bedoeld?
bij mij dove de lampjes dan langzaam en gaat alles echt uit. En kreeg hem daarna moeizaam gestart, zonder verbruikers aan.
En inderdaad er staan altijd wel wat verbruikers aan. Daarom leek me de 0,03 A verbruik bij stilstand acceptabel
@ henky volgens mij is het wel een onderhoudsvrije, want ik kon hem volgens mij nergens open maken om bij te vullen.
Muschkie schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 09:25 am
Kan heel goed gewoon een dode accu zijn hoor... Met 3 strenge winters en warme zomers (behalve deze dan) krijgt een accu gewoon meer op zijn flikker. Zeker met een flinke ICE achterin :)
Aussie schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 09:57 am
Muschkie schreef: Kan heel goed gewoon een dode accu zijn hoor... Met 3 strenge winters en warme zomers (behalve deze dan) krijgt een accu gewoon meer op zijn flikker. Zeker met een flinke ICE achterin :)
Dat gaat wel aardig hard dan :) 2/3 jaar vind ik nog niet zo heel oud.
Is het wijs om het wat beter door te laten meten bij een garagebedrijf?
Of even aan een lader hangen of zo ?
Want ik vind het zo snel dat die accu al overleden is...
Aan de dynamo valt zeker verder weinig meer te meten ?
Ruud Plooijer schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 10:46 am
Een accu gaat gemiddeld een jaar of 4 mee.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar alles boven de 4 jaar is meegenomen.
En als je inderdaad zeker wil weten of de accu stuk is kun je die het beste even laten doormeten inderdaad.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 03:39 pm
Dynamo kan je hoogstens aan meten offie wel bij laad met en zonder verbruikers :)
owja en kijk je niet scheel op het accu indicatortje wat er op zit dat groene kijkglaasje want dat geld voor 1 cel in de accu
dus als dat kijk glaasje groen is wil niet altijd zeggen dat je accu goed is...
ik test mijn accu regelmatig,
Aussie schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 07:13 pm
Mark_XSI schreef: Dynamo kan je hoogstens aan meten offie wel bij laad met en zonder verbruikers :)
owja en kijk je niet scheel op het accu indicatortje wat er op zit dat groene kijkglaasje want dat geld voor 1 cel in de accu
Hoe meet ik aan de dynamo dan? Dat heb ik namelijk nog niet gedaan.
ik weet niet of er een indicator op mijn accu zit, is dit standaard?
en hoe test je je accu dan als ik vragen mag?
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 07:18 pm
Aussie schreef: Mark_XSI schreef: Dynamo kan je hoogstens aan meten offie wel bij laad met en zonder verbruikers :)
Hoe meet ik aan de dynamo dan? Dat heb ik namelijk nog niet gedaan.
ik weet niet of er een indicator op mijn accu zit, is dit standaard?
en hoe test je je accu dan als ik vragen mag?
accu testen doe je met een accu tester, iedere garage heeft er wel, zelfs een kwik fit
dynamo kan je gewoon met een multi meter meten
de voltage meten op de accu deze moet tot ongeveer 14,6 V gaan.
is deze echt lager dan 14 (of zelfs lager dan 12 ) laadt de accu niet goed bij.
is de laadspanning goed dan is je accu verrot.
Ruud Plooijer schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 09:40 pm
Een goede dynamo geeft zonder gebruikers (lampen, achterruitverwarming of blower) een spanning van tussen de 13,6 en 14,4 volt. Zit de spanning daarboven is je dynamo stuk en zit de spanning onder de 13,6 is de dynamo ook verdacht.
Een goede volle accu geeft in rust tussen de 12,6 en 12,8 volt af.
Een accu is in rust na minimaal 2 uur geen lading gehad te hebben.
Ik heb 4 jaar lang accu's, startmotoren en dynamo's verkocht en gemonteerd. Weet er dus wel wat vanaf.
Dynamo's zijn bij Franse auto's een zwak punt. Bij de Valeo dynamo's zijn na tussen de 100d- en 150d kilometer de sleepringen en de koolborstels in de regelaar versleten.
Gelukkig kom je af en toe ook wel Bosch of zelfs Nippon Denso dynamo's tegen, die gaan gewoon 3 ton mee en kunnen dan na vervanging van de koolborstels weer 3 ton. :) :)
Dav-E schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 10:46 pm
Soms plakt er een sticker bovenop de accu, waaronder de vuldoppen zitten om de cellen bij de vullen. Gebruik hiervoor gedemineraliseerd water.
Accu nachtje aan de lader hangen (niet snelladen) en kijk wat er dan gebeurd.
henky306 schreef:Geplaatst: 19 Sep 2011 11:56 pm
bij een onderhoudsvrije accu heb je een kijkglaasje met een groen bolletje als hij goed is. (zwart of rood als hij niet goed is)
Aussie schreef:Geplaatst: 20 Sep 2011 08:00 am
Ruud Plooijer schreef: Een goede dynamo geeft zonder gebruikers (lampen, achterruitverwarming of blower) een spanning van tussen de 13,6 en 14,4 volt. Zit de spanning daarboven is je dynamo stuk en zit de spanning onder de 13,6 is de dynamo ook verdacht.
Een goede volle accu geeft in rust tussen de 12,6 en 12,8 volt af.
Een accu is in rust na minimaal 2 uur geen lading gehad te hebben.
ik heb de spanning gemeten op de accu terwijl de accu stationair draaide.
Toen meette ik 14,3 volt, dus dat zou zeggen dat de accu goed is.
Alleen in rustig geeft de accu volgens mij geen spanning af van 12,6. Volgens mij minder namelijk. Ik zal vanavond nog eens even gaan meten.
En kijken of de accu onderhoudsvrij is of niet.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 20 Sep 2011 11:16 am
zoals ik in mijn eerdere posts gezet heb, over dat kijk glaasje, staar je er niet scheel op, dat gaat over 1 cel, als die toevallig groen is geeft ie inderdaad een groen bolletje/plaatje weer een accu heeft meerdere cellen :)
als jij 14.3v hebt gemeten met een stationair toerental is dat juist goed
rij nou maar gewoon even naar de kwik fit ofzo om je accu te meten
Aussie schreef:Geplaatst: 20 Sep 2011 05:36 pm
glaasje zit er niet na mijn weten niet op , mits ie aan de zijkant zit.
En heb even op internet gekeken naar de accu en het is een onderhoudsvrije dus bijvullen wordt hem ook niet.
zal deze week wel even naar de garage gaan om hem na te laten meten kijken wat daar uit komt....
Muschkie schreef:Geplaatst: 21 Sep 2011 02:20 pm
Laat je dynamo ook even doormeten; als die nl niet goed laad, dat druk ie de accu ook kapot, en als je dan een nieuwe plaatst, is die ook zo weer kaduuk.
Aussie schreef:Geplaatst: 21 Sep 2011 06:54 pm
Jah in principe meet ik 14,3v als de motor stationaire draait. Dus dan zou je zeggen dat hij laadt toch?
Of is dat niet altijd het geval ?
Want ik kan morgen de accu namelijk mee geven aan een maat van me. Kan die hem op ze werk meten. Maar ff die dynamo mee geven + auto hahah
Heb die accu namelijk ook bij hem gekocht dus wellicht nog een garantie gevallen hehe
Volgende vraag .... Accu is er nu uit hoe krijg ik me achtereen nu dicht. Me portieren lukt wel handmatig met de sleutel maar de achterklep?
Dav-E schreef:Geplaatst: 21 Sep 2011 10:48 pm
Je moet, alvorens de batterij af te koppelen, je centrale vergrendeling locken :) Anders heb je dus dit probleem :)
De portieren kunnen manueel bediend worden, achterklep helaas niet.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 22 Sep 2011 01:47 am
@ dave - e
dan vind ik het toch knap dat ik met mn sleutel de kofferklep ook manueel kan bedienen :)
maar dan gaat ook alleen achterklep open dus niet de deuren
kan het beide via cv of manueel .......
Aussie schreef:Geplaatst: 22 Sep 2011 06:02 am
Dav-E schreef: Je moet, alvorens de batterij af te koppelen, je centrale vergrendeling locken :) Anders heb je dus dit probleem :)
De portieren kunnen manueel bediend worden, achterklep helaas niet.
Ai helaas te laat dus haha ... Dank je
Tutti-frutti schreef:Geplaatst: 22 Sep 2011 09:44 am
Je probleem is me nog niet helemaal duidelijk.
Bedoel je dat als je hem in stand 2 zet (nog niet gestart) dat alles binnen paar sec uitvalt?
Het starten zelf doet hij dan wel normaal? Of hoor je dat hij daar moeite mee heeft?
Aussie schreef:Geplaatst: 22 Sep 2011 10:08 am
Tutti-frutti schreef: Je probleem is me nog niet helemaal duidelijk.
Bedoel je dat als je hem in stand 2 zet (nog niet gestart) dat alles binnen paar sec uitvalt?
Het starten zelf doet hij dan wel normaal? Of hoor je dat hij daar moeite mee heeft?
Tjah starten doet hij wel normaal mits ik geen verbruikers aan heb staan.
Heb ik die wel een paar seconden aan en ik probeer te starten dan heeftie er moeite mee. En dan daaltie al gelijk onder ze benodigde spanning om te starten. Dus dan doven de lampjes en gaat de radio uit, etc.
EDIT:
Heb zo juist bericht gehad van me maat die hem op ze werk heeft door gemeten , alleen de accu.
Maar hij geeft aan dat de accu nog goed is en de volle 600Ah bevat...
Binnenkort nog maar even testen met alle verbruikers even aan en dan proberen te starten....
Het enige wat ik in de tussentijd heb gedaan is bij de bestuurderskant het hemelwateropvang gedeelte onder de motorkap schoongemaakt omdat daar volgens mij weer water in bleef staat. Het lijkt me niet dat daar door een vage sluiting de accu leegloopt?
Dav-E schreef:Geplaatst: 22 Sep 2011 11:03 am
Mark_XSI schreef: dan vind ik het toch knap dat ik met mn sleutel de kofferklep ook manueel kan bedienen :)
Niet alle 306'jes zijn uitgerust met een contactslot in de kofferklep, vandaar :) Cabrio, sedan en fase 1 over het algemeen wel...
Muschkie schreef:Geplaatst: 23 Sep 2011 02:20 pm
Kan zijn dat de accu aan de lichte kant is? 600Ah is de startcapaciteit, dus een piekspanning. Ik heb in al mijn auto's een accu met 720 Ah startcapaciteit. Je nominale capaciteit kan ook te laag zijn. 44 Ah moet in theorie genoeg zijn, maar praktijk verteld vaak anders :)
Aussie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 07:23 am
Muschkie schreef: Kan zijn dat de accu aan de lichte kant is? 600Ah is de startcapaciteit, dus een piekspanning. Ik heb in al mijn auto's een accu met 720 Ah startcapaciteit. Je nominale capaciteit kan ook te laag zijn. 44 Ah moet in theorie genoeg zijn, maar praktijk verteld vaak anders :)
er zit een 61Ah in met 600A
opzich dus al wat meer, groter ging volgens mij niet zonder accubak aan te passen er in
Muschkie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 10:21 am
Dat moet idd goed zijn. Misschien een lekstroom ergens? Als je accu al goed is, kan het ook een lekstroom zijn. Heb je alle massapunten al schoongemaakt, en wellicht even de minkabel van je accu naar chassis vervangen voor een nieuwe/dikkere.
Aussie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 10:50 am
Muschkie schreef: Dat moet idd goed zijn. Misschien een lekstroom ergens? Als je accu al goed is, kan het ook een lekstroom zijn. Heb je alle massapunten al schoongemaakt, en wellicht even de minkabel van je accu naar chassis vervangen voor een nieuwe/dikkere.
Jah ik heb zo goed als alle massa punten schoongemaakt.
Lekstroom heb ik gemeten en is 0,09 A zodra ik meet en als ik hem even blijf meten zwakt dat af naar 0,03 A dus dat lijkt me niet erg veel.
Is het veel/rottig werk om de min kabel te vervangen ? en waar haal je zo gauw een dikkere vandaan :)?
ik blijf ook last houden van een lichte dynamo ruis uit 1 speaker....
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 11:04 am
bij je lokale audio boer, ik heb mijn min kabel verdikt met 50 mm² kost wel wat :) normaal 40 euro de meter heb hier n meter liggen nog PM me maar als je wat wilt maken we even een goede prijs :)
ik heb het overigens gedaan met deze connector
https://rondevries.nl/index.php?page=pro...bgroep=289
Aussie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 11:20 am
Mark_XSI schreef: bij je lokale audio boer, ik heb mijn min kabel verdikt met 50 mm² kost wel wat :) normaal 40 euro de meter heb hier n meter liggen nog PM me maar als je wat wilt maken we even een goede prijs :)
ik heb het overigens gedaan met deze connector
https://rondevries.nl/index.php?page=pro...bgroep=289
Is een meter genoeg dan om van je accu minpool naar je chassis te gaan ?
Ik weet begod niet waar die minkabel heen loopt vanaf de accu eerlijk gezegd.
Is het makkelijk om hem te vervangen of zit hij halver wegen onder de auto?
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 12:45 pm
ik heb ongeveer n halve meter, iets langer nodig gehad, maar heb m ook gewoon op het chassis gesschroeft, natuurlijk eerst wat lak weg gekrabt/gehaald, daarna die kabel erop en toen nog met wat bitac in gespoten tegen het roesten zal dadelijk even een fotootje maken
reden waarom ik dat zo gedaan heb, knipperende lampen, terug vallen van motor toerental (ik trek nogal erg veel stroom met mijn muziek vooral als ik effe sta te hijgen met dat ding )
Edit: ik zie nog dat ik zo`n klem hebben liggen, heb btw mijn originele massakabel de accu klem afgeknipt en er die op gezet zoals je kan zien :)
dus heb nog de originele en een nieuwe :)
Edit 2:
https://imageshack.us/photo/my-images/85...0065u.jpg/
https://imageshack.us/photo/my-images/19...0066x.jpg/
Aussie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 01:16 pm
Dat ziet er goed uit. En dit heeft aanzienlijk geholpen?
aangezien ik nu gebruik maak van een condensator, die haalde het knipperen van me verlichting ook weg :) maar goed hoor er goede en minder goede verhalen over
En waar heb je zo gauw dat draadeind vandaan getoverd, zat die er al of?
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 02:26 pm
dat draadeind zat er inderdaad al, schuinonder de accu is heel goedzichtbaar, lijkt erg weinig maar is relatief goed genoeg, heb hem goed kaalgeschuurd, OOK HET DRAADEIND, toen de kabelbevestigd, normale moer en sluitmoer (je weet wel zo`n moertje met plastic ring erin :) ben de naam kwijt)
heeft goed geholpen in combinatie met een condensator ik heb de Helix 1farad een van de beste koste ook wel genoeg eigenlijk :) geen franjes erop net als volt meter dit en dat nee gewoon bam n blok en klaar :)
https://www.marktplaza.nl/images/1/81/He...075881.jpg
maar goed, ik denk dat ik ook wel iets meer vermogen als jou weg trek ben ik bang maakt verder niet uit
Aussie schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 04:02 pm
Dat denk ik ook wel.
Alleen waar ik me op het moment nog meer zorgen om maak is dat de dynamo ruis die ik steeds erger wordt.
Als of er iets stuk gaat.... maar ik kan niet verklaren waarom de dynamo ruis erger wordt...
in het begin was het een lichte ruis maar nu wordt heel erg
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 26 Sep 2011 08:56 pm
Dynamo ruis kan verschillende oorzaken hebben, RCA die kapot is of kapot aan het gaan is, te slechte massa, de dunne speaker draad, overgevoelige versterker, (heeft mijn compo versterker ook, (rockford fosgate p400.4)
maar hier lees dit eens :)
https://members.multimania.nl/audiogarag...n_v1.0.pdf
of dit
https://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687
wat ook KAN helpen is een extra klein massa kabeltje vanaf de radio naar chassis gewoon speakerkabeltje zal voldoende zijn :)
Aussie schreef:Geplaatst: 27 Sep 2011 12:00 pm
Kijk dit zijn nog eens mooie stukjes. enigste nadeel is dat de ruis pas komt na een tijde rijden.
maar ik ga het weekend zeker ff kijken! bedankt
Muschkie schreef:Geplaatst: 27 Sep 2011 12:00 pm
Haal bij de Brezan gewoon een stuk Neopreen laskabel. Is 50mm2, en eurootje of 10 per m1.....:) Ik gebruik dit al jaren (ook als voeding voor de audio, en werkt echt heel goed. Gewoon solderen en klaar is kees.
Aussie schreef:Geplaatst: 27 Sep 2011 12:07 pm
Muschkie schreef: Haal bij de Brezan gewoon een stuk Neopreen laskabel. Is 50mm2, en eurootje of 10 per m1.....:) Ik gebruik dit al jaren (ook als voeding voor de audio, en werkt echt heel goed. Gewoon solderen en klaar is kees.
50 mm² solderen. Dat is een naar klusjuh. Moet aardig wat hitte in voordat hij te solderen valt
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 27 Sep 2011 01:42 pm
Laskabel kan inderdaad ook ja helemaal vergeten :)
Aussie schreef:Geplaatst: 27 Sep 2011 08:15 pm
Nou heb waarschijnlijk de oorzaak van de dynamoruis gevonden. Als ik de RCA kabel ohmse door meet geeftie aardig wat weerstand.
dit hoort dus 0 te zijn
er zal dus een breukje in zitten of de afscherming die het aan het begeven.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 09:46 am
jij bent goed bezig! :)
haal je even een GOEDE rca, geen rca van viva, caliber oid! maar zoek er een in een hogere prijs klasse eentje die voldoende afgeschermd is
enkele voorbeelden
https://rondevries.nl/index.php?page=pro...bgroep=291
https://www.pimtensen.nl/car-hifi/102c-a...micro-xln/
prijs tussen de 30 en de 60 zit je zoiezo goed :)
ik zelf heb 50mm² van dietz (extra flexibel)
en ik heb de RCA`s van Ground zero, de oudere, (blauwe kleur tevens ook de dikste) :)
Edit: anders kijk even rond op het forum of het forum van showyoursound, of ga langs de audio boer die kan je verder helpen :)
Aussie schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 10:16 am
Mark_XSI schreef: jij bent goed bezig! :)
ik zelf heb 50mm² van dietz (extra flexibel)
en ik heb de RCA`s van Ground zero, de oudere, (blauwe kleur tevens ook de dikste) :)
ik heb zelf ook 1 RCA kabel van ground zero de donker blauwe. Wel een goede kabel om mee te werken inderdaad.
binnenkort inderdaad maar is naar me audio boer om een nieuwe te halen.
Mijn andere 2 RCA kabels zijn van zo'n kabelset van Dietz. op zich wel redelijke maar volgens mij toch wel iets mindere dan als je een goeie losse koopt.
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 10:54 am
Rca`s in kabelkits is meestal niet heel erg veel
losse rca is overigens veel beter mja dan zit je ook met prijzen te kijken waar je U tegen zegt, in de Sound Quality klasse die via de emma regels loopt zitten er RCA`s bij wel van n metertje dus zeg maar vanaf processor naar versterker die goed 250 euro per meter kunnen kosten......... heb ik me laten vertellen
ik heb ook ruis nja een klein beetje, maar dat komt door de versterker zelf ( rockford fosgate p400.4) omdat mijn vorige ground zero versterker kapot is gegaan heb ik die tijdelijk even in gebruik maar veelste gevoelig!!!!
Aussie schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 10:57 am
Mark_XSI schreef: Rca`s in kabelkits is meestal niet heel erg veel
losse rca is overigens veel beter mja dan zit je ook met prijzen te kijken waar je U tegen zegt, in de Sound Quality klasse die via de emma regels loopt zitten er RCA`s bij wel van n metertje dus zeg maar vanaf processor naar versterker die goed 250 euro per meter kunnen kosten......... heb ik me laten vertellen
ik heb ook ruis nja een klein beetje, maar dat komt door de versterker zelf ( rockford fosgate p400.4) omdat mijn vorige ground zero versterker kapot is gegaan heb ik die tijdelijk even in gebruik maar veelste gevoelig!!!!
als je dan een lichte ruis hebt valt het nog mee als je hem zo gevoelig heb afgesteld. Maar het betekend dus wel dat ergens je grounding niet lekker is waardoor die die ruis op pakt
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 11:14 am
Heeft niks met massa te maken, als ik er andere versterkers op zet heb ik dat niet, ik denk zelf dat er iets kapot is in die versterker
Aussie schreef:Geplaatst: 28 Sep 2011 02:25 pm
Mark_XSI schreef: Heeft niks met massa te maken, als ik er andere versterkers op zet heb ik dat niet, ik denk zelf dat er iets kapot is in die versterker
grounding van je versterker dan :):)
Mark_XSI schreef:Geplaatst: 29 Sep 2011 01:55 pm
ik zou het niet weten, maar die versterker had ik ooit eens 2e hands gekocht voor n appel en n ei, en eigenlijk altijd in de kast gelegen voorals reserve mja boeie komt vanzelf weer n andere :)
Bron: Team306tuning
Dit bericht is automatisch overgenomen zodat de informatie van Team306Tuning forum behouden blijft