vandaag mijn 306 1.6, 180.000 km, APK laten keuren; helaas: CO2 uitstoot veel te hoog. Wat kan dit zijn? kostbare affaire of goed op te lossen?
|
Vast een defecte lambdasonde, Muschkie had er een mooie topic voor geopend voor meer info: https://www.306-forum.nl/threads/13728-L...nodig-hebt
Ik zou de auto eerst GOED laten uitlezen, en de werking van de lambdasonde laten uitlezen. Normaliter moet hij bijregelen tussen pak em beet 300 mv en 900mv. Als de waarde maar schommelt tussen 400 en 600, dan regelt hij de co uitstoot ook niet goed af. In dat geval is een nieuwe lambdasonde op zijn plaats. Bovenstaande hoeft overigens GEEN aanleiding voor een brandend dashlampje te zijn. Die gaat pas aan, als de sonde helemaal niets meer doet.
2e optie kan zijn dat je katalysator defect is...
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D
Ik heb ook hetzelfde voor mijn 1.4.
Het zijn beide kostbare dingen vooral die katalisator. Is er een adres waar er veel sloop peugeots staan? Katana
Dat licht eraan in welke regio jij woont. Over het algemeen zijn deze dingen wel voorhanden, al zou ik met een lambdasonde altijd voor nieuw gaan. Kost even wat, maar dan kun je er ook weer 160K tegenaan.
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D
woon almere
Nou ik heb de auto te koop staan zonder apk, waar co2 stoot ook een afkeur was als ik nu apk op kaan gooien zonder te veel uit te geven kan ik heb ook voor een leuk prijsje met apk weg doen
Nagele schijnt een hele grote te zijn? Voor 25 eutjes moet je daar wel een lambdasonde kunnen scoren denk ik.
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D
Ik ben zelf nog nooit in Nagele geweest, terwijl het voor mij niet zo heel ver rijden is. Wat ik zo tegen kom op het i-net is dat ze vrij gespecialiseerd zijn in Peugeot.
Muschkie schreef:Nagele schijnt een hele grote te zijn? Zeg maar rustig een paradijs, alleen goed opletten wat je mee wilt nemen, die slopers staan daar niet voor niets. Hoewel ze de onderdelen wel eerst testen kun je daar idd voor rond de €25 een lambda scoren, of dat slim is ? [SIZE=2][/SIZE]
Naast auto demontage bedrijf de wit in de vaart (Almere-Buiten) zit een kleine sloop met ook 306jes
Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Het kan de lambdasonde zijn. Of dat je je auto eens goed warm moet rijden omdat er misschien veel vocht in de demper zit. mocht dit het niet zijn, wil ik de waarde wel eens weten van de meting. maar goed, je kan de sensor eraf halen en even schoonmaken. Dit kan ook het probleem oplossen. overigens hoort een lambdasonde tussen de 100 en 400mv te werken. 100 = arm 400 = rijk mengsel succes.
Als een lambda tot 400 gaat, is ie echt wel kaduuk hoor ;). Spreek uit eigen ervaringen, en ik heb zelf een tool om dit uit te lezen. Ik heb het bij een nieuwe eens nagemeten; tussen de 300 en 900.
Familycar; BMW 530d F11 @ 321 Bhp
Dailycar; Peugeot 306 GTi-6 2.0 16v RFS @ 167 Bhp Trackdaycar; Peugeot 205 GTi 2.0 16v RFS @ 174 Bhp Funcar; Peugeot 205 CTi 2.0 16v RFS @ 170 Bhp Bike; Aprilia RSV mille @ 145 Bhp A lot of fun with all these horses :D Muschkie schreef:Als een lambda tot 400 gaat, is ie echt wel kaduuk hoor ;). Spreek uit eigen ervaringen, en ik heb zelf een tool om dit uit te lezen. Ik heb het bij een nieuwe eens nagemeten; tussen de 300 en 900. Amen.:D niets aan toe te voegen.
Daily car 306 xs 1.8 16v
Funn car 106 rallye 1.3 |
