Hallo forumleden!
Mijn naam is Lawrence, 24 jaar oud en geboren, getogen, en woonachtig in Amsterdam. Enorme autogek, al van jongs af aan.. Is er via het bloed van m'n vader ingekropen.
Mijn vader heeft een flink opgeklopte, uitgebouwde en opgevoerde drie-liter BMW Z3 die ik ook als mijn hobby-auto beschouw en waar mijn vriendin en ik vaak een leuk weekendje in beleven (als de zon schijnt).
De Z3 heeft 240pk op de achteras, is full options en doet pijn in je rug als je 20km A2 hebt gehad (zo laag en hard geveerd). Echt een lekker sportief ding, maar wel vermoeiend om te rijden.
Mijn vriendin en ik zijn laatstejaars studenten tandheelkunde en moeten voor het laatste half jaar van onze studie op en neer rijden naar Almere voor het afmaken van de patiëntenbehandelingen. Door tweede studies krijgen wij geen studenten-reisproduct meer en toen ik erachter kwam dat voor een standaard traject 5 dagen per week een NS abonnementje bijna tegen de Meyer (op z'n Amsterdams) per maand zat (!), ben ik samen met mijn vriendin gaan zoeken naar een leuke, betaalbare maar toch esthetisch verantwoorde auto.
Ik ben sinds de Peugeot 106 en 306 al rondrijden echt fan van het model. Met name de hatchbak. Mijn vader heeft nota bene nog even een 406 Coupe V6 gereden toen ik heel klein was, maar naast dat heb ik nog nooit een Franse auto aangeraakt.
Toch de zoektocht gemaakt. Een Peugeot was volgens m'n vader het betrouwbaarst en rijdt het lekkerst. Dus, veelal gezocht naar een Peugeot 205... 106... 306... En toen kwamen we 'm tegen.
In het oosten van het land, voorbij Arnhem: op een boerderij woonde een man, ver in de 80, en hij was de tweede eigenaar van onze yet-to-be-new-car. De man is in 2001 eigenaar geworden en heeft 'm altijd goed onderhouden. Helaas is de man vorige maand overleden en mag zijn vrouw wegens medische condities niet rijden.
Dat betekende dat de schoonzoon van de man de auto te koop aanbood en hij was zo extreem vriendelijk aan de telefoon en zo eerlijk, ook over de (zeer eerlijke) prijs, dat we de poging waagden en mijn vriendin en ik samen bij mijn vader in de auto stapten.
Vanaf Amsterdam anderhalf uur rijden later waren we er dan: Hij stond er zo mooi bij.
- Peugeot 306 1.8 XTE Hatchback\
- Vijfdeurs
- AUT4
- 160.000km NAP
- Tweede eigenaar
Na wat kijken, lachen, praten, rondrijden, werd de deal gemaakt en uiteindelijk reden mijn vriendin en ik in onze eerste echte auto naar huis. Het was een feit! Wij hebben een studentenautootje aangeschaft die niet alleen heerlijk rijdt, maar er ook nog eens echt leuk uitziet (op wat gratis krassen en deuken na, maargoed..) en nog redelijk zuinig ook!
Precies wat wij nodig hebben voor het snelwegtraject A1 iedere dag.
Nu rijden wij al twee weken rond in deze heerlijke, vette bak, maar er vallen wat dingen op. De vorige eigenaar (die dus de auto 12 jaar heeft gehad tot zijn overlijden en slechts 6000 - 8000km per jaar reed) is er goed mee omgegaan, maar woonde op een boerderij en daar stond hij gelukkig altijd wel binnen. Toch een paar kleine dingetjes:
- Motormanagement lampje brandt; laten uitlezen, volgens computer een fout in het gasmengsel (?) Volgens schoonzoon heeft de auto dit al jaren en zou het geen probleem zijn.
- Af en toe hoor je onder het rijden het geluid van de knipperlichten.. Alsof ze aanstaan, maar dat staan ze dan niet. Het is precies het geluid van een knipperlicht, maar ik zit tijdens het rijden niet aan de hendel.
- Vanaf de bestuurderszijde kan ik de passagiersruit bedienen, maar vanaf de passagierszijde niet. Overigens kan ik vanaf bestuurderszijde ook niet de rechterspiegel bedienen. Zou er ergens een kabelbreuk kunnen zitten? Zijn dit lastige/kostbare reparaties?
- Belangrijkste: de lucht die de blower uitblaast. De blower (er zit geen airco in) geeft een ongelofelijk vieze, vochtige lucht als je de voorruit wil ontwasemen... Zeker als je de blower op de warmte-stand zet... Ongelofelijk ziekteverwekkend waarschijnlijk.
- De standaard Peugeot casette/radio heeft sinds een weekje nauwelijks nog radio-ontvangst. Hij blijft zoeken. Heeft iemand een tip voor een goedkope simpele radio/CD oplossing? Of zou iemand weten waardoor de slechte ontvangst kan komen?
Heeft iemand over bovenstaande issues een tip? Voornamelijk de vieze lucht uit de blower.. Ik heb gebeld met een Peugeot garage die mij wat indicaties gaf over het feit dat er vaak bij stilstand vocht en schimmels in de leidingen kunnen groeien en die geven de stank en muffe interieurlucht. Het lijkt er ook op dat dit het geval is. Zeer slecht voor je longen uiteraard haha.
Er werd mij verteld dat er in de leidingen iets gesprayed kan worden tegen de muffe lucht en de schimmelvorming kan tegengaan. Heeft iemand een idee over een middel? Ook vraag ik mij af hoe je bij die leidingen kan komen?
Daarnaast mijn laatste vraag: er is geen volledige onderhoudshistory van de auto bekend. Hij rijdt, schakelt heerlijk. De assen zijn gerepareerd. Toch moet hij nog makkelijk 2 ton erbij kunnen hebben, omdat het echt goede auto's zijn. Maar.. Wie weet er, misschien in de buurt van Amsterdam of omgeving Utrecht, een goede Peugeot specialist met niet al te enthousiaste prijzen? Of zou iemand van het forum mij kunnen helpen? (uiteraard tegen betaling).
Ik zou namelijk willen dat deze groene ewrt goed behandeld wordt zodat hij nog lang in ons huishouden kan blijven!
Ik probeer foto's te uploaden, maar dat gaat wat moeilijk vanaf de praktijkcomputer dus misschien dat e.e.a. mislukt. Excuses daarvoor. Alvast dank voor jullie toekomstige hulp! Ik moet overigens zeggen, jullie hebben hele mooie 306'jes!
[ATTACH=CONFIG]4978[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4979[/ATTACH]
Vriendelijke groeten,
Lawrence
Mijn naam is Lawrence, 24 jaar oud en geboren, getogen, en woonachtig in Amsterdam. Enorme autogek, al van jongs af aan.. Is er via het bloed van m'n vader ingekropen.
Mijn vader heeft een flink opgeklopte, uitgebouwde en opgevoerde drie-liter BMW Z3 die ik ook als mijn hobby-auto beschouw en waar mijn vriendin en ik vaak een leuk weekendje in beleven (als de zon schijnt).
De Z3 heeft 240pk op de achteras, is full options en doet pijn in je rug als je 20km A2 hebt gehad (zo laag en hard geveerd). Echt een lekker sportief ding, maar wel vermoeiend om te rijden.
Mijn vriendin en ik zijn laatstejaars studenten tandheelkunde en moeten voor het laatste half jaar van onze studie op en neer rijden naar Almere voor het afmaken van de patiëntenbehandelingen. Door tweede studies krijgen wij geen studenten-reisproduct meer en toen ik erachter kwam dat voor een standaard traject 5 dagen per week een NS abonnementje bijna tegen de Meyer (op z'n Amsterdams) per maand zat (!), ben ik samen met mijn vriendin gaan zoeken naar een leuke, betaalbare maar toch esthetisch verantwoorde auto.
Ik ben sinds de Peugeot 106 en 306 al rondrijden echt fan van het model. Met name de hatchbak. Mijn vader heeft nota bene nog even een 406 Coupe V6 gereden toen ik heel klein was, maar naast dat heb ik nog nooit een Franse auto aangeraakt.
Toch de zoektocht gemaakt. Een Peugeot was volgens m'n vader het betrouwbaarst en rijdt het lekkerst. Dus, veelal gezocht naar een Peugeot 205... 106... 306... En toen kwamen we 'm tegen.
In het oosten van het land, voorbij Arnhem: op een boerderij woonde een man, ver in de 80, en hij was de tweede eigenaar van onze yet-to-be-new-car. De man is in 2001 eigenaar geworden en heeft 'm altijd goed onderhouden. Helaas is de man vorige maand overleden en mag zijn vrouw wegens medische condities niet rijden.
Dat betekende dat de schoonzoon van de man de auto te koop aanbood en hij was zo extreem vriendelijk aan de telefoon en zo eerlijk, ook over de (zeer eerlijke) prijs, dat we de poging waagden en mijn vriendin en ik samen bij mijn vader in de auto stapten.
Vanaf Amsterdam anderhalf uur rijden later waren we er dan: Hij stond er zo mooi bij.
- Peugeot 306 1.8 XTE Hatchback\
- Vijfdeurs
- AUT4
- 160.000km NAP
- Tweede eigenaar
Na wat kijken, lachen, praten, rondrijden, werd de deal gemaakt en uiteindelijk reden mijn vriendin en ik in onze eerste echte auto naar huis. Het was een feit! Wij hebben een studentenautootje aangeschaft die niet alleen heerlijk rijdt, maar er ook nog eens echt leuk uitziet (op wat gratis krassen en deuken na, maargoed..) en nog redelijk zuinig ook!
Precies wat wij nodig hebben voor het snelwegtraject A1 iedere dag.
Nu rijden wij al twee weken rond in deze heerlijke, vette bak, maar er vallen wat dingen op. De vorige eigenaar (die dus de auto 12 jaar heeft gehad tot zijn overlijden en slechts 6000 - 8000km per jaar reed) is er goed mee omgegaan, maar woonde op een boerderij en daar stond hij gelukkig altijd wel binnen. Toch een paar kleine dingetjes:
- Motormanagement lampje brandt; laten uitlezen, volgens computer een fout in het gasmengsel (?) Volgens schoonzoon heeft de auto dit al jaren en zou het geen probleem zijn.
- Af en toe hoor je onder het rijden het geluid van de knipperlichten.. Alsof ze aanstaan, maar dat staan ze dan niet. Het is precies het geluid van een knipperlicht, maar ik zit tijdens het rijden niet aan de hendel.
- Vanaf de bestuurderszijde kan ik de passagiersruit bedienen, maar vanaf de passagierszijde niet. Overigens kan ik vanaf bestuurderszijde ook niet de rechterspiegel bedienen. Zou er ergens een kabelbreuk kunnen zitten? Zijn dit lastige/kostbare reparaties?
- Belangrijkste: de lucht die de blower uitblaast. De blower (er zit geen airco in) geeft een ongelofelijk vieze, vochtige lucht als je de voorruit wil ontwasemen... Zeker als je de blower op de warmte-stand zet... Ongelofelijk ziekteverwekkend waarschijnlijk.
- De standaard Peugeot casette/radio heeft sinds een weekje nauwelijks nog radio-ontvangst. Hij blijft zoeken. Heeft iemand een tip voor een goedkope simpele radio/CD oplossing? Of zou iemand weten waardoor de slechte ontvangst kan komen?
Heeft iemand over bovenstaande issues een tip? Voornamelijk de vieze lucht uit de blower.. Ik heb gebeld met een Peugeot garage die mij wat indicaties gaf over het feit dat er vaak bij stilstand vocht en schimmels in de leidingen kunnen groeien en die geven de stank en muffe interieurlucht. Het lijkt er ook op dat dit het geval is. Zeer slecht voor je longen uiteraard haha.
Er werd mij verteld dat er in de leidingen iets gesprayed kan worden tegen de muffe lucht en de schimmelvorming kan tegengaan. Heeft iemand een idee over een middel? Ook vraag ik mij af hoe je bij die leidingen kan komen?
Daarnaast mijn laatste vraag: er is geen volledige onderhoudshistory van de auto bekend. Hij rijdt, schakelt heerlijk. De assen zijn gerepareerd. Toch moet hij nog makkelijk 2 ton erbij kunnen hebben, omdat het echt goede auto's zijn. Maar.. Wie weet er, misschien in de buurt van Amsterdam of omgeving Utrecht, een goede Peugeot specialist met niet al te enthousiaste prijzen? Of zou iemand van het forum mij kunnen helpen? (uiteraard tegen betaling).
Ik zou namelijk willen dat deze groene ewrt goed behandeld wordt zodat hij nog lang in ons huishouden kan blijven!
Ik probeer foto's te uploaden, maar dat gaat wat moeilijk vanaf de praktijkcomputer dus misschien dat e.e.a. mislukt. Excuses daarvoor. Alvast dank voor jullie toekomstige hulp! Ik moet overigens zeggen, jullie hebben hele mooie 306'jes!
[ATTACH=CONFIG]4978[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]4979[/ATTACH]
Vriendelijke groeten,
Lawrence