Sinds een tijdje heb ik de volgende problemen met mijn 306 ('98, 185k op de teller):
Zo af en toe (niet altijd) rookt hij flink blauw uit de uitlaat, er zit sludge op de oliedop, het olieverbruik ligt nu rond de 1:1000km, en hij loopt stationair niet helemaal lekker meer. Daarnaast ploft hij in de uitlaat als je het gas los laat (vanaf ~2000tpm tot 1200tpm hoor je plofjes). Dan had ik zaterdag nog een ander probleem, namelijk dat hij uit zichzelf naar de 3000 toeren klom, en niet meer terug wou. Was een erg rare ervaring.
Zaterdag nog een ander probleem: na wat hevig bochtenwerk zet ik de auto even stil om af te laten koelen. Na een minuutje hoor ik een geratel uit de motorkap, alsof ie te weinig olie heeft. Motor gelijk uit, olie peilen: zat 0 olie meer op de stok. Erg raar, gezien hij net een beurt had gehad en ik voor vertrek nog had gepeild. Na een minuutje nog een keer gepeild, en toen zat er ineens weer olie in.
Ik zat toen in België, dus ik kneep hem al even dat ik niet thuis zou komen. Later startte ik hem weer, en er was helemaal niets aan de hand. Geen blauwe rook, niets. Sindsdien loopt ie ook weer prima, behalve dan dat hij nog steeds ploft in de uitlaat. Nouja, het blokje zou wel een keer gaar zijn denk ik, helemaal gezien hij nu koelvloeistof begint te lekken.
Ik had even gekeken wat het gaat kosten om het blok weer in orde te krijgen: volgens mij moet, aan de hand van de symptomen, sowieso de koppakking vervangen worden. Daarnaast lekt hij olie bij het kleppendeksel, dus moet die seal ook direct meegepakt worden, en als alles toch los ligt kan net zo goed de D-riem + waterpomp meegenomen worden. Dan heb ik de olie- en koelvloeistof problemen opgelost, denk ik, zijn jullie het daarmee eens?
Wat betreft de plofjes in de uitlaat en het wat onregelmatige stationaire lopen verdenk ik de stappenmotor en/of het gasklephuis. Schijnt wel vaker kapot te gaan bij dit type motor. Al met al zit er dus behoorlijk veel onderhoud aan te komen, en ik twijfel echt of de auto dit nog wel waard is.
Zo af en toe (niet altijd) rookt hij flink blauw uit de uitlaat, er zit sludge op de oliedop, het olieverbruik ligt nu rond de 1:1000km, en hij loopt stationair niet helemaal lekker meer. Daarnaast ploft hij in de uitlaat als je het gas los laat (vanaf ~2000tpm tot 1200tpm hoor je plofjes). Dan had ik zaterdag nog een ander probleem, namelijk dat hij uit zichzelf naar de 3000 toeren klom, en niet meer terug wou. Was een erg rare ervaring.
Zaterdag nog een ander probleem: na wat hevig bochtenwerk zet ik de auto even stil om af te laten koelen. Na een minuutje hoor ik een geratel uit de motorkap, alsof ie te weinig olie heeft. Motor gelijk uit, olie peilen: zat 0 olie meer op de stok. Erg raar, gezien hij net een beurt had gehad en ik voor vertrek nog had gepeild. Na een minuutje nog een keer gepeild, en toen zat er ineens weer olie in.
Ik zat toen in België, dus ik kneep hem al even dat ik niet thuis zou komen. Later startte ik hem weer, en er was helemaal niets aan de hand. Geen blauwe rook, niets. Sindsdien loopt ie ook weer prima, behalve dan dat hij nog steeds ploft in de uitlaat. Nouja, het blokje zou wel een keer gaar zijn denk ik, helemaal gezien hij nu koelvloeistof begint te lekken.
Ik had even gekeken wat het gaat kosten om het blok weer in orde te krijgen: volgens mij moet, aan de hand van de symptomen, sowieso de koppakking vervangen worden. Daarnaast lekt hij olie bij het kleppendeksel, dus moet die seal ook direct meegepakt worden, en als alles toch los ligt kan net zo goed de D-riem + waterpomp meegenomen worden. Dan heb ik de olie- en koelvloeistof problemen opgelost, denk ik, zijn jullie het daarmee eens?
Wat betreft de plofjes in de uitlaat en het wat onregelmatige stationaire lopen verdenk ik de stappenmotor en/of het gasklephuis. Schijnt wel vaker kapot te gaan bij dit type motor. Al met al zit er dus behoorlijk veel onderhoud aan te komen, en ik twijfel echt of de auto dit nog wel waard is.