Sinds een aantal maanden is de linker raamschakelaar van mijn 306 gti defect.
Gegevens:
Motortype : 2.0 16v
[B]Bouwjaar : november 1997
[B]Carroserie : Hatchback[/B][/B]
Een aantal weken terug heb ik deze door een ander (tweedehands) exemplaar vervangen. Deze heb ik toen getest, beide ramen gingen open en de spiegelbediening werkte ook. Vervolgens ging het linkerraam niet meer dicht, het rechter raam kreeg ik nog wel dicht met de rechtse schakelaar. Het linkerraam ging wel weer dicht door spanning op het elektromotortje te zetten. Nu werkt de schakelaar echter helemaal niet meer.
Vervolgens zijn mijn vader en ik naar de oorzaak gaan zoeken. Op de kabelboom kregen we geen spanning.
We vermoeden dat het aan een van de volgende zaken ligt:
- de schakelaar is defect;
- het relais is defect;
- de eentraps eenheid is defect;
- een breukje in de kabelboom.
De volgende zaken zijn uitgesloten;
- het elektromotortje is defect;
- de zekering is defect.
Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeën hoe je dit op kan lossen?
Een afbeelding voor de duidelijkheid:
Gegevens:
Motortype : 2.0 16v
[B]Bouwjaar : november 1997
[B]Carroserie : Hatchback[/B][/B]
Een aantal weken terug heb ik deze door een ander (tweedehands) exemplaar vervangen. Deze heb ik toen getest, beide ramen gingen open en de spiegelbediening werkte ook. Vervolgens ging het linkerraam niet meer dicht, het rechter raam kreeg ik nog wel dicht met de rechtse schakelaar. Het linkerraam ging wel weer dicht door spanning op het elektromotortje te zetten. Nu werkt de schakelaar echter helemaal niet meer.
Vervolgens zijn mijn vader en ik naar de oorzaak gaan zoeken. Op de kabelboom kregen we geen spanning.
We vermoeden dat het aan een van de volgende zaken ligt:
- de schakelaar is defect;
- het relais is defect;
- de eentraps eenheid is defect;
- een breukje in de kabelboom.
De volgende zaken zijn uitgesloten;
- het elektromotortje is defect;
- de zekering is defect.
Heeft iemand hier ervaringen mee of ideeën hoe je dit op kan lossen?
Een afbeelding voor de duidelijkheid:
![[Afbeelding: 5926-defecte-raamschakelaar-links-bestuu...ortier.png]](https://www.306-forum.nl/attachments/5926-defecte-raamschakelaar-links-bestuurderszijde-ruit-zijportier.png)