Ik ben Guido, 40 jaar oud, en heb een 306 gti-6 gekocht..... met wat werk :D
Ik was op zoek naar een vlot klein autotje voor erbij, eentje van minimaal 15 jaar oud, aangezien ik 'm in de bijtelling wil stoppen (35% over de economische waarde).
Ik zocht een auto in een wat fellere/minder saaie kleur, en had mijn selectie beperkt tot een alfa 145QV, vw golf gti (1.8 turbo) of een Peug 306 GTI-6.
Het aanbod van alfa 145 QV's in leuke kleuren is zeer mager, een golfje is.....nou ja... eigenlijk best wel saai, dus stond de radar ook gericht op een 306 gti-6, het liefste een facelift.
En ik kwam voor een leuk prijsje deze tegen:
onder de motorkap:
Rood metallic :) 1998 - ca. 215.000 km
Echter is hij niet zonder problemen, dus heb ik wat te doen (een beetje in de avonduren knutselen aan auto's is m'n hobby dus.....)
Problemenlijstje (bij aankoop):
airco - werkt niet raam bestuurderszijde - werkt niet (het mechanisme is kapot; de ruit viel tijdens het rijden in de deur :D)
spiegelbediening - werkt niet (knopje stuk)
Radiator - misschien lek?
radiator(koel)ventilator - misschien defect?
Stuurhuis - maakt krakend vibrerend geluid bij bocht naar rechts (ik denk althans dat het het stuurhuis is)
bijrijdersportier - deurstopper los/defect Bestuurdersportier - versleten scharnierpennen
achterwisser - werkt niet
Dat is een aardig lijstje, en er zijn ook nog wat optische aandachtspunten :p :
Interieur: bestuurdersstoel - bekleding bijna doorgesleten (alcantaragedeelte), en het leer is ook matig. Volgens mij heeft bijna elke gti-6 met de nodige kilometers een versleten bestuurdersstoel.
Passagiersstoel - staat is ook niet vlekkeloos stof op de deurpanelen - laat los
Ontgrendeling motorkaphendel - los
afdekpaneeltje zekeringen - beetje krom / sluit slecht
rechter koplamp - glas is dof
En zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes
Er zitten nog delen in van een audioinstallatie en een alarm van het 'petjesverleden :oud:), dus dat moet ook allemaal verwijderd worden en eventueel netjes aangelegd worden.
Ik wil 'm toch in een nette staat en vooral technisch goede staat terugbrengen, dus dat is een leuke uitdaging.
Op de lak zitten een paar kleine plekjes die waarschijnlijk wel met een lakstift enigzins verdoezeld kunnen worden.
Op de motorkap zit een plekje, en onder de achterklep bij het achterlicht zit een plekje waar ook wat oppervlakteroest op zit.
Voor de rest is de motor van de onderkant een beetje vettig:
Ik heb de auto + onderkant goed gewassen en dan maar eens kijken hoeveel olie hij werkelijk lekt en of daar iets aan gedaan moet worden.
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe ik het interieur aan moet pakken, en dan voornamelijk de voorstoelen?
Zijn de zittinghoezen relatief goedkoop te vervangen (of te herstofferen), of heeft iemand ooit andere stoelen geplaatst (bijv. van die relatief goedkope sportstoelen van van die tuningsshops) waar hij tevreden over is?
Ik vind de standaardstoelen aardig, maar ook weer niet geweldig.
Als dagelijkse vervoer heb ik overigens een Volvo XC70 (uit 2012), en als 'hobbyauto' heb ik een BMW Z4 die behoorlijk getuned is (mechanisch; optisch is ie gewoon standaard).
Ik was op zoek naar een vlot klein autotje voor erbij, eentje van minimaal 15 jaar oud, aangezien ik 'm in de bijtelling wil stoppen (35% over de economische waarde).
Ik zocht een auto in een wat fellere/minder saaie kleur, en had mijn selectie beperkt tot een alfa 145QV, vw golf gti (1.8 turbo) of een Peug 306 GTI-6.
Het aanbod van alfa 145 QV's in leuke kleuren is zeer mager, een golfje is.....nou ja... eigenlijk best wel saai, dus stond de radar ook gericht op een 306 gti-6, het liefste een facelift.
En ik kwam voor een leuk prijsje deze tegen:
![[Afbeelding: 306-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/04/306-1.jpg)
onder de motorkap:
![[Afbeelding: motor-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/04/motor-1.jpg)
Rood metallic :) 1998 - ca. 215.000 km
Echter is hij niet zonder problemen, dus heb ik wat te doen (een beetje in de avonduren knutselen aan auto's is m'n hobby dus.....)
Problemenlijstje (bij aankoop):
airco - werkt niet raam bestuurderszijde - werkt niet (het mechanisme is kapot; de ruit viel tijdens het rijden in de deur :D)
spiegelbediening - werkt niet (knopje stuk)
Radiator - misschien lek?
radiator(koel)ventilator - misschien defect?
Stuurhuis - maakt krakend vibrerend geluid bij bocht naar rechts (ik denk althans dat het het stuurhuis is)
bijrijdersportier - deurstopper los/defect Bestuurdersportier - versleten scharnierpennen
achterwisser - werkt niet
Dat is een aardig lijstje, en er zijn ook nog wat optische aandachtspunten :p :
Interieur: bestuurdersstoel - bekleding bijna doorgesleten (alcantaragedeelte), en het leer is ook matig. Volgens mij heeft bijna elke gti-6 met de nodige kilometers een versleten bestuurdersstoel.
Passagiersstoel - staat is ook niet vlekkeloos stof op de deurpanelen - laat los
Ontgrendeling motorkaphendel - los
afdekpaneeltje zekeringen - beetje krom / sluit slecht
rechter koplamp - glas is dof
En zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes
Er zitten nog delen in van een audioinstallatie en een alarm van het 'petjesverleden :oud:), dus dat moet ook allemaal verwijderd worden en eventueel netjes aangelegd worden.
Ik wil 'm toch in een nette staat en vooral technisch goede staat terugbrengen, dus dat is een leuke uitdaging.
Op de lak zitten een paar kleine plekjes die waarschijnlijk wel met een lakstift enigzins verdoezeld kunnen worden.
Op de motorkap zit een plekje, en onder de achterklep bij het achterlicht zit een plekje waar ook wat oppervlakteroest op zit.
Voor de rest is de motor van de onderkant een beetje vettig:
![[Afbeelding: motorvettig-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/04/motorvettig-1.jpg)
Ik heb de auto + onderkant goed gewassen en dan maar eens kijken hoeveel olie hij werkelijk lekt en of daar iets aan gedaan moet worden.
Heeft iemand eigenlijk een idee hoe ik het interieur aan moet pakken, en dan voornamelijk de voorstoelen?
Zijn de zittinghoezen relatief goedkoop te vervangen (of te herstofferen), of heeft iemand ooit andere stoelen geplaatst (bijv. van die relatief goedkope sportstoelen van van die tuningsshops) waar hij tevreden over is?
Ik vind de standaardstoelen aardig, maar ook weer niet geweldig.
Als dagelijkse vervoer heb ik overigens een Volvo XC70 (uit 2012), en als 'hobbyauto' heb ik een BMW Z4 die behoorlijk getuned is (mechanisch; optisch is ie gewoon standaard).