Sinds lange tijd heb ik het probleem dat de koelfans niet worden aangestuurd als de koelwatertemp. de 97 graden heeft bereikt.
Doordat de HDI motor in ons vlakke landje eigenlijk nooit warmer wordt dan 75 graden ( filerijden op warme dagen soms 85 graden), heb ik hier tot op heden niets aan gedaan maar ik ben bang dat de motor straks in Spaanse bergpassen of tijdens filerijden onder de bakkende zon, aan de kook raakt . Auto heeft airco en met ingeschakelde airco draaide altijd de rechterfan op hoge snelheid maar airco is nu lek, dus nu geen enkele vorm van koeling meer bij filerijden.
Tot op heden volgende getest :
- bekabeling en centrale stekker fan unit gecontroleerd op schade/corrosie en ziet eruit als nieuw.
- beide fans draaien soepel met de hand.
- auto aan laptop gehangen en de fans aangestuurd met pp2000 lage stand en hoge stand --> je hoort de relais klikken maar fans gaan niet draaien
- blauwe koelwater temperatuur sensor losgetrokken --> de rechterfan draait op vol vermogen.
- draadbruggetje gelegd over pin 3 en 5 schakelcontact linkerfan en pin 3 en 4 schakelrelais, zodat de fans in serie worden aangestuurd ( langzame stand) --> linkerfan gaat heel langzaam draaien en maakt daarbij een schurend geluid, rechterfan draait ook heel langzaam maar dan met tussenpozen.
het meest vreemde vind ik dat de linkerfan een schurend geluid maakt in de langzame stand maar met de hand deze wel soepel draait. Laten we voor het gemak stellen dat deze inwendig defect is en dat daardoor de langzame stand niet goed werkt, waarom slaat de rechterfan dan niet in de test met pp2000 bij de hoogste stand test? Hoe kan ik zeker weten dat de rechterfan zal worden ingeschakeld bij 107 graden?
Doordat de HDI motor in ons vlakke landje eigenlijk nooit warmer wordt dan 75 graden ( filerijden op warme dagen soms 85 graden), heb ik hier tot op heden niets aan gedaan maar ik ben bang dat de motor straks in Spaanse bergpassen of tijdens filerijden onder de bakkende zon, aan de kook raakt . Auto heeft airco en met ingeschakelde airco draaide altijd de rechterfan op hoge snelheid maar airco is nu lek, dus nu geen enkele vorm van koeling meer bij filerijden.
Tot op heden volgende getest :
- bekabeling en centrale stekker fan unit gecontroleerd op schade/corrosie en ziet eruit als nieuw.
- beide fans draaien soepel met de hand.
- auto aan laptop gehangen en de fans aangestuurd met pp2000 lage stand en hoge stand --> je hoort de relais klikken maar fans gaan niet draaien
- blauwe koelwater temperatuur sensor losgetrokken --> de rechterfan draait op vol vermogen.
- draadbruggetje gelegd over pin 3 en 5 schakelcontact linkerfan en pin 3 en 4 schakelrelais, zodat de fans in serie worden aangestuurd ( langzame stand) --> linkerfan gaat heel langzaam draaien en maakt daarbij een schurend geluid, rechterfan draait ook heel langzaam maar dan met tussenpozen.
het meest vreemde vind ik dat de linkerfan een schurend geluid maakt in de langzame stand maar met de hand deze wel soepel draait. Laten we voor het gemak stellen dat deze inwendig defect is en dat daardoor de langzame stand niet goed werkt, waarom slaat de rechterfan dan niet in de test met pp2000 bij de hoogste stand test? Hoe kan ik zeker weten dat de rechterfan zal worden ingeschakeld bij 107 graden?