Zoals de meesten van jullie weten heb ik samen met een vriend een 405 GL 1.6 uit België gehaald. Er waren wat kleine gebreken waardoor deze niet APK waardig was. Maar zaterdag hebben we een hele dag gesleuteld.
Wat gedaan moet worden voor APK/Kenteken/Douane:
Deze auto is voor ons een mooie gelegenheid om meer kennis van techniek op te doen. Je kunt overal redelijk goed bij.
De auto komt van een ouder echtpaar af dat weinig km maakte. Dat is te merken aan de sludge die we overal tegen komen. Verder hebben we het idee dat er te veel olie in het blok gezeten heeft en dat dit door kleppendeksel en door carter ontluchting naar buiten gespoten is. We hebben niet echt redenen om te denken dat de koppakking door is, ondanks de witte rook. Helaas is de witte rook dat wat ons er nog van weerhouden heeft om de motor eens goed warm te stoken. De 405 staat nl. achter in een loods en we willen onszelf niet onnodig vergassen :p
We hebben wel al wat slangen vrij gemaakt van sludge en toen we het luchtfilterhuis opende zagen we een mooi "remspoor" van olie over het luchtfilter. Deze dus ook vervangen.
De remmen kwamen super goed los alleen het terug plaatsen van nieuwe blokken was wat vreemd. Aan de binnenkant, moet het blok op de kop er in. Dus over een kant hebben we een uur gedaan, over de andere kant 5 minuten. Gelukkig hadden we een 205 Ace (donor auto voor ander project) staan met exact dezelfde remmen. Dus dat hadden we als voorbeeld.
Oliefilter kwam er ook makkelijk af en een nieuw ging er makkelijk op.
Het enige wat niet makkelijk was, waren de trommelremmen achter. Hier hebben we behoorlijk wat kracht moeten gebruiken. Maar van binnen zag het er goed uit. We verdenken dat de disbalans in remdruk veroorzaakt wordt door lucht in het systeem. Sjit... dan moeten de nippels losgedraaid worden. Voor de zekerheid vol in kruipolie gezet. En ja... ze kwamen makkelijk los.
Verder nog even de bougies vervangen (oude zaten volgens mij al vanaf de fabriek er in). Deze zaten volledig onder de olie en waren op verbrandingspunten gitzwart. Teken dat kleppendekselpakking vervangen moet worden. Die hadden we niet liggen, dus dat moet nog gebeuren.
Wat ook nog moet gebeuren: distributieriem. We hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. Dus dat gaan we ook nog doen.
Hier wat foto's at random:
![[Afbeelding: shr5u-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/shr5u-1.jpg)
![[Afbeelding: j361r-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/j361r-1.jpg)
![[Afbeelding: 2lq7r-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/2lq7r-1.jpg)
![[Afbeelding: 8tra4-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/8tra4-1.jpg)
![[Afbeelding: 05lf-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/05lf-1.jpg)
![[Afbeelding: 16wa-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/16wa-1.jpg)
![[Afbeelding: xk5p-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/xk5p-1.jpg)
![[Afbeelding: hut8-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/hut8-1.jpg)
![[Afbeelding: bw7t-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/bw7t-1.jpg)
![[Afbeelding: mupz-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/mupz-1.jpg)
![[Afbeelding: urfs-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/urfs-1.jpg)
![[Afbeelding: 9ahe-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/9ahe-1.jpg)
![[Afbeelding: f8op-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/f8op-1.jpg)
![[Afbeelding: 52p37-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/52p37-1.jpg)
![[Afbeelding: txku-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/txku-1.jpg)
![[Afbeelding: lt8g-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/lt8g-1.jpg)
![[Afbeelding: ddjx-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/ddjx-1.jpg)
![[Afbeelding: m0f2-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/m0f2-1.jpg)
Lijstje na zaterdag:
Wat gedaan moet worden voor APK/Kenteken/Douane:
- Uitlaat lassen
- Remblokken voor vervangen
- Rem disbalans achter weg werken
- Bougies vervangen
- Kleppendekselpakking vervangen
- Olie verversen + Oliefilter vervangen
- Benzine filter vervangen
- Distributieriem
- Alles wat we nog tegen komen
Deze auto is voor ons een mooie gelegenheid om meer kennis van techniek op te doen. Je kunt overal redelijk goed bij.
De auto komt van een ouder echtpaar af dat weinig km maakte. Dat is te merken aan de sludge die we overal tegen komen. Verder hebben we het idee dat er te veel olie in het blok gezeten heeft en dat dit door kleppendeksel en door carter ontluchting naar buiten gespoten is. We hebben niet echt redenen om te denken dat de koppakking door is, ondanks de witte rook. Helaas is de witte rook dat wat ons er nog van weerhouden heeft om de motor eens goed warm te stoken. De 405 staat nl. achter in een loods en we willen onszelf niet onnodig vergassen :p
We hebben wel al wat slangen vrij gemaakt van sludge en toen we het luchtfilterhuis opende zagen we een mooi "remspoor" van olie over het luchtfilter. Deze dus ook vervangen.
De remmen kwamen super goed los alleen het terug plaatsen van nieuwe blokken was wat vreemd. Aan de binnenkant, moet het blok op de kop er in. Dus over een kant hebben we een uur gedaan, over de andere kant 5 minuten. Gelukkig hadden we een 205 Ace (donor auto voor ander project) staan met exact dezelfde remmen. Dus dat hadden we als voorbeeld.
Oliefilter kwam er ook makkelijk af en een nieuw ging er makkelijk op.
Het enige wat niet makkelijk was, waren de trommelremmen achter. Hier hebben we behoorlijk wat kracht moeten gebruiken. Maar van binnen zag het er goed uit. We verdenken dat de disbalans in remdruk veroorzaakt wordt door lucht in het systeem. Sjit... dan moeten de nippels losgedraaid worden. Voor de zekerheid vol in kruipolie gezet. En ja... ze kwamen makkelijk los.
Verder nog even de bougies vervangen (oude zaten volgens mij al vanaf de fabriek er in). Deze zaten volledig onder de olie en waren op verbrandingspunten gitzwart. Teken dat kleppendekselpakking vervangen moet worden. Die hadden we niet liggen, dus dat moet nog gebeuren.
Wat ook nog moet gebeuren: distributieriem. We hebben geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is. Dus dat gaan we ook nog doen.
Hier wat foto's at random:
![[Afbeelding: shr5u-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/shr5u-1.jpg)
![[Afbeelding: j361r-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/j361r-1.jpg)
![[Afbeelding: 2lq7r-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/2lq7r-1.jpg)
![[Afbeelding: 8tra4-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/8tra4-1.jpg)
![[Afbeelding: 05lf-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/05lf-1.jpg)
![[Afbeelding: 16wa-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/16wa-1.jpg)
![[Afbeelding: xk5p-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/xk5p-1.jpg)
![[Afbeelding: hut8-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/hut8-1.jpg)
![[Afbeelding: bw7t-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/bw7t-1.jpg)
![[Afbeelding: mupz-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/mupz-1.jpg)
![[Afbeelding: urfs-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/urfs-1.jpg)
![[Afbeelding: 9ahe-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/9ahe-1.jpg)
![[Afbeelding: f8op-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/f8op-1.jpg)
![[Afbeelding: 52p37-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/52p37-1.jpg)
![[Afbeelding: txku-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/txku-1.jpg)
![[Afbeelding: lt8g-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/lt8g-1.jpg)
![[Afbeelding: ddjx-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/ddjx-1.jpg)
![[Afbeelding: m0f2-1.jpg]](https://www.306-forum.nl/images/imported/2014/06/m0f2-1.jpg)
Lijstje na zaterdag:
- Uitlaat lassen
- Remblokken voor vervangen
- Rem disbalans achter weg werken
- Bougies vervangen
- Kleppendekselpakking vervangen
- Olie verversen + Oliefilter vervangen
- Benzine filter vervangen
- Distributieriem
- Alles wat we nog tegen komen: luchtfilter
'01 306 cabrio 1.8 16v - Zomer
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
'98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project
'96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
'92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
'18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily
'99 306 S16 2.0 16v - Daily/fun/track/???
'98 306 GTI6 2.0 16v - Restoratie project
'96 306 XSI6 2.0 16v - RFS project
'92 405 PikesPeak tribute - Tribute project
'18 308 1.2 PureTech BlueLease Executive - Lease / daily